Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 588 ggr
Qabang
0

Objektiv-val

Jag funderar på att köpa ett Sigma 100-300/4 EX HSM Nikon (Länk) Tanken är att den skall användas till djur och natur fotografering. Är det någon här inne som har någon erfarenhet om detta objektivet och som kan berätta lite plus och minus om den?

Eller har du ett annat bra objektiv att tipsa om till djur och natur fotografering, i samma prisklass?

emmaa
0

Hur viktig är zoommöjligheten? Skulle jag lägga ut så mycket pengar på ett objektiv skulle jag hellre satsa på ett ljusstarkt fast ca.150 mm med bländare 2,8 eller något. Men det beror ju på vad man känner att man har behov av.

Anna
0

#1 Jag vet att hon fotograferar mycket hästar, och då är zoommöjligheten ganska viktig enligt mig.

Jag har inte tips men lycka till med vad du än väljer!

MVH Anna Attlid

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Niklas
0

Köp ett enbenstativ om du ska använda det där objektivet till att fotografera rörliga motiv.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

PhotoBeccz
0

Funderar själv på Sigmat. Kollade på det idag i en affär, men fått tips om billigare varianter och funderar över andra alternativ. Har nämligen ett 55-200 Sigma, kanske duger? vet faktiskt inte.

Vore jag dig så skulle jag söka lite på sajter som har utvärderingar mellan objektiv osv. Kan hjälpa ibland. (Frågan är ibland hur mkt som är "snack" av det dom skriver dock?)

Men lycka till!:)

[mingdie]
0

Behöver du gå hela vägen till 300mm? Jag tar själv en hel del segel båts bilder på avstånd och det räcker med 210mm. Ofta så börjar objektiven med den spridningen att bli lite mjuka efter 230-250mm så kanske något som Sigma 70-210 2.8.

Eddie

jjohhan
0

Hej, har inte använt denna men hittade en test där den får bra omdöme. Kvaliteten på Sigmas EX objektiv är mycket bra.

Ett bra enbensstativ som Niklas nämnde är att rekommendera. 

http://www.naturephotographers.net/je1001-2.html

Hälsningar

Johan

Qabang
0

#2 Det stämmer.

#3 Tack, det var precis vad jag hade tänkt att införskaffa.

#4 Jag har redan ett 55-200mm F/4-5.6. Jag har dessutom kikat lite på fotosidan.se - läst recensioner om 100-300/4 EX och där hade den bland annat fått bra respons. Därför vart jag lite mer nyfiken på Sigman. Men jag är också öppen för andra förslag och tips.

Mandrakonian
0

Jag skulle köpa Nikon 70-300 Vr så slipper du stativ , väger inte bly och enormt bra kvalitet på den , sen kostar den under 7000kr. Mvh/mandrakonian.

PhotoBeccz
0

Själv funderar jag på mer fågelbilder än häst/båt. Men jag är en total nybörjare så jag är inte speciellt säker på vad jag behöver (?). Vill dock komma nära inpå utan att störa ev. fåglar från sin naturliga miljö. Så frågan är vad jag egentligen behöver.

Dilemma det där med objektiv >_<

Mvh//Rebecca

Qabang
0

#8 Har även ett Nikkor 70-300mm f/4-5.6G. Men är inte riktigt nöjd med denne.

#9 Men då ska Sigma 100-300/4 EX vara något för dig, hört att den ska vara bra för bland annat fågelfotografering. Har sett många fina bilder på fåglar med det objektivet.

PhotoBeccz
0

#10 - Låter som att jag ska ta och kolla upp det lite närmare. Man får tacka för tipset :)

jojjehanna
0

Tycker det var dyrt. 2004 köpte jag ett Canon originalobjektiv 70-200 4.0 för ca 7-8.000:-. Är jättenöjd med det och hade innan ett 70-300 Sigma som jag haft i flera år och tycker att 200 funkar bra även om jag gillade att ha upp till 300 också.

Qabang
0

Har kikat lite på ett Sigma EX 50-500/4,0-6,3 DG APO HSM också (Länk). Vilket tror ni skulle passa bäst?

Som sagt, ni får jätte gärna komma med andra tips på objektiv.

Qabang
0

Är detta samma objektiv? - Första, andra.

Qabang
0

(Länk) Kan detta vara något passande kanske? Oj vad svårt det är att välja bland så många.

Dessa funderar jag på just nu.
Sigma 100-300/4 EX HSM Nikon
Sigma EX 50-500/4,0-6,3 DG APO HSM Nikon
Sigma 80-400/4,5-5,6 EX OS Nikon