Kritik (N) - Vita blommor
Nu ska man inte lägga kritik på en 8-åring tycker jag men några saker som hon kan tänka på är:
-Gå ner på motivets nivå, blir intressantare då. I detta fall kanske ned på knä.
-Det finns både skarp sol och skugga på blomman. Det tycker inte jag ger ett behagligt ljus. Det kanske fanns en annan blomma i skuggan eller kanske i solen. Ser nästan ut som hon har skymt solen med kroppen. Kanske hon har kunnat skymt den mer eller mindre?
-Vidare så kanske bilden skulle bli bättre om man beskar den. Bort med den soliga kvisten.
Men det är roligt att se foton från yngre människor. Jag har en dotter som strax fyller 5 och hon har fått en digitalkamera som skulle kastas på mitt jobb. Måste säga att man blir stolt ibland :). Och vilka intressanta vinklar det blir när dom är så korta :)
Ja det är roligt att se vad barnen har för motiv och vinklar. Dottern var väl runt 5-6 när hon började fota.
Skall säga att hon skall tänka på ljuset. Funderar på att köpa en billig kompaktkamera till henne.
Jag tycker att hon har gjort bra ifrån sig. När man är 8 år så tänker man inte så mycket på ljus och komposition utan man vill bara ta ett kort på det man tycker om.
LFCFredda har gett många bra råd så jag har inte mycket att tillägga utan vill bara säga att låt henne utforska omgivningen med kameran utan att det skall behöva vara regler. Det enda är väl ljuset så att hon inte försöker ta foto mot solen. Ni kommer att upptäcka att hon kan se en bild på ett helt annorlunda sätt än vad ni gör.
Jag älskar barn med kameror. Min son har växt upp med kamera och det är många gånger man har häpnat över hur han ser omgivningen genom kameran. Så stort beröm till föräldrarna som ger sin dotter chansen att använda kameran.
Lycka till
Tack mingdie. Dottern fotar gärna sånt som hon tycker är fint och ibland får hon till några riktigt bra bilder.