Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 911 ggr
Salladshataren
2010-06-06 21:14
0

Blixtar

Vad ska man tänka på när man köper blixt till systemkamera?

Och vad menas med slavblixt och ringblixt?

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Inkanyezi
2010-06-06 21:28
0

Det som är viktigt när man köper blixt till en digitalkamera är att se till att blixtens synkspänning inte är för hög. Lämpligen skaffar man en blixt som är gjord för kameran, endera från kameratillverkaren eller av tredjepartstillverkare. Om man skaffar studioblixtar, att spänningen inte är för hög. För studioblixtar är det lämpligt att skaffa en radioutlösare, så att man slipper kablar. Radio är bättre än IR, eftersom det funkar oavsett annat infallande ljus eller hur man orienterar blixtarna.

En slavblixt är en blixt som känner av ljuset från andra blixtar och brinner av samtidigt. Man kan alltså tända den med exempelvis en blixt på kameran, eller den kan tända samtidigt med andra studioblixtar utan att vara hopkopplad med dem.

En ringblixt är en ringformad blixt som man placerar frampå objektivet och fotograferar igenom. Den belyser motivet framifrån utan att ge några skuggor, och den brukar främst användas vid makrofotografering.

Gips
2010-06-06 23:27
0

Ska man fota djur så vill man oftast ha 2st blixtar 45grader framifrån vänster och höger sida. och en commander att sätta på kameran, (tex Nikon su800) Lämpliga blixtar om du har Nikon är sb600 eller sb900. Softboxar ger mjukare finare ljus. Jag har 2 små och billiga som jag tycker fungerar bra. Enkla kamerastativ för 500:- nya är bra till blixtarna. Totalt blir det en del pengar men man kan ju köpa beg.

Deklol
2010-06-07 00:45
0

ett hett tips vad gäller blixt-köpet om du kör Nikon - vänta på Sb-600:ans ersättare. kommer i sommar eller höst o enligt rykten verkar den väldigt lovande

Noob
2010-06-07 01:54
0

Jag skulle vilja tillägga att en radio utlösare är väldigt trevligt att ha även till vanliga (icke studio) blixtar eftersom man ju ofta vill använda dom utan att ha dom monterade på kameran.

Annars tycker jag Inkanyezi sa allt som fanns att säga.

pellepiano
2010-06-07 11:32
0

Håller med #4 då man blir oberoende av märke, går ofta lika bra med Canon , Nikon, Sigma osv vilket ökar chansen att kunna fynda begagnat.

Styrkan på blixtarna får man ställa manuellt då.

Salladshataren
2010-06-07 16:52
0

Jag vill bara tillägga att jag har en canon Flört Har funderat på köpa blixt till analog. Men då går det bara att använda blixt manuellt, fördelen som jag kommer på att det är billigare än att köpa ny blixt.

Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?

Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet

Inkanyezi
2010-06-07 17:17
0

Om du köper en gammal blixt är det mycket viktigt att se till att den inte har för hög spänning på synken. Det finns blixtar som har avsevärt över 100 volt, och det tål inte digitalkamerornas elektronik. Canons blixtar till EOS är OK. Synkspänningen ska vara 5V eller mindre.