Köpa systemkamera?
Jag funderar på att köpa en systemkamera, jag är mycket fotointresserad. Jag har själv en kamera (digitalkamera) Advent med 5,0 megapixlar. Den tar ganska bra bilder, men jag skulle vilja utvecklas mer och däremot med ny systemkamera, Den ska inte kosta alltför mycket. Jag fotar allt mest är hästar och natur/landskap. Även vilda djur & djur. Vet du en bra systemkamera? Skriv! ^^ (:
/ Malin.
Det finns en uppsjö av bra systemkameror till vettiga priser nu. Det bästa tycker jag är att läsa recensioner (min favoritsajt är www.dpreview.com) och även gå till en affär med stort utbud och känna på de olika kamerorna. Sen beror det på vad du menar med kosta för mycket, men de billigare är Nikon d50 och d40, och Canon 400D - där kanske man kan hitta en 350D till bra pris också.
Är mycket nöjd med min kamera Samsung GX 1L
D50 har ju utgått nu (eller om den gör det inom en snar framtid) och det är nog ganska svårt att få tag på en ny sådan (jag hade tur som köpte min i december). Jag skulle nog satsa på Nikon D40 eller Canon EOS 350D och kameror i den prisklassen. Läs mycket rescensioner om kamerorna du är intresserad och testa dom i butik, se vilken du gillar mest.
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Jag skaffade en Sony a100 kostar väl ungefär som 400D, dryga 7000:- Kanske lite mycket för din budget? Sonyn har väl en nackdel att det inte är lika många som har en sådan som Canons och Nikons kameror. Tycker dock att den är lite enklare att hantera med sin extra ratt än EOS400D som är den jag knappat runt lite på också. Lite mer funktioner på Sonyn som spot mätning och antiskak. Finns å andra sidan mer objektiv till Canon och Nikon tror jag men jag har inte direkt haft problem att hitta objektiv att dregla över. Kanske ett fast ljusstarkt 50mm i lägre prisklasserna som jag inte hittat till Sonyn ännu, vet inte om det finns något bra gammalt Minolta?
Alla kameror är väl bra i stortsett, jag satte bara en tidgräns i Januari och ett max tak som kameran skulle få kosta sedan är det bara att köpa annars kan man ju fundera i oändlighet. Jag prioriterade lite extra lull-lull funktioner så det blev Sonyn, Eos400D gick bort pga. det lilla greppet (som sambon tycket var perfekt) annars var jag länge inne på den. Nikon hade nog skönaste greppet men deras nyaste D80 var tyvärr för dyr.
Hälsningar Mattias
Jag har nu en canon eos 350D som jag är väldigt nöjd med och rekomenderar, den finns kvar i vissa butiker. Den har lagom storlek tycker jag, men det är ju upp till varje personvad dom tycker.
Med dagens snabba tekniska utveckling byter man kamerahus ganska ofta. Kanske så ofta som vart tredje/fjärde år eller så. Objektiv och tillbehör är betydligt mer långlivade. Kan oftast användas i decennier!
Titta därför på HELA systemet och fundera igenom på vad du kan tänkas behöva/ha råd med i framtiden! När du väl har köpt ett kamerahus är du fast i ett visst fabrikat.
My 2 cents: Köp kamera från någon av de två stora = Nikon eller Canon. Mest framtidssäkert/störst urval objektiv och tillbehör. Det finns också en fungerande andrahandsmarknad. Underlättar köp/byte/försäljning. God tillgång på service.
#6 Jag håller inte med dig. För det första så har du idag flera bra alternativ till C/N. För amatör fotografen, som det här handlar om så har Olympus, Pentax, Sony osv tillräckligt med utrustning för att räcka flera gånger om. Andrahands marknaden är också bra för dessa märken och man kan många gånger få mycket bra äldre objektiv till bättre priser än C/N.
Framtidssäkert? Jag är så innerligt trött på att höra detta tomma argument. Både Olympus och Pentax har funnits sen 1919. Sony är ett nytt märke men du kan väl knappast kalla det litet.
Mitt förslag är att titta på kameror från Nikon, Canon, Olympus, Pentax och Sony (ledsen om jag glömt någon). Dom kommer alla att ha olika för/nackdelar men alla kommer att ge ett bra resultat. Gå gärna och känn på dom, se hur dom ligger i händerna, var knapparna sitter och hur bra viewfindern känns.
Lycka till
Eddie
Okej, tack för all hjälp, Jag är faktiskt intresserad av Nikon D40 och jag undrar vart man kan köpa en sådan som är ganska billig? Liksom det ska inte kosta för mycket^^
/ Malin.
Den finns på en bunt ställen, ink. 18-55 mm objektiv, för ca 5.500:-
Läs mer på Prisjakt.nu
Okej, Tack så mkt för hjälpen, Ska genast kika in den stället.

Rekommenderar 350D/400D medd vertikalgreppet. Enormt mycket skönare att handskas med kameran.
/Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Okej. ^^ (: Hur mkt kostar den?

vertikalgreppet till 350d/400d kostar ungefär 1300:- Sen har du ett paketerbjudande på cyberphoto med en 400D+18-55+55-200+vertikalgrepp för 10395:-
/Alexander
Vänliga hälsningar
Alexander Isaksson
Okej, Det var lite för dyrt. :P Men tack för tipset. ^^ Ska väl kolla in den dåh. Är den bra eller ? Skulle du kunna berätta lite om den då? :)
/ Malin
Tack, Då ska jag genast kolla in där! :)
Kolla kamerarecensioner på www.dpreviw.com
Ett tips är att gå till en fotoaffär och känna på dom olika kamerorna själv, och stääll alla frågor som du har. Det är alltid bättre att hålla i grejorna själv så att du vet hur dom fungerar för dig.
Hälsningar
Johan
Okej, tack för tipset! Då ska jag väl kuta iväg till en fotoaffär och pröva och se. :)
/ Malin.