Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 2427 ggr
Moalinn
0

Fotografera i RAW

Hej!
Jag har kollat runt bland en massa bilder som är fotograferade i RAW och hur folket som har fotograferat de kan redigera de så mycket som dom kan.
Jag blir väldigt, irriterad.. eller vad man ska säga.
jag vill också ta sådana bilder.

Men är det då RAW jag ska använda mig utav ?
Och jag har hört att det är krongligt att fotografera i, sant?

sen vill jag gärna vilja veta för och nack del med RAW :)

TAcksam för svar Glad

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

LTF1
0

Erfarenhet och hårt arbete :)

Kameran gör inte fotografen, lika lite som RAW.

RAW är inte krångligt att fotografera i, men det betyder större filer att hantera eftersom kameran inte komprimerar. Det blir inte lika många bilder i sekunden heller om man vill skjuta bildserier. Mer efterarbete krävs. Fördel är att allt sparas, nackdelen är att allt sparas. Beror på vad man ska göra med bilden.

Moalinn
0

Okeej,
Tack :)

kanske kan vänta med att fotografera i RAW tills jag verkligen kan allt och så, även om jag kan det flesta men jag tror att det finns alltid mer saker man kan lära sig innan Glad

Medarbetare på Djurfoto

MonisN
0

Jag vet inte hur din kamera kan spara, men antagligen kan du ställa in att den sparar en bild både i jpeg och RAW. Om du gör det kan du jämföra skillnaderna. RAW kan man säga är ett digitalt negativ där all data finns med och inte är komprimerad som en jpeg. Det är en stor fördel som ger dig större möjligheter att påverka bildens resultat. Att redigera RAW är inte svårt, det kräver bara mer tid. Har man en gång vant sig med RAW vill man sällan använda något annat.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

Moalinn
0

Okeej.
Jo, jag kan ställa in både Jpeg och RAW.
Men om man ska fotografera i RAW, då är det väl som vanligt bara att man kan göra mer med bilden sen, eller hur är det? Tungan ute

Medarbetare på Djurfoto

Inkanyezi
0

Om du väljer att spara i både jpeg och RAW i D60, så blir det en jpeg med låg kvalité, och det går inte att spara jpeg i högsta kvalité samtidigt som RAW.

Så på D60 kan man använda jpeg-bilden som referens när man jobbar med RAW, men inte förrän du spar bilden från råfilen i ett vanligt format får du en högupplöst bild. Så använd det för att öva. Om du ser till att ställa vitbalansen rätt varje gång, så hjälper du programmet som ska konvertera, så att vitbalansen är rätt direkt.

Men om du skulle ha ställt vitbalansen fel, går det alltid att korrigera när du jobbar från RAW, men inte från en jpeg. Det är en av fördelarna med att jobba med RAW.

Som utgångspunkt för redigering är RAW mer flexibelt än en jpeg, som ju redan är bearbetad med kamerans firmware.

Moalinn
0

tack så jätte mycket!
Du hjälper till otroligt mycket så jag blir bara mer klokare än jag någonsin har varit Tungan ute

Men jag tror faktiskt ändå att jag låter RAW vara ett tag, sålänge ingen av er gör det otroligt lockande för mig. Men just nu låter det otroligt krångligt:o

Medarbetare på Djurfoto

MonisN
0

#4 Det är precis som vanligt, men du behöver ett redigeringsprogram som kan öppna RAW filer. Men det har du säkert fått med när du köpte kameran. Ta några RAW bilder och prova!

Moalinn
0

Vad kan det vara för program då?
Jag kanske kan kolla i den där snygga lådan man fick kameran i, älskar den.. den påminner mig om att jag verkligen har en kamera Kyss
iaf,, kan ju alltid kolla där, jag tror att han sa något om skiva,, och allt möjligt.. har ingen aning faktiskt, han babblade som ingen annan när jag köpte kameran.. jag hängde med en hel del iaf,, men inte tillräkligt mycket för att jag skulle kunna komma ihåg det nu Oskyldig

Medarbetare på Djurfoto

MonisN
0

Jag vet inte vad Nikons program heter, men det finns på skivan i lådanSkrattande

Moalinn
0

okej, jag kan gå och kolla i lådan Skrattande

Medarbetare på Djurfoto

[mingdie]
0

Du har fått ett program med till kameran. Nu är jag inte så hemma på just Nikons rawomvandlare men det borde finnas så att du kan sätta in inställningar som du vill ha och sedan låta programet omvandla en hel serie med foton på samma gång. Det gör att det inte blir så jobbigt.

Prova med några foton i RAW. Du kanske tycker det är kul.

Moalinn
0

hittade två skivor i min låda.
En nikon
softwere suite
och den andra är bara
programvara för fotoböcker Tungan ute

Medarbetare på Djurfoto

MartinO
0

Ännu en gång får jag tillfälle att spy galla över Nikons programvarupolicy. Programmet som ligger i boxen heter View NX. Inte med bästa vilja i världen kan jag kalla detta en bra raw-konverterare.

Den raw-konverterare Nikon har heter Capture NX2 och kostar en rejäl slant. Inte ens om du köper ett proffshus från Nikon följer programmet med. Skrikandes Det är svagt Nikon!

Ett program som är näst intill lika bra som dyra Nikon-programmet är faktiskt gratis och heter Raw Therapee. Ladda inte ned den senaste versionen 3.0, då den inte är riktigt stabil. Det är version 2.4.1 som gäller.

Vad det gäller RAW vs jpg, har det skrivits kilometervis med trådar i ämnet. Din kamera är inget annat än en dator som konverterar raw-datan och ger dig en jpg-fil på minneskortet. Vill man inte sitta timmavis vid datorn och konvertera sina bilder, utan vill ha en färdig bild rätt ur kameran, gäller det att lära sig kamerans bildinställningar och ha den senaste firmwaren i kameran.

För egen del sparar jag jpg+raw och 95% av jpg-filerna är fullt användbara. De gånger jag använder RAW är när jag klantat mig med ljusmätningen (ja, det förekommer Skäms) eller när kamerans automatiska Vitbalans spelat mig ett spratt.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

Moalinn
0

Ojdå.

Jag försökte ladda ner det RAW therepee men det fungerade inte, jag får testa igen.

jag kanske ska testa med RAW i några bilder så får vi se vad jag tycker Glad

Medarbetare på Djurfoto

Noob
0

Oftast har JPEG bilderna från kameran ett snävare färg/ljus område för varje pixel (det finns ett färre antal olika färgnyanser per pixel) än vad kameran kan leverera i sina RAW bilder. I kamerans JPEG kan varje pixel kan anta en av ca 16.7 miljoner färge medans kameran kanske klarar (som t.ex en EOS 7D) 4398 miljarder olika färgnyanser.

Nu klarar inte våra ögon av att se någon skillnad på nyanser som ligger så nära varandra som dom är i det senare fallet MEN det viktiga är att när man börjar justera bilderna så har man nytta av att det finns information kvar i områden som annars hade varit förlorade. En överexponerad bild kanske fortfarande har lite struktur kvar i sina ljusaste områden och en mörk skugga är inte längre helt svart när man försöker ljusa upp den. Samma fördelar gäller när man ökar skärpa i bilden, kompenserar Vitbalans osv.

Kort sagt så har man både större utrymme för misstag när man tar bilden och även för en perfekt exponerad bild möjlighet att få ut en aning högre kvalitet om bilden ska användas i ett sammanhang där det är viktigt (webbsidor är inte ett sådant fall men kraftiga förstoringar och/eller när bilderna ska tryckas kan vara det).

Som jag ser det så finns det egentligen bara tre nackdelar med att fota i RAW, hur stora dom är är det upp till var och en att bedömma för sig själv.

Den första nackdelen är att bilden inte är klar när man får den från kameran så man måste lägga lite tid på att "framkalla" den i datorn innan den kan användas (i Canon fallet så är det jobbet bara att klicka på en knapp om man vill ha bilden så som den hade blivit om kameran gjort en jpeg men mer om man vill ljustera den).

Nackdel nummer två är att bilderna tar plats, mycket plats, så det är stora och/eler många minnekort (och hårddiskar etc) som gäller.

Sista nackdelen är att just eftersom bilderna tar så mycket plats så brukar det innebära att dom påverkar seriebildstagning negativt, antingen med färre bilder per sekund eller med att man kan ta ett lägre antal bilder innan kameran stannar upp (återigen med 7D som exempel så kan jag ta 8 bilder per sekund oavbrutet tills mitt 16Gb minneskort är fullt om jag använder JPG men om jag använder RAW så börjar kameran "hacka" efter ca 20 bilder även när jag använder minneskort kort som klarar att skriva 90 Mb per sekund)

Pandy
0

Om du har photoshop cs3 kan du bara dra in RAW filen i programet, för oftast följer adobes camera RAW med, annars är det bara att ladda ner camera RAW för cs3, sen är det bara att kolla och leka sig fram med och jämnföra vilka för och nackdelar RAW har.