Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 1348 ggr
Ellenfyrkant
0

Digital eller analog ?

Sitter och kollar på systemkameror på blocket. Men hur ser man med hjälp av bilden om det är en digital eller analog om det inte står i texten ? Priset kan vara en ledtråd men finns det några så.k. tecken ?

Mvh Ellenfyrkant

nadnadiine
0

Digitala systemkameror tror jag brukar ha ett D i namnet, tex Nikon D80, Pentax K100D eller Canon 500D.

schnecke
0

En Digital kamera har en "skärm" där man kan kolla på bilderna i men en Analog kamera finns det ingen skärm på.

Ellenfyrkant
0

#2 Fast ofta är bilderna tagna framifrån. Obestämd

Mvh Ellenfyrkant

schnecke
0

#3 Va?

Ellenfyrkant
0

#4 Så att man inte ser om det finns en display.

Mvh Ellenfyrkant

schnecke
0

#5 berätta om hela "historien" så jag fattar lite mer.

Ellenfyrkant
0

#6 Vet inte hur jag ska förklara för att du ska förstå om du inte förstod inlägg #0. Men hur vet jag om det är en analog kamera eller en digital kamera genom att se på en bild ? Ditt svar var att den digitala har en display till skillnad från den analoga men om bilden inte är tagen på den sidan av kamerahuset där den alternativa displayen skulle suttit. Hur ser man då ?

Mvh Ellenfyrkant

schnecke
0

Alltså, på en analog kamera finns det ju ingen skärm alls. Det är ju en slags filmrulle man köper till och när denna filmrulle är klar så skickar man in den till ett företag som framkallar bilderna.
Man kan tyvärr ej se bilderna förens bilderna har kommit i postlådan och då kan man av ett misstag fått en dålig bild.

Mimmi
0

Som #1 sa så får man oftast reda på det genom namnet på kameran. Är det ett D med i namnet är den oftast digital, t.ex. Nikon D90 och Canon 350D. Nikons analoga systemkameror har ett F istället för ett D, t.ex. Nikon F och Nikon F50.

Du kan ju också ringa/maila säljaren och fråga om du är osäker. Annars är det ju bara att googla lite på kameranamnet så får du nog svar snabbt.

Ellenfyrkant
0

#8 Du missförstår. Jag vet hur en analog kamera fungerar men jag pratar om en bild på en kamera i en anonns. Inte själva bilderna på rullen i kameran. Flört

Mvh Ellenfyrkant