Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1186 ggr
Meddo
0

vad för objektiv ?

Hallå!
Nu är jag trött på mitt kitobjektiv, haha. Jag skulle vilja få tag i ett objektiv som man kan fota bra med i naturen, på långt håll, eller liksom som man får en fin landskapsvy av, och sådana saker. Som går att zooma bra med men som är hyfsat bra iaf. Helst lite billigare, någon som vet? Själv är jag långt ifrån kung på detta, så behöver all hjälp jag kan få !
Tack =)

LFCFredda
0

Landskap och bra zoom går väl inte riktigt bra ihop.

Landskap fotar man helst med vidvinkel. Någonstans mellan 12-24 kanske. Bra zoom är 200-300.

Vet inte vilken kamera du har men Nikon har ett 18-200 som kanske skulle funka för dig.

Inkanyezi
0

Jag tycker att du börjar i fel ända. Ett nytt objektiv är mycket sällan vägen till bättre bilder. Man skaffar det när man ser att man har behov av det. Som du beskriver det, med anmärkningen att det helst ska vara lite billigare, kan du väl köpa i stort sett vilket tillbehör som helst som gör dig lycklig. Jag har sett hur folk drabbas av prylsjukan genom alla år, och det är sällan någon hejd när det väl har börjat. Du kommer säkert att få tips på objektiv; det finns hur många som helst, men bra objektiv är inte billiga, och "kitobektiv" är i regel allt som behövs för att ta bland annat fina landskapsvyer.

Och "zooma bra" är liksom inte fotospråk. Jag förstår möjligen vad du menar, för det är mer än en här som använder begreppet "zooma" för att få objekten man riktar kameran mot större, men det är barnspråk.

Om priset är det viktiga, förutom att du vill ha en pryl till, så titta efter objektiv som passar till din kamera på nätet. Exempelvis Cyberphoto har en mycket bra sökfunktion, dår man kan sätta typ av objektiv, kameramärke och pris som sökbegrepp, och om kameran är Nikon kan man också begränsa sökningen till såna objektiv som har inbyggd fokusmotor.

Men om du inte lyckas få någon "fin landskapsvy" med kitobjektivet, tror jag att problemet kommer att bestå hur många objektiv du än skaffar dig.

gurin
0

För att vi ska kunna svara krävs att du uppger vad du har för kamera, eller åtminstone för objektivfattning. Har du 4/3 rekommenderar jag ZD 11-22 för landskap och ZD 50-200 för det övriga. Detta är dock inte något billigare, utan snarar något dyrare, meni princip allt du behöver.

Nu gissar jag dock att du inte har 4/3-fattning dvs fotar med en spegelreflexsystemkamera från Olympus eller Panasonic så mitt råd är antagligen helt meningslöst.

mvh/gurin

Inkanyezi
0

Nja, av tidigare inlägg att döma kan det vara en Canon EOS 400D.

Och ibland hör man uttryck som att kitobjektivet skulle vara "tråkigt" eller rentav dåligt, men det är det inte alls. Canons kitobjektiv är enligt min mening bättre än Nikons, och det gäller främst renderingen av oskärpan i bakgrunden, som är neutral på Canonobjektivet. Det har alltså ganska fin bokeh.

Om man skaffar en "superzoom", som till exempel 18-200, så får man ett objektiv som inte tecknar lika bra, och som dessutom dubblerar något man redan har. Ett förnuftigare val, om man vill ha tele, kan vara exempelvis Canons 55-250. Att ha fler objektiv ökar visserligen risken för smuts på sensorn, men ett mindre extremt omfång har i regel bättre optisk kvalité. Och så kostar det faktiskt mindre.

Geronim0
0

En ny glugg kan mycket väl vara vägen till bättre bilder, men tänk noga efter vart ditt intresse drar dig. Är det landskap är en vidvinkel kanske rätt, eller varför inte en vidvinkelzoom typ Sigma 10-20 mm.

En annan sak med nya prylar är att man får en kick och ny inspiration.
Sedan kan givetvis aldrig prylar ersätta bristen på kunskap, det gäller att lära sig sin utrustning, det är nummer ett.

Lycka till! Glad

EmelieJolly
0

jag måste bara säga att ett billigt objektiv kan vara väldigt bra. Jag känner flera duktiga fotografer som har ett billigt telezoom objektiv och de är nöjda. Om du läser alla tester på internet så ser du att de flesta är nöjda. fast du kan kanske behöva ett som är mer ljusstarkt ifall du vill fota där det är mörkt och så men eftersom att du skrev att du gillar att fota i naturen så behövs nog inte det.

Och jag tycker inte att man ska  behöva prata fotospråk som #2 säger. Vissa här här rätt så nya och jag tycker inte att man ska hacka på dem bara för att de säger zooma. Det spelar väl liksom ingen roll? Det är lite hårt att skriva att man pratar barnspråk.

EmelieJolly
0

om du vill ta bra landskapsbilder kan du ju använda kitobjektivet och sen köpa kanske ett 70-300 och använda det annars. :)

Deklol
0

Ja precis Gernim0, ett nytt objektiv är oftast vägen till bättre bilder. Ett kitobjektiv är sällan vägen till bra bilder (beroende på hur man definierar bra ;)).