Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1206 ggr
Ellenfyrkant
0

Canon EOS 350D ?

Letar första systemkamera och har kollat på bl.a. Canon EOS 350D. Har läst en del recensioner om den och tror inte jag gillar det jag hör. Så funderar på vad ni tycker här på forumet. Det verkar otålig med stötar, lätt att samla på sig smuts - svårt att få bort, väldigt plastig, för liten för att få ett bra grepp, lättrepad.

Mvh Ellenfyrkant

pellepiano
0

Det var min första systemkamera. Den är liten ( passar mina små händer ) och väger nästan ingenting ( plast ). Den har gått ca 100 000 exponeringar och nu och jag använder den fortfarande vid varje session för mina vidvinkelbilder.

Den saknar dock sensorrengöring, det kom först med 400d, som också har lite större display på baksidan. Den lilla displayen tycker jag är en nackdel med 350d och att den är ganska ljussvag. Se jag skaffade min 40d har jag blivit rejält bortskämd.

I dagsläget skulle jag satsa på efterföljaren till 400d, 450d som har 12 MP, stor skärm och sensorrengöring. Dock är den lika liten som 350d.

Ellenfyrkant
0

#1 Det som oroar mig mest är om den är väldigt känslig för att man tappar den, vilket jag är ganska skicklig på. Har du upplevt den som väldigt känslig ? Är det en kamera värd att satsa på om jag står opch väljer mellan denna, Nikon D40, Nikon D50, Nikon D70 och Nikon D3000 ? Jag har fått för mig att de andra kanske är av en bättre klass men jag vet inte. Jag känner inte att jag behöver en väldigt lätt (vikt) kamera, inte heller att jag behöver en väldigt liten. Klart det är smidigt men jag vet inte om jag skulle få den bekväm i mina händer, skulle behöva pröva en för att veta. Jag har inte varken små men absolut inte stora händer. Medium på latexhandskar. xD Hur illa är det med smutsen ?

Mvh Ellenfyrkant

schnecke
0

Om jag vore dig skulle jag gå på en fotoaffär i närheten och känna på dom kamerorna som du har tänkt dig! Tyvärr fins ju ej D40,D50 och D70 i affärerna längre om du tänkte på något sådant. För om du är i affären och gemför mellan kamerorna du har tänkt att satsa på fråga expediten om du får känna på kameran och en smart sak fråga mycket i affären. Flört

Ellenfyrkant
0

#3 Ellerhur, det hade ju varit det lättaste alternativet. Men dessa jag pratar om ska jag i så fall köpa begagnade. Men det lutar nästan mer åt en helt ny D3000.

Mvh Ellenfyrkant

schnecke
0

#4 Okej! Om det blir din första systemkamera så passar den perfekt! Men gå till en fotoaffär som jag sa och prata mycket med expediten och fråga om båda märkerna :)

pellepiano
0

Ingen avd de kameror du räknar upp har inbyggd sensor rengöring vad jag vet ( förutom D3000 tror jag ). Nikon har varit sena med att stoppa in sånt i sina kameror. Så man får rengöra själv om det kommer små dammkorn eller så, med spatlar och rengörningsvätska tex.

Alla Systemkameror tar i alla fall finfina bilder.

schnecke
0

Nikon D3000 har sensor rengörning :)

Ellenfyrkant
0

#6 Har också kommit på det. Men hört mest illa om smuts på Canons EOS 250D, av någon anledning.

Har Nikon D80 sensor rengöring ?

Mvh Ellenfyrkant

Ellenfyrkant
0

Hur ofta brukar man behöva göra rent för hand annars ? Om man använder kameran ett par timmar i veckan.

Mvh Ellenfyrkant

[mingdie]
0

#9 Det beror mer på hur ofta du byter objektiv och i vilken miljö. En av mina kameror har inte sensorrengöring men jag har inte behövt göra rent mer än kanske en gång om året.

Håll kameran med öppningen neråt när du byter objektiv och låt bli att byta objektiv när det är väldigt dammigt eller sandigt.

[PeterWem]
0

Ömtålig? Nä, skulle inte tro det. Men killen på bild kanske hade ett bra exemplar.

Ellenfyrkant
0

#11 Kan så vara, eller så var underlaget mjukt. För ingen kamera "borde" klara ett sånt fall.

Mvh Ellenfyrkant

[Woozy]
0

kameran "måste" ha passerat trädgrenar innan den landa i en dynghög typ, för att klara ett sånt fall.

Woozy

Ellenfyrkant
0

Tråden är en till nytta för min del längre då jag bestämt mig för att köpa en ny Nikon D3000. Men tråden kan juh vara kvar utan att låsas så fler kan svara då den kan vara till hjälp för andra som är intresserade av denna kamera.

Mvh Ellenfyrkant

MonisN
0

Vi låser bara trådar i undantagsfall. Den här tråden är inget sådant.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.