Nikon objektiv - vad ska jag välja?
Köpte min D80 med kitobjektivet 18-135 och har faktiskt varit grymt nöjd med det. Det kraschade i golvet häromveckan och jag får ut pengar på försäkringen. Frågan är om jag ska köpa samma eller något annat.
Jag vill ha lite zoom då jag fotar en del hästar och gärna vill komma hyggligt nära även på håll i hagen.
Jag har tittat på två andra objektiv också. Båda är Nikon med VR. Det ena är 55-200, rätt billigt och det andra är 70-300 med VRII och ungefär dubbla priset. Sen är ju samma även ett alternativ och det ligger mittemellan i pris.
Har någon provat dessa? För/nackdelar?
finns määäääääängder med info/tester/synpunkter/jämförelser på nätet. prova googla lite :)

Det kan jag kanske göra nån av de få minuter som jag inte måste passa bebis. Brukar titta på cyberphoto men sidan ligger nere för jämnan nuförtiden. Tänkte att någon som använt dessa (dvs inte "expertrecencenter") kunde komma med tips eller sina egna erfarenheter så blir det enkelt och snabbt att ta till sig.
Eller så får jag vänta några månader tills min bebis lärt sig att sova, för det gör han sannerligen inte nu om dagarna (och nätterna). Eller så får jag chansa och hoppas att bilderna i familjealbumet blir hyffsade ändå.
Trodde nog att forum var till för att få fråga om de andra forummedlemmarnas erfarenheter. Google i all ära, men det kanske inte alltid är det man är ute efter.

Skall du fota mycket innomhus är ett ljusstarkt 35 mm ett bra val.
En zoom är förvisso lite mer flexibel men också betydligt ljussvagare om du inte är beredd att ta fram den stora plånboken, är du det föreslår jag Nikkor AF-S 17-55 f/2,8

Fär du kontanter på försäkringen är det till att titta på begagnatmarknaden. Din gamla 18-135 är väl direkt ingen höjdare.
Till D80 och med budget i tankarna är det tre objektiv som bör finnas i väskan. 18-55 (gamla versionen utan VR) 55-200 VR och 50mm f/1,8
Det är en bra kombination för vardagsfotografering och lite kreativ fotografering. Blir det pengar över, så lägg pengarna på en extern blixt.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Åhh, bebis i huset, grattis !
Med tanke på bebisen som du säkert kommer att fota hur mycket som helst så skulle jag nog välja det som du hade innan eller 17-55 f/2,8 som Geronim0 föreslog.

Tack alla för vettiga förslag och synpunkter! Jag ska titta mig omkring lite och se vad som finns begagnat och vad som finns nytt - priser etc. Jag har ju ingen jätteplånbok, så begagnat är kanske inte helt fel om jag kan få ett par objektiv för samma pris som ett nytt.
#5 Tack tack. Vi är jätteglada, men lite trötta! Det blir sjukt mycket bilder på liten, men de växer ju så fort så man är ju faktiskt tvungen :D