Gråsiska i äppelträd
Var ute alldeles nyss i det gråa vädret och skulle se om jag hittade lite fåglar att fotografera. Efter några minuter fick jag syn på en jättevacker Gråsiska i ett äppelträd och smög dit. Märkte snart att den söta lilla krabaten verkligen inte hade lust att flytta på sig för jag väsnades, hoppade runt och klappade i händerna men han tittade bara konstigt ner på mig.
Fick alltså ett antal bra bilder eftersom den satt så pass stilla, här är en av dem. Vad kunde jag ha förbättrat? Jag har gjort bakgrunden något gråare för att framhäva fågelns vackra färger, samt klonat bort en gren som gick nästan rakt in i fågeln. Skulle jag beskurit den annorlunda?
Nikon D50, Tamron 70-300/4-5,6
MVH Anna Attlid
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Bra bild. Kul när motivet väljer att sitta stilla en stund. Tycker du gjort ett bra jobb med bakgrunden, men jag skulle nog pröva med beskära lite hårdare till höger och klona bort grenen i bakgrunden helt.

Anna:vilken toppenbild..bra beskuren tycker jag. Jag tror att du kan ta fram fjädrarna litet ytterligare med photoshop eller liknande.
Litet oskärpa kanske. Kan vara komprimeringen. Jag har just kommit på att inte komprimera mina bilder för mycket. En vana jag har för att få snabbare nedladdning, men det gör också bilder oskarpa…
Litet mer kontrast borde också kanske att få…Jag gissar att det är ditt Tamron som är ljussvagt för jag ser samma svaghet i mitt Sigma. Man vill ju inte kompensera med för höga ISO värden..
#1: Tack för dina tips, ska tänka på det till nästa gång!
#2: Tack så mycket. :) Jo jag känner också av lite oskärpa tyvärr, jag är ganska skakig på händerna och hade inte mitt stativ med mig ut tyvärr. Jag har höjt kontrasten ytterst lite, kanske lite mer då? Jo objektivet är ljussvagt, tur att man har Photoshop.. :)
MVH Anna Attlid
Det där är en bild du ska vara stolt över! Kompositionen är läcker! Vilken tur att pippin satt still också ;) Liite oskarp är den, men inte såpass att det stör, men det går lätt att fixa i PS.
#4: Tack, roligt att höra att du tycker det. Haha, frågan är om han inte sitter där ute än… ;)
MVH Anna Attlid

Angående handhållet och skärpa…Jag har ett tips på Bild och foto som kan hjälpa. Bursttricket..Har bara hunnit testa litet, men det funkar helt klart, men man behöver nog öva en del för att sätta bra skärpa.
bildochfoto - Bursttricket är inte alls dumt! Jag visste inte att det var så det hette, men jag tar ofta två-tre bilder på raken, för att få bästa möjliga skärpa. Funkar bra!
Attlid - vilken söt fågel! Jag skulle vilja testa att se bilden med mer mättade färger, men fågeln kanske är lite blek och då blir det ju fel att förstärka färgerna också. Beskärningen är precis som jag vill ha den.
#6 Jag använder mig i stort sett alltid av burstricket när jag fotograferar djur & natur, och det funkar bra. :) Måste dock öva mer…
#7 Tack så mycket!
MVH Anna
*putt*
Mer tips på vad jag kan tänka på till nästa gång?

Jättefin. Tycker du ska behålla den som den är. Jag skulle kanske ha beskurit den lite snävare från höger, men behhåll alla grenarna i bakrunden.
/uLLf
Jag tycker du har lyckats bra med kompositionen. Grenarna i bakgrunden är en del av fåglars naturliga miljö, och för ett rent artporträtt hade man kanske velat slå ut bakgrunden, men för att porträttera en fågel i dess naturliga miljö tycker jag bakgrunden är lagom diffus.
Jag hade nog försökt få fram lite mer konstrast, Gråsiskan känns lite slät och är väl egentligen en rätt färgglad krabat om jag inte minns fel, har inte sett så många själv. Tycker annars att gråtonen av bakgrunden känns helt rätt då jag förknippar Gråsiskan med vintern, om det är rätt eller fel vet jag inte men jag fick upp ögonen för den i annat forum nu i vintras i alla fall.
mvh Martin
#11 Såg ditt inlägg först nu, tack. Här är bild #0 med höjda kontraster, bättre?
MVH Anna Attlid
Yepp, tycker det blev ett bättre resultat!
mvh Martin
Nu blev den ännu bättre Anna! Precis vad jag menade med lite mer färg - även om jag inte visste hur fågeln såg ut live :)
Tack så mycket! :) Vilken av beskärningarna var bäst, #0 eller #12?
MVH Anna

Svår fråga Anna. Du får en renare bild med #12 men med #0 får du närmare tredjedelsregeln…
En smaksak själv tycker jag det är litet tajt med #12
Båda beskärningarna är bra. Jag tycker det är en smaksak. Bra bild.
Eddie
Mycket fin bild.
Gud Anna, underbar bild! :) Finns nog inte något som du kunde förbättrat. Finaste fågelbilden jag sett på länge ^^
Tack så mycket hörni! :) Själv gillar jag första (breda) beskärningen bäst.
MVH Anna