Hjälp med fråga
Hej! Jag har en skoluppgift som jag skulle behöva hjälp med och den lyder,
Du skall plåta porträtt till en kund. Kunden vill ha tre olika bilder från tre olika miljöer att ge bort. En bild vill kunden ha från en studiobild, en utomhus bild och en bild i blandljusmiljö. (analogt)
Mina frågor ä nu,
Vad är blandljusmiljö?
Hur många rullar tror ni ungefär kommer att det går åt?
Ni som är fotografer kanske vet hur många rullar som går åt.
Jaqueline
Igenlitgen är själva uppgiften 2 A4 sidor, men detta är en del i uppgiften =)
Jaqueline
Blandljusmiljö är när du fotar på ett ställe där du t.ex. både har dagsljus och lysrör, alltså ljus av olika ljustemperatur. Rullarna klarar jag inte - men minst tre, gissar jag beroende på ISO, inom-utomhusfilm mm.
Ok, Blev lite klokare i alla fall! Tack
Jaqueline

Det är tre olika miljöer med olika ljus så jag skulle tippa på minst 3 filmrullar. Varför ska det vara analogt? Antag att frågan skulle ha ställts i övergången mellan glasskivor/film, jag tror inte att en lärare skulle ha ställt samma typ av fråga då.
Hälsningar
Robert
Robert, du har inte skrivt antalet filmrullar ;) och du får gärna formulera om det sissta du skrev för jag förstår det inte ("övergången mellan glasskivor/film").
Jaqueline

3 filmrullar.
Sista, var väl säkert luddigt formulerat. För mig känns det som om många har svårt med övergången mellan analogt och digitalt. Nu har jag inte något problem med det då jag började fotografera digitalt. Men jag kan tänka mig att dina lärare har svårt med det då de ställer den typen utav frågor till dig.
Det har varit flera övergångar genom historien, mellan glasskivor till film exempelvis. Bilder registrerades på glasskivor, en del fotograferar med det än idag, senare film och nu digitalt.
Hälsningar
Robert
#& Om hon läser fotografisk bild står det i betygskriterierna att man ska kunna behärska både och så lärarna har nog inget val.
Jag tror inte min lärare har svårt med övergången till digitalt (om det var det du menade?) då han har jobbat som fotograf i hela sitt liv och fotat mycket digitalt. Själva 1,2 frågorna som står i #0 har jag skrivit själv, för det var de jag ville veta. så det är inte han som ställt dom frågorna
Ja, vi måste kunna både och. Måste fota analogt med mellanformat jusst till det här. Vi måste prova i princip allt. Kul tycker jag. Man kan ta över så mycket fråna tt ha börjat från analogt till digitalt. Tvärt om tror jag det är knepigare, men det kan bero på att jag började analogt =)
Jaqueline