Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 571 ggr
Norrskenet
0

Porträtt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ett porträtt jag tog på ett bröllop som jag var på för ett par år sedan. Detta var brudgummens syster

johan
0

Snyggt, men synd på den tråkiga bakgrunden.

Skönt med ljuset i ansiktet.

Mvh // Johan

Norrskenet
0

Lägenheten vi var i hade målade väggar i den kulören så det var inte så mycket man kunde göra. Tur att det inte var blommiga tapeter!!Flört

Norrskenet
0

Fast egentligen så tycker jag att tonen i väggfärgen passar bra med hennes hudtoner

Robert
0

En upplättningsblixt hade suttit fin, nu försvinner stora delar av hennes ansikte.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

Om jag skulle använt en blixt så hade hennes "konturer" försvunnit lite. Dessutom hade den röda flätan inte heller blivit så framträdande. Jag tycker inte att det gör så mycket att hennes sida av huvudet inte syns

Robert
0

#5, beror iof hur du ställer blixten, en reflexskärm är också ett alternativ.

Hälsningar

Robert

Norrskenet
0

Det är inte så lätt att börja plocka fram en reflexskärm när man sitter på den bröllopsmiddag med 30 gäster!!!

KerstinP
0

Jag tycker det är ett jättefint porträtt. En reflexskärm så vänstersidan blir lite upplättad hade gjort susen. Annars snyggt jobbat med posering,beskärning och färger.

Norrskenet
0

Eftersom jag aldrig gör "modellarbeten" utan fotograferar här och nu och där jag står, så gillar jag inte att forografera med blixt. Jag sitter hellre med lång tele på håll och fotograferar. Då får man ta det ljus man har och ibland blir det bra och andra gånger mindre bra. En fördel då är att det nästan alltid blir bilder där personen ifråga inte är medveten om att man tar en bild efterom man inte befinner sig precis "under nosen". Om du går på "min sida" och klickar på länken till beanpix så har jag ett 40-tal porträtt inlagda.

Celia
0

#9 - jaså du är en sån där smygare Norrskenet? ;) Jag befann mig ofta på utställningar förr och då råkade jag nästan alltid ut för en sådan som du. Jag blev lika snopen varje gång de kom och frågade efter mitt och kattens namn. Men det var alltid kul att köpa tidningen dagen efter :)

Norrskenet
0

#10 Jag smyger inte på folk som jag inte känner utan det är oftast familj eller kolleger. På resor kan det ibland bli någon smygare. Sedan brukar jag nästan alltid skicka bilden till vedebörande.

Mandrakonian
0

#0 Jag håller med dig angående blixt, det är så mycket trevligare med naturligt ljus, om man inte ska fotografera i jätte dåliga ljus förhållande dvs. Kanon bra bild!

Norrskenet
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När man är utomhus så är det oftast inga problem, om inte solen lyser alltför starkt. Här är en bild på min son som jag gillar. Sitter ganska långt ifrån honom när jag tar bilden och han är inte medveten om att jag fotograferar honom. Det gör att han "inte försöker att göra tills sig"

Desstom är den enda blixt som jag har till min nuvarande kamera (minolta Z1) den inbyggda och det är inte mycket att hänga i granen! Så den används väldigt sparsamt

j114
0

#13 Det är utfrätt till höger i hans ansikte och lite väl dåligt bortklonat objekt i bakgrunden. Annars en väldigt fin och "oförbered" bild

Jaqueline

Celia
0

#11 - det var en trevlig gest att skicka bilden till motivet :)

Norrskenet
0

#15: Det är ju ganska enkelt i dessa digitala tider.