Götheborg mot Stockholm
Idag seglade skeppet Götheborg mot Stockholm för att vara med vid festligheterna inför det kungliga bröllopet. Tyvärr bjöd inte Göteborg på sin soligaste sida när seglatsen startade, utan det var regn och ett riktigt gråväder.
Här dras skeppet ut från kajen.
Besättningen hade tidsenliga kostymer och hattar. Tjusigt!
Det blev en hel del folk som samlades kring kajen trots vädret.
Även till sjöss ville man se på!
Det var mycket trafik i hamnen..
Kryssaren Funchal fick samtidigt lots ut ur hamen.
Och titta där, där kommer ångaren Bohuslän!
Och titta, nu har även Götheborg kommit ut i farleden!
Gamla och nya fartyg möts.
Ha det så trevligt i Stockholm!
Jättekul bildserie. Det är nästan så man blir hemsjuk men bara nästan. Jag föddes och bodde i Masthugget och Majorna så det var kul att se den fina bakgrunden.
Fina foton du har lyckats med. Jag gillar många av dom men det när dom skjuter salut är favoriten.
Tack för att du delade med dig.
Tack mingdie! Saluten var några riktiga skarpa smällar. Det var inte lätt att hålla kameran stilla när man hoppade högt!
Vilka fina bilder!
När beräknas hon komma till Stockholm?
/Désirée
#15 Det vet jag faktiskt inte. Men om jag inte är felunderrättad ska det serveras middag ombord nästa vecka för kung och fosterland (regeringen).
Stockholmarna har ju Wasaskeppet, men jag kan rekommendera alla som är intresserade att ta en sväng och titta på Götheborg också. Det är dessutom gratis

Fin bildsvit!!
#15 Sex dagar lär det visst ta!
#17 Tack
Verkligen en trevlig bildserie 

Riktigt bra bildserie Mona!
Jag gillar särskilt sista bilden där hon seglar bort mot horisonten (Älvsborgsbron)
Salutbilderna är riktigt häftiga dom oxå men Stena båten känns malplacerad.
Tummen upp och 4 motljusskydd av 5 för den fina serien! 
Tack alla som kommit med uppmuntrande kommentarer
#20 Jag förstår hur du tänker med Stena, men tanken var att visa en del av den varieriande trafiken i hamnen på både stora och små båtar under den korta tid (1½ tim) då jag befann mig på kajen. Speciellt för alla dem som inte bor i närheten och kan se det varje dag. Kanske jag skulle skrivit det

Nä det behövs inte förklaras. Ser nu att det är "Grabbens Stenabåt" dessutom.
#22 Och plötsligt blev det 5 motljusskydd

Ja eller hur, hehehe! 
5 motljusskydd jo jag tackar jag!

/Désirée