RAW vs. JPEG

Trevligt att du gillade artikeln Jim. Använder du en systemkamera så kan du räkna med snabbare skrivhastighet, med en Canon 20D så kan du ta 5 bilder/s i RAW.
Nu är det även många som inte bryr sig om RAW eller om det är JPEG. Om jag frågar min fru vilket bildformat hon använder i sin kamera så tittar hon bara på mig.
Hälsningar
Robert

Bra jämförelse. Det enda jag har att invända emot är brusreduceringen. Det finns ett flertal program som tar bort brus mycket bra ur jpegbilder. Men det kanske blir ett bättre resultat i RAW då det finns fler färger att bearbeta.

#3, jag välkomnar kommentaren. I artikeln försökte jag vara försiktig i min jämförelse. Klara fördelen med att reducera brus i RAW är att inga pixlar påverkas i jämförelse med jpg som hela tiden förlorar pixlar i alla förändringar som görs.
#4, skicka ett mail till mig och jag retunerar en bild till dig. RAW är på 6-15 mb.
Hälsningar
Robert

Daniel Nordling har skrivit en bra artikel just om RAW.
----> Läs mer här!
Tips om hans artikel hittade jag på Fotosidan, se "Länkar" bland "Fotoforum".
jpg o andra komprimeringsformat är ju kvalitetsbegränsande för att spara kilobyte, och därmed också förstörande. En bild som en gång varit sparad som jpg (i en kamera t.ex) kommer för varje förändring/justering i ett bildbehandlingsprogram att tappa mer o mer kvalitet och om man sen sparar samma fil som jpg igen så är man nere på mycket låga "kvalitetsnivåer". du kan alltså inte få tillbaka pixlar, skärpa o info som sparats bort av komprimeringen.
försök att alltid behålla originalfilerna från din kamera på cd el.dyl.

Jag har inte så mycket val eftersom min kamera bara har JPG (och jag tror att många andra också bara har ett komprimeringssätt för att lagra bilderna)
Tack!
toppenartikel mycket givande
Mvh Tommy Eliasson
JAg fotar numera enbart i RAW om jag inte tvingas till annat, dvs vid de sällsynta tillfällen när jag vill köra kameran i Auto-läge för att jag fortfarnde är för dålig på manuella inställningar. Tycker det ger enorma fördelar med RAW nu när man börjar lära sig. Man kan ändra många faktorer som av någon anledning blivit lite fel utan att "förstöra" i filen innan man slutbehandlar och sparar som TIFF eller JPEG. Tycker också att bildbehandlingsvertygen är effektivare när man jobbar i 16-bitarsläge. Men helt klart var det en tröskel att jobba sig över från jpeg till RAW.