Tappar sugen, vad göra med bilderna?
Jag har en extern hårddisk full med bilder från flera år bakåt. Jag har även fotoalbum med bilder i. Men nu när jag fotar så känns det mer eller mindre meningslöst för jag vet inte vad jag ska göra med bilderna. Familjebilder och dom bästa bilderna jag tar hamnar i bloggen. Men annars så sparas dom bara på hög i datorn och det är trisst. Hur gör ni med era bilder? Är ni med i tävlingar, säljer, ger bort eller gör ni som jag och bara lägger dom på hög?
Jag fick ett tillfälle att ge bort ett fotoalbum med bilder från en gammal mans gård/mark/sjö efter att han blivit rånad och torterad. Han blev fantastiskt glad och tyckte att det var ett riktigt konstverk. När jag får göra sånna saker med mina bilder blir jag GLAD. Men jag kan ju inte skänka bort alla mina bilder hela tiden. Det kostar ju att framkalla och köpa album osv.
Men jag vill ha inspiration! Jag vill ha ett mål med mitt fotande!
Jag använder fotograferingen i samband med andra intressen och i jobbet. Eftersom jag är involverad i sport så hjälper jag ungdomsklubbar med bilder till sina websidor och annat. Eftersom klubbarna alltid har det svårt med pengar så gör jag det för självkostnadspris. Om någon medlem vill ha en förstoring så får dom betala men jag håller priserna ganska låga.
Jag är också med i tävlingar både lokalt och internationellt. Att fota efter ett tema är kul och gör att man utvecklas.
Sedan hjälper jag ofta till om släkt eller vänner vill ha någonting fotat. Om det bara är digitala bilder dom vill ha så tar jag inte betalt men om det gäller förstoringar så är det självkostnadspris.
Jag har erbjudit mig att fota vänners valpkullar inför försäljning osv. Sen vet ju "alla" om att jag fotar men det är sällan någon vill ha något fotat. Svägerskan har bett mig fota hennes son ett par gånger, men det är allt! Är jag SÅ dålig på att fota så dom inte vill be mig? www.pudelrace.blogspot.com
Är det så att dom inte vill ha något fotat eller vill dom inte besvära? Du har många bra bilder på din blogg. Det finns väl vissa som man kan ha lite synpunkter på men överlag är det bra bilder.
#3 Tack! Jag lägger upp lite bilder som jag vet inte är hundra. Men det är mest för att jag inte fått till riktigt bra bilder på det jag vill visa. Då får jag ta dom som inte är helt bra. Men men, kul att höra att du tyckte det var hyffsade bilder i alla fall!
Jag vet inte varför dom inte frågar. Jag vet att en uppfödar vän inte vill att jag fotar hans valpar för att han inte vågar fråga om jag kan göra det gratis. Jag har sagt till honom att jag gör det gratis men sen fick jag höra av en gemensam vän att han sagt att han tyckte det var väldigt pinsamt att inte betala så det är nog därför han inte bett mig i alla fall. Dom andra vet jag inte…
Vad häftigt det blev! Jag har ingen möjlighet att göra sånt tyvärr, men andra tips tas tacksamt emot!

Jag tror detta är ett väldigt vanligt förekommande fenomen sedan digitalkameran gjorde sitt intåg.
Jag använder kameran som om det satt en dyr filmrulle i den som jag själv betalat och komponerar noga innan jag trycker av. Jag gör således den första utgallringen bakom kameran, sedan blir det utgallring i datorn. Det blir då inte så fruktansvärt många bilder och att dessutom skriva in IPTC-data med tex. programmet iTag, blir det enkelt att finna bilderna igen.
För egen del uppskattar jag vardagsdokumentär. Fotograferar i min närmilljö, fordon mm. Det blir en riktig nostalgikick när man tittar på bilderna om tio år.
Med kompakten dokumenterar jag flitigt. Jag skall f.ex. täta oljetanken i min Vespa och göra en "how-to" för mina vänner på scooterforumet.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Dokumentation ja. Vi bygger en friggebod och har tagit många bilder på hur elledningarna är dragna innan vi täckt över allt och målat. Då kan man lätt friska upp minnet när det är dags att spika upp något på väggarna.
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
Säger som Martin, det här är nog väldigt vanligt att man bara samlar på hög. Att som amatör sälja sina bilder till nära och kära, eller andra är nog inte så lätt. Tror inte det handlar så mycket om kvalitén på bilderna utan att idag har dom flesta egna kameror och tar sina egna bilder. Själv använder jag nog alla högar med bilder som dokumentation för mig själv. Tycker också det är kul att redigera.
Man kan ju också göra dokumentation av olika teman, t ex fota sin stad, sina barns uppväxt, sina husdjur, årstider mm mm, och sen göra egna fotoböcker att bevara till eftervärlden.
En utställning kanske vore något? Utmana dig själv på något ämne och hör om det finns möjlighet att på din ort visa upp bilderna någonstans eller varför inte ha en hemma och bjuda in lite vänner? Kanske vill någon restaurang ha bilder uppsatta, tandläkaren kanske vill ha lite på sina väggar osv?
Att skriva ut bilderna, för sin egen skull, finner jag också otroligt motiverande när inspirationen/orken tryter. Även små utskrifter hjälper och det behöver inte kosta många kronor att skriva ut. Passa på när något företag bjuder på frakten så kommer du riktigt billigt undan!
Eller, varför inte skriva ut favoriterna i större format och sätta upp på väggen? Att se sina favoritbilder i A3-format är en härlig känsla och höjer ens eget värde på bilden direkt!
Jag har iofs en faster på Öland som har butik där! Jag har lite bilder från just Öland och ska nog fråga henne om hon vill visa bilderna i butiken! Hon ska även starta upp en butik i Stockholm! Men det tar nog sin lilla tid. Men jag kan ju fråga! Om jag vågar…. tänk om hon säger nej…
#11 Jag tycker det är en jättebra idé! Jag håller tummarna att hon säger ja
Jag kör nog en lite ovanlig stil på så vis att efter de flesta plåtningarna printar jag ut en bild, helst a3 och hänger på väggen. Bläckfabrikatet epson jublar för jag är en storkund på bläck he-he;)
(Oftast byter man ju ut en bild och slänger en gammal så det är ett himla slöseri i o f s) ;)
Jag har också mycket bilder liggandes. Om man ska se på de bilder jag fotade första gången med min systemkamera och de jag fotade senast igår skulle man nog se stor skillnad.
Jag använder mig av bilderna på min hemsida, på ett forum med galleri, Facebook m.m. Jag har även lånat ut lite bilder till ett företag för skojs skull.
#13 Jag har mina foton på väggarna men det dyraste är ju ramar. Och om jag hade haft råd hade jag nog haft mycket mer av mina bilder på väggarna. Men det kostar ju lite och sen kan jag aldrig bestämma mig hur jag vill ha det i huset.
#14 Vad är det för företag du lånat ut bilder till? Hur kom du i kontakt med dom? Och vad gör dom med bilderna?
#15 Hej. Det var Kolmården som frågade om de fick låna några bilder till press, hemsida och Facebook. Jag kom i kontakt med dem just via Facebook.
Rickard
#16 Ja ha, vilken fullträff! Synd att jag är så gammalmodig och verkligen INTE tål Facebook då. 

Jag, använder mig av både digital och analog kamera när jag fotograferar, och till slut fick jag samma problem som du har. Så när jag ska redigerabilderna, sorterar jag ut dem, efter vilka jag anser är bäst lämpade, för det jag ska ha dem till. De andra sparar jag i en mapp som jag, kollar igenom ett flertal gånger under projektets gång. Och om jag finner någon av dem intressant senare, behåller jag de bilderna endast. Dock har jag satt som mål att aldrig spara fler än 30 bilder av ett projekt.
När det gäller analogabilder, så framkallar jag filmerna. Men tittar alltid på negativen och bestämmer utifrån dem, vilka bilder som ska komma på papper. Alltså framkallar jag inte alla, sparar både papper och tid. Dessutom har jag alltid kvar negativen, så jag kan framkalla senare om jag känner för det.
Det gör så att jag inte har allt för många bilder som ligger till ingen nytta. Samt så har jag en externhård disk, där jag lagrar alla bilder i olika foldrar, gör så att jag vet var jag har vilka bilder.
Jag har mina bilderpå extern hårddisk. Men har slarvat lite det sista och nu känner jag att jag skulle behöva sortera alla bilder för att dela upp dom i olika mappar. Som det är nu så har jag -02-06 bilder i mappar med månader. Och efter -06 har jag sorterat efter motiv ex hundarna, dottern osv. Så jag stör mig på att det inte är sorterat på samma sätt men det är ju veckors jobb med att sortera allt och det är jag inte motiverad till.
Men jag kanske skulle börja med att inte spara mer än 30bilder. Eller gallra lite hårdarei alla fall.
Har varit i jönköping nu på förmiddagen på hundutställning. Och visserligen så hade jag både hund och REGN med mig men jag tog inte ett enda kort! Jag är inte motiverad ALLS….