Byta upp sig
Eftersom jag fått bra hjälp på denna sida förut vänder jag även denna fråga hit.
Funderar på att så snart plånboken tillåter köpa en ny bättre kamera, har i dags lägget en Canon PowerShot sx10 IS, då jag inte är helt nöjd med kvalitén och vidden på bilderna min nuvarande tar. Funderar främst på en Nikon, några förslag?
(Lägger upp lite bilder som är tagna med nuvarande så att ni kan få en inblick i vad för något jag fotar.)
Alltid Oavsett
Är mkt djur i rörelse m.m, men vill även kunna ta porträtt och närbilder… Enda som min nuvarande är riktigt bra med är att det är en långzoomare
Alltid Oavsett

Testa Olympus E-pl1 vetja.. du kan köra gamla objektiv..

Jag märker inte några svagheter när det gäller skärpan i dina bilder, men det ska man kanske inte förvänta sig i formatet som kan presenteras på en skärm. Det oaktat, så lär nog skärpan hos en SX10IS räcka för de flesta.
Det är inte heller skärpan som främst kommer att skilja om du byter upp dig till en systemkamera, vilket kan betraktas som nästa snäpp upp efter långzoomen. Den stora skillnaden när man tar djur i rörelse är att slutaren går direkt när man trycker, och att skärpeinställningen är mycket snabb. Vilket märke man väljer har troligen inte någon större betydelse.
Däremot finns en sak som man kan bli besviken på om man köper ett "kit"; efter att tidigare ha använt en långzoom. Det vanligaste kitobjektivet kan man inte zooma lika långt med, och man lär ofta hamna på längsta brännvidden och beklaga att man inte kan få in precis det utsnitt man vill ha. Ett tips är att skaffa en längre zoom än den vanligaste som följer med. Inte lika lång som på SX10, men exempelvis 18-105, som inte är alltför dyrt och ett mycket bra objektiv, som passar ditt motivområde.
Om din kommentar om att skärpan inte är någe vidare gäller just den bilden, så hänger bristen på skärpa ihop med att den ligger längre bort än det som vi vanligen vill ha skarpt, men bilden är skarp. På en häst framifrån vill man helst ha skarpt från mulen till bogen om skärpan inte räcker hela vägen, men här ligger skärpan borta vid länden. Möjliga orsaker till ett sånt fel är att hästen har flyttat sig närmre efter att skärpan ställdes in, eller att skärpan ställdes på något annat. Risken att motivet flyttar sig efter att skärpan ställs in och fram till att kameran löser ut minskar mycket med en systemkamera, men man bör vara uppmärksam på att om man har låst skärpan, så kan den här sortens fel ändå smyga sig in.
Långzoomkameran har en markant fördröjning från att man trycker ner knappen till att bilden tas, och med en systemkamera finns ingen sån fördröjning. Det är en stor skillnad, som ofta kommer att visa sig på bilderna; med en systemkamera har man större möjlighet att fånga just det ögonblick man ville ha på bild.
Med ditt motivområde kan en systemkamera vara helt rätt, men jag tror att en zoom på 18-55, som brukar följa med vid köp, är kortare än du skulle gilla. Därför kan det vara bra att sikta på en något längre zoom, men överdriv inte; zoomar med stort omfång är i regel inte lika bra som de som har mindre omfång, och det är svårt att få bra bilder med långa brännvidder.
#7 Okej, ska kolla lite på den :)
#8 Tack, läst igenom det du skrivit och ska tänka på det. Två jobbiga saker SX10 är att jag inte hittar inställningar för att själv kunna ställa in var jag vill ställa skärpan samt ställa in ISO't som jag vill ha det…
Och att kunna ta bättre ögonblicksbilder skulle man ju inte ha något emot^^
Alltid Oavsett

SX10 har de inställningarna, men de är kanske inte så lätta att hitta. På sid 120 i bruxisen står det om autofokusramen och hur man kan minska den. När man använder "Flexi-Zone" kan man bestämma var man vill ha skärpa med stor precision, men det är fortfarande en viss tröghet mellan att kameran ställer skärpan och att bilden tas.
Också ISO kan man ställa in, sid 84 i handboken.
#10 Okej, tack =)
Alltid Oavsett