En tulpan..

På den första skulle jag vilja ha mer luft runtomkring och kanske spegelvända den så blomman kommer in från andra hållet. Fint att bakgrunden tonar från brunt till svart tycker jag. 
Den andra bilden skulle jag kasta och ta om då det inte finns någon skärpa någonstans.

Jag tycker att du tar i fel vinklar. Bilderna blir platta och får inget djup. Prova att ta från andra vinklar…
Håller med Emmaa om andra bilden. Skärpa. Är det en kompaktkamera så kan det vara klurigt att hitta makrofunktionen. Tips är att läsa i manualen hur just macrofunktionen fungerar.

#2 Okej, ska tänka på det med luft runt omkring..Jag tyckte det vart läckert med den svarta "bakgrunden" som skiftar i brunt nu
#3 tyvärr e tuplanen död nu.. så jag får köpa nya så jag kan prova olika vinklar. Det är en EOS 350D jag har.. men är INTE duktig på att ta kort, men får min manual i helgen, så jag ska läsa på mkt..
men en sak som stör mej med min kamera är att när jag väljer macro promgrammet (eller vilket annat program) så vill kameran köra den inbygda blixten. Hur ljust det än är
, så jag kör manuala programmet och då kanske det inte är lika lätt att gå närma med bra skärpa?
jaja träning ger färdighet..

Jessica: Jag har också Canon EOS 350D. Det kräver mer av en att använda systemkamera. Jag använder bara de förinställda programmen vid enstaka tillfällen. Använd P läget om du vill ha allt auto och möjlighet att inte få upp blixten.
Jag använder nog mest Tv (för olika slutar tider) och Av (för att kunna ställa bländare). Jag ska nog försöka börja använda Manualläget mer för fler möjligheter.
När det gäller skärpa så använder jag mer och mer manuellt fokus så att jag får skärpan som jag vill. Vid närbilder så är det definitivt manuell fokus som gäller…då kan du ställa fokus precis där du vill ha det.

bildochfoto:
Okej.. jag gick en kurs här i höstas som jag lärde mej att köra det manuella läget.. men det är svårt.. för jag känner att jag inte riktigt begrepp på slutartid och bländaren..
Men om jag köper en extern blixt, blir det bättre då? har fått för mej det..
ska prova att fokusera manuellt..
TACK! om du har fler tips får du gärna komma med dom.. 

Jessica: Jag tror inte att det är blixten det hänger på. Det gäller att lära sig alla inställningarna och när de är olika bra. Om det är för mörka bilder inomhus kan du ju höja ISOvärdet. Ibland måste man ta till blixt dock.
Det kommer tips hela tiden i artiklar här och på Bild och foto…

Bildchfoto:
Jag ändrar alltid IOSvärdet när jag är inne..
Jag får min manual i helgen så här ska det läsas 
Du får gärna kika in på http://klambergs.blogg.se
Där finns lite bilder, många är dock inte så bra, men varför jag lägger ut dom är isåfall för att visa nån annan nått på bilden..