Hästbild kritik nybörjare
32st som läst utan kommentar.. -va bilden såååå bra?? 
Woozy
Håller med. Mycket fart och fläkt och fina färger.
Thx
Woozy
Fin bild där jag tycker att du har lyckats med exponeringen under svåra förhållanden. Bra skärpa och färger. Själv skulle jag inte vilja ha motivet så centralt men det är mer en smaksak.
Bilden är ju beskuren.
Fast visst hade jag velat kunna fota på annan plats på arenan med det var mer eller mindre omöjligt.
Woozy
Ps. Jag blir mer och mer förtjust i Olympus sätt att hantera färger och skärpa. (gammel-kameran hänger med än)
Om det där är första gången du fotar en häst i rörelse så har du lyckats alldeles utomordentligt väl :)
Fint fångat 
Thx…
Ja det var första gången jag fotade en häst som inte stod still och tugga gräs…

Woozy
Snyggt fångat! Tror att den hade gjort sig bra i stående format.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Ja, kanske det. är väl inte så hajj på att se vilka format som passar bäst till vilka bilder etc, men det kommer med tiden hoppas jag väl.

Woozy
För att vara första gången har du lyckats till 100 och den blev bättre i stående tycker jag, är det från strömsholm eller en annan tävling?:)
#10 Jag hade nog sparat lite mer luft på högersidan och beskurit tightare till vänster.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Och det är nog en smaksak hur man beskär. Jag skulle föredra liggande format och att ta med mer till höger, om det inte finns någonting som så att säga stjäl showen just där. Jag brukar när det är rörelse försöka få den att gå in i bilden snarare än ut ur bilden, men det är som sagt en smaksak.
Någon kan tycka att det är fusk att gå in och ändra toner lokalt i en bild, men jag skulle gärna lägga ett lager och lätta ansiktet på ryttaren lite lite grann och accentuera konturen. Jag tycker att det liksom drunknar i grönskan.
Ja det är från Strömsholm nu i lördags.
Accentuera???
Woozy

Absolut något åt det hållet, och möjligen lite mer av den högra sidan om det finns.
Jag har ju givetvis kvar originalbilden, men jag ökade kontrasten i ansiktet på sista bilden (ej halsen).
Va det de du syftade på med Accentuera??
(har aldrig hört ordet förr)
Woozy

Jag menade att accentuera konturen av ryttarens överkropp, som jag tror att man kan pensla fram om man gör ett lager som är lite ljusare bakom och penslar transparent, så att konturen av kavajen kommer fram lite bättre. Det är knepigt att göra det så att det blir bra, men jag tror att det funkar att göra så.
Ok.
Det där ligger lite utanför mitt kunskapsområde, men man lär så länge man lever. 
Woozy
Väldigt bra bild för att vara första gången. Det är en bra bild även om det inte varit första gången också! Om jag ska anmärka på något så skulle jag vilja haft med mer nertill i bild i det liggande formatet. Nu får man inte riktigt känsla av att det är ett högt hopp. Det stående formatet ger intryck av ett högre hopp. Att du ljusat upp ansiktet gjorde att ryttaren kom mer i fokus. Bra skärpa på både ryttre och häst.
Bra jobbat! Hoppas vi får se mer hoppbilder från dig.
Hej och tack…
Om vädret tillåter så är jag bjuden till Grand National i Strömsholm nu till helgen. Det är antagligen sista GN så jag tänkte passa på och lära mig fota lite snabbare hästar då det är galopp.
Som sagt så är det där med beskärning en övnings och smakfråga då många tycker olika, men man lär sig väl att smälta in så småningom.. 
(eftersom jag inte använder stativ och har taskig rygg så får jag se hur länge ryggen pallar med).
Woozy
Beskärning är alltid svårt. En del tycker si en del tycker så. Att kunna förmedla så många olika saker med en enda bild genom att beskära olika är ganska fantastiskt
Lycka till till helgen!
Thx…
Woozy

skulle gärna se mer av hindret :) nu ser det ut somde hoppar över ngt litet. och som andra sagt, mer luft åt det håll de hoppar.

se där, bilden var ju bäst från början ;) i mina ögon iaf

Här ser man vad beskärning kan göra, samma bild men ändå så stor skillnad.
Personligen så gillar jag den senaste, där Inkanyezi liksom jag tycker det är bättre när motivet rör sig in mot mot centrum.
Bra skärpa och att det är lite rörigt i bakgrundet tycker jag inte gör så mycket. Bra fotat på ett svårt motiv, man har inte så lång tid på sig innan ögonblicket är borta.
Tack.
Då vet jag lite mer hur ni tänker vid beskärning.
Egentligen så hade jag velat ha högre f-värde, men mitt objektiv tillät inte det med den slutartiden. Jag labbade lite med bildstabiliseringen och så, men det blev inget bra därifrån jag stod. (Olympus har ju så att man kan välja om man vill ha vertikal eller horisontal bildstabilisering).
Jag ska se om jag lyckas få till det till helgens Grand National i Strömsholm. Det vore så skoj, då det eventuellt är det sista (såvida inte Täby galopp tar över).
Kan återkomma i annan tråd med bild sen om intresse finns.
Woozy
#29 Visst finns det intresse! Väntar på dina nästa bilder