Kattfotografering?
Är det någon av er som har erfarenhet av kattfotografering både utomhus och i studio? Jag har fått i uppdrag att ta mer proffsiga bilder av en bekants katt och jag har lust att prova men känner mig osäker på området
Jag har tillgång till fotostudio och ett fotobord (för reklam- och produktfoto) i skolan. Hade jag kunnat lagt ett skynke över det och haft som bakgrund? Tips på ljussättning? Hur får man katten att slappna av och inte krypa ihop eller hoppa ner från bordet?
Alla tips mottages tacksamt!
(Kanske någon kan länka till en sajt med fina bilder på katter (tagna av proffs) som jag kan hämta inspiration ifrån?!)

Fokus på ögat, tålamod och lugn bakgrund är de bästa tipsen jag kan ge. Bord är bra, då kommer du upp högre, bakgrunden är beroende på pälsfärg. Använd paraply om du har och sätt ljuset lite mer allmänt.
Hälsningar
Robert

Åh då måste vi få se dina alster på Katter också, spännande! Här kan du läsa artikeln jag skrev om Djurfotografer, med länkar till några duktiga djurfotografers hemsida.
Även här och här kan du läsa mer om att fotografera bl a katter (som jag ägnat mig åt i många år, på hobbyplanet…:)

Tack Robert för tips! Jag har tillgång till paraply och även softbox. Har du rekommendationer på kameraiställningar? Så lågt ISO-värde som möjligt för att få minst korn, men bländare? Jag har tillgång på ljusmätare så att jag kan ställa in korrekt exponeringstid för bländaren. Blir väl kanske finast om hela katten är skarp. 8 kanske?

Tack för länktipsen Pia, de ska jag titta närmare på. Och självklart lägger jag ut de färdiga bilderna här. Tänkte att jag kunde prova att fotografera mina egna först innan jag går lös på den katten som skall fotograferas..