Foto iFokus

Foto

Etikettbildhantering
Läst 1246 ggr
parsley
0

Snabb och enkel bildredigering?

vilket program är lättast att använda för snabb och enkel bildredigering, främst beskärning?

En kompis ska lägga ut bilder till auktioner på Tradera och vill ha lite hjälp. Jag har tipsat om gratisprogrammen GIMP och Picasa och försökt visa hur de fungerar, men kompisen tycker att det tar för lång tid att öppna varje bild, beskära dem individuellt och spara. Finns det några andra sätt att göra det på eller några andra gratisprogram som är bra?

Inkanyezi
0

Irfanview är suveränt när man inte behöver göra mer än beskära och ändra storlek. Jag misstänker att det inte finns något som är kvickare. Man får förstås lära sig kortkommandona (Ctrl-Y för att godkänna beskärning till markering), och så är det ju bra att veta hur stor man vill göra bilden, men med tangenter för att välja olika funktioner är programmet mycket snabbt.

HellviHumle
0

Kan bara hålla med Inkanyezi. Irfanview öppnar på några sekunder även med min gamla dator. Funkar bra och med en plugin så öppnar den även Rawformat.

HH

MartinO
0

Då jag ofta använder en liten notebook, vill jag ha små snabba program under Windows som dessutom inte kräver en allt för stor skärmupplösning.

Två program använder jag flitigt. Faststone image viewer och Photofiltre. Jag har associerat Photofiltre till Faststone och med ett högerklick startas den snabba bildretuscheraren.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Janne64
0

Windows egna om man har en nyare dator. Windows Live Photo gallery.

Beskära och fixa röda ögon och lite enklare exponeringsredigeringar.