Kritik tack!

Helt underbar!
Bra bilder där du haft kontakt med dina djur.Sista bilden klart bäst av dem. Detaljerna flyter ihop i det svarta mot en så reflekterande bakgrund. Pröva med en mattare bakgrund eller en bakgrund med lite mera färg tror jag du får ett ännu bättre resultat.
Läst 66 ggr och hela två kommenatrer, Wow……
Vad gör jag för fel eftersom ingen orkar skriva något? är jag så värdelös så jag inte förtjänar några kommentarer överhuvudtaget, skriv det då isåfall? det är iaf. så det känns 

Survivor: Du har valt svåra objekt precis som Norrskenet säger så är svarta djur svåra att fota eftersom de lurar automatiken.
Jag hittade en Flickr grupp som är tillägnad svarta husdjur. Jag har skrivi ett inlägg på Bild och foto om att fota sina husdjur. Ett av tipsen är att använda blixt när du fotar svarta husdjur och då så att den kommer snett så att du inte får med ögonens reflektion.
Jag har själv en svartvit katt och just knepet med blixt från sidan lyfter strukturen på pälsen.
Survivor, om du tittar så är det inte så många som är inne och läser så här dags på dagen - vänta till i kväll ska du se att du får fler som hjälper dig med råd och tips.
Som Banio säger tycker även jag att du har bra kontakt med djuren. På den första bilden skulle jag önska lite mer skärpa på hundens huvud, annars jättefin. Bild nummer två tycker jag är jättefin, älskar hundens uttryck! Ska jag vara petig så är jag inte helt förtjust i ljuset högst upp på huvudet, känns som toppen på huvudet liksom bleknar bort, fast det är kanske en smaksak. Gillar även tredje bilden skarpt, till skillnad från den andra bilden så gillar jag ljusfläcken. Bra jobbat! :)
Emelie
Jag satt och tänkte på ljuset på huvudet hela tiden medan jag läste allas kommentarer och undrade om det bara var jag som reagerade? Men sen hade minsann emelie också upptäckt det. Jag skulle försöka dämpa det ljuset så att du får ett jämnare ljus över hela hunden.
Jag tycker mycket om bild #1 pga av att bakgrunden inte är lika framträdande. Placera din hund/katt längre ifrån bakgrunden och välj ett kortare skärpedjup så slipper man skrynklorna i tyget.

Vilka fina pälsklingar :)
Jag tycker bäst om bild #2. Det är svårt att få bra bilder av svarta hundar, jag har alltid haft problem med våra (som alla har varit/är svarta). Jag störs lite av ljuset i vänster ansiktshalva. Är det solljus som du använt som en ljuskälla?
Den något skrynkliga bakgrunden kan du fixa i PS eller annat bildprogram, så att inte vecken syns. När du ändå är där och fixar, så är det fint med lite mer luft ovan och under, och lite mindre på sidorna, speciellt till höger. Gör flera kopior och lek fram olika ljusförhållanden och effekter. Den här bilden hade jag fixat och sen ramat in :)

Hur byggde du upp studion? =)
Du har valt ett mycket svårt motiv och du har gjort ett bra försök så ta det här på rätt sätt nu.
Den enda bilden som jag tycker är hysad så är det den sista. Dom två första är underexponerade och lite oskarpa. Mitt förslag för att få fram motivet bättre är att ha ett kortare skärpedjup så att bakgrunden blir suddig. Det som händer nu är att alla veck syns på tyget och det stör. Med kortare skärpedjup kommer hunden att stå ut mycket mer. Försök också att få ett jämt ljus över hela motivet.
Bra jobbat
Eddie
Tack så mycket för alla kommentarer!
Jag hängde upp ett lakan på klädstången på balkongen och la ett på golvet så det är som Celia skrev solljuset jag använt som ljuskälla.
Flera av er skriver att jag ska använda kortare skärpedjup och det verkar ju smart men jag måste ändå verka dum och fråga hur man gör då? inställningar på kameran?
#14 Kort skärpedjup = stor bländare = litet bländartal :)

Om du har kompaktkamera är det svårt att få till kort skärpedjup