Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 823 ggr
arzu
0

kameraval hjälp!

vilken skulle ni köpa? det ska bli min första digitala systemkamera. canon 400D(6800kr) eller Nikon D80(11800kr)? jag älskar d80 men är det verkligen värt och betala så mycket mer för att få den, det är ju ändå min första digitala systemkamera. ge mig råd snälla?

Niklas
0

Om du är beredd att betala för D80, varför jämför du den inte med Canon EOS 30D som ligger i ungefär den prisklassen? För mig verkar det som om du jämför kameror i olika klassen.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

emmaa
0

Instämmer med #1, mellan 400d och D80 skulle jag defintivt tagit D80 eftersom du får mer kamera för pengarna. Däremot tycker jag inte det är en rättvis jämförelse eftersom de ligger i olika prisklasser och riktar sig till olika målgrupper.

arzu
0

det stämmer det du säger. men passar det att börja med en d80, eller 30d, eller ska jag börja med en 400d?

emmaa
0

Om du trivs så mycket med Nikon D80 kanske det är bättre att börja med Nikon D50 eller D40 om du tycker att D80 inte passar dig som nybrjare. Börjar du med en canon eos400d är risken stor att du skaffar mycket tillbehör till canonen att du inte vill byta till nikon sen.

Visserligen tror jag att du kommer upptäcka alla fördelar med canon om du väljer den och kanske hellre vill byta till 30d än D80n.

arzu
0

tack så mycket för att ni är så hjälpsamma. jag gillar inte att 400d är så liten, d80 är rejäl och känns så j-vla bra i handen, men har hört att den är "svårare" att använda än 400d. så svåååårt :(

emmaa
0

Svårare är den med tanke på att man kan kontrollera mer manuellt, men frågan är om det inte är det man vill ha när man köper en systemkamera, jag ångrar lite att jag köpte D50 för jag känner redan att jag vill ha mer!

Det finns ju möjlighet till automatik i D80n också.

Dessutom kan du köpa batterigrepp till400d och göra den större :D

arzu
0

hmm nu blev det ännu svårare :)))

Niklas
0

#7: Hur vill du använda kameran? Vad vill du ha ut av den? Vad har du för önskemål?

Vänliga hälsningar

Niklas

arzu
0

jag vill inte vara begränsad, vill kunna göra allt, testa allt. vill köpa en kamera som jag kan använda länge. jag ska fota mycket till en liten tidning, mest människor. jag kommer köpa till blixt och då har jag hört att d80 fungerar bättre med blixt än vad 400d gör.

egentligen brinner jag för d80, men den är så dyr och det är ju bara en hobby än så länge. jag vill inte att den ska vara svår att använda för då kommer jag ge upp :)

Niklas
0

Om du vill köpa en kamera du kan använda länge är förmodligen någon av de dyrare ett bättre val. Du kommer inte att växa ur dem lika snabbt. Om du å andra sidan tröttnar har du spenderat mer pengar i onödan.

Så länge som kamerorna har automatik kommer du att kunna ta tekniskt bra bilder utan att göra så mycket själv.

Vänliga hälsningar

Niklas

arzu
0

niklas du är min nya bästis! :))

Niklas
0

:-)

Vänliga hälsningar

Niklas

pekwall
0

Är det någon som har koll på om Pentax's K10D är något att ha? Den verkar lovande på specen.

Är det stor risk att man får problemet med att kameran underexponerar om man köper en sony A100? Läste att det var endel som hade problem med det.

emmaa
0

#13 Det är en bra fråga men det är ju synd om alla svarar på den istället för den som tråden skrevs för…Kanske kunde man starta ett nytt inlägg om det inte riktigt har med tråden att göra?

Menar inget illa, men det är ju inte så jobbigt att posta ett nytt inlägg Glad

pekwall
0

#14 nej, det är ju inte jobbigt, men tänkte faktiskt att det fanns fler modeller att välja mellan än 400D'n och D80'n.

[mingdie]
0

#14,15

Pekwall nämde bara ett annat alternativ vilket jag inte tycker är farligt. Det är ju inte så att han kidnappar tråden.

Pekwall. Här är några foton från ett proffs som använder K10D. Av dom jag känner som har K10D så är det bara positiva kommentarer. http://www.pbase.com/mark_dominic/north_shore_stories

Eddie

emmaa
0

Absolut och jag förstår hur ni tänker, men trådens ursprungliga syfte har redan kommit lite i skymundan och jag tycker det är lite synd. Menade inget illa med det jag sa även om det är svårt att visa det på internet Räcka ut tungan

[mingdie]
0

#17. Förstår dig Emma och det är alltid svårt hur man skall göra. Om någon är ute efter sin första system kamera så kan det kanske vara intresant att peka ut alternativ. Om trådstartaren inte är intreserad så är det bara att strunta i det.

Eddie

Martin
0

Jag är nog inne lite på vad föregående talare har sagt. Om du redan nu har en kamera (D80) som du gillar mycket (varför gillar du den, har du provat den eller bara läst om den?) så är det kanske en idé att hålla sig till det märket. Det gäller allså i det fallet att du gillar D80 för att du provat den, och då är "van" vid Nikonhandgreppen osv. Olika tillverkare har sina egenskaper (har själv precis bytt mobilmärke till SonyEricsson efter att ha haft Nokia i 5-6 år, och HUR kan man lägga mellanslag till höger istället för mitten, hur skall jag nu kunna skicka sms…) och är man van vid och gillar en så kan det kännas konstigt och svårt att byta.

Likadant håller jag nog med både #1 & #2 - du jämför kamerar i rätt vitt skilda prisklasser - och givetvis kan de då olika. Man skall nog försöka jämföra ungefär likvärdiga kameror från olika märken för att kunna göra "rätt val", och det första valet är ju då kanske till och med inte ens att välja märket, utan vilken klass du skall lägga dig i.

En annan sak som spelar in är såklart budget. Har du 12.000 kr att lägga på en kamera är det kanske dumt att välja den dyra klassen, då du kanske bara får en kamera med kitobjketiv och inget mer. Visst - använder du bara det objektivet så är det ju ingen fara - men med en så pass avancerad kamera som den klassen som D80'n ligger i så vill man nog ha möjlighet till att fotografera olika saker, och motiv som kräver olika objektiv.

Detta gjorde kanske inte valet enklare, men som Niklas (?) i tråden tidigare också sade: Vet du med dig att du skall fotografera mycket och vill kunna göra mycket manuellt - även om du inte kan det idag - så kanske du skall satsa på en kamera ifrån de "bättre" klasserna, och därmed också de dyrare. Även på de kommer du kunna använda mycket automatik och ta bilder utan att ha lärt dig allt - samtidigt som du har en kamera att växa i, istället för att behöva byta igen om ett kort tag.

mvh Martin

Nattviol
0

Jag vill tipsa dig om en hemsida med ingående tester av digitala kameror; Digital Camera Product Rewiews Få orkar läsa allt om alla kameror men i slutet av varje test finns en sida: Conclusion där finns en sammanfattning av testresultaten och ett omdöme.

Själv så har jag just beställt en Pentax K10D efter (för)många år med digital kompaktkamera. När jag valde kamera var det viktigt med hyfsat bra Upplösning på bilderna (jag tycker det talar för att välja en kamera i något högre prisklass) och att kameran har antiskakfunktion (använder sällan stativ) sen är det en bonus att kunna använda sina gamla objektiv igen!

Lakrits
0

Du verkar vara där jag var för några månader sen. Men jag kollade i lite lägre prisklass (Pentax k100D - Eos 400D). Tänk också på att du kommer behöva lite tillbehör minnekort väska stativ extra batteri kanske, så där blir det väl en 3000:- till kanske.

Objektiven kostar en bra massa pengar också om du vill byta märke senare kommer det ta emot när du köpt objektiv för mer än kamera huset kostade. Plus att du måste lära dig det nya märkets meny/funktions system. För mig var det inte så stort problem eftersom jag garanterat är den begränsande faktorn inte kameran så jag kanske investerar i ett billigare telezoom för att komplettera kit objektivet. Jag kommer med ganska stor sannorlikhet inte att byta märke eller kamera på ett tag.

Tillslut blev det funktionerna som avgjorde K100D har ju antiskak som jag tyckte verkade vara en vettig funktion medans 400D har sensor rengöring och 10Mpixlar men som sagt väldigt litet grepp.

Så när jag väl bestämt mig för att nu skall jag köpa en kamera hade Sony a100 sjunkit i pris så pass att den kostade som 400D eller mindre beroende på hur man jämför priserna. Då var det ganska lätt val, Sonyn hade allt det jag ville ha, bra bilder tar ju alla kameror så det är ju inte egentligen ett problem.

Allmänt brukar jag köra på köp det dyraste du har råd med. Om ett år kommer det antagligen inte spela någon roll om du köpte kameran för 6 eller 8 tusen. Har den bara allt du behöver och du är nöjd så spelar det ingen roll att det kommer en ny med 12Mpixlar och trådlöst nätverk eller vad e nu hittar på.

Hälsningar Mattias

emilia
0

själv har jag en d50 och är heeeelt totalt jättenöjd med den =) Lätthanterlig och braaaaa :D

d80:n verkar inte så pjåkig den heller.. :P

arzu
0

jag har testat att fota med 400d och d80, har testat 30d, d70s oxå. men jag vet lixom inte vad som passar just mig. överdriver jag när jag funderar på en kamera som kostar 12000kr, jag e ju trots allt bara student Skrattande jag gick till affären för nu tänkte jag att jag skulle köpa en kamera. jag kom dit, håller 400d, sen övertalar andra mig om d70s istället, tar kartongen går en bit, går tillbaka och tittar på d80 IGEN! ska jag ha en d70s så köper jag hellre en  d80, men då får jag vänta på bättre tider, alltså bättre priser Gråter

men det är som #19 sa om objektiv och massa andra tillbehör, det kommer oxå kosta mig en massa. men om jag köper en annan då kommer jag alltid ha d80 i tankarna.

Martin
0

#23 Men flera av de andra kamerorna du nämner, utöver D80, är ju kamerar som är avancerade och mycket bra. Om du köper en sådan (som alltså är billigare än en D80) har du kanske råd med fler objektiv. Om du dessutom då väljer en Nikon, så kan du byta upp dig till D80 när du har råd - och behålla objektiven.

Just eftersom att objektiv ofta fungerar med samma märke av kameror tycker jag det är viktigt att hitta ett märke man trivs med, så att man sedan kan behålla objektiv om man byter kamerahus. Obs - ingen egen praktisk erfarenhet av detta då jag är kvar på "avancerade kompaktstadiet", men som jag förstått när jag läst om digitala systemkameror så blir det så. Står själv i valet och kvalet om vad och när det blir uppgradering.

mvh Martin

gurin
0

Nu skall jag säga något, som ni inte vill höra. När ni skall köpa en dslr så är den viktigaste parametern objektiven. De kan ni behålla för all framtid, medan själva kamerorna kommer och går. Välj därför ett system med vettiga objektiv.

Har ni redan gamla objektiv som ni kan använda, köp då en kamera som kan nyttja dem. Har ni inga så kanske era föräldrar har några gamla objektiv som inte används. Detta resonemang gynnar främst Nikon och Pentax och i viss mån Canon och Sony (konika minolta).

Är ni utan gamla objektiv, först då börjar ni på noll.

Jag var helt utan objektiv och köpte därför Olympus. Det är väldigt få som rapporterat fel på linserna. Deras filosofi och uppfattning om hur färger bör återges sålde deras system till mig. Även kitobjektiven är bra till Olympus kameror. Detta ger dem ett försteg som inte framkommer på testsidor som dpreview vilka testar husen.

Åter till Arzus fråga, så tycker jag att det låter som om det är en D80 som det suktas efter och då gäller det att spara till den, alla "sämre/billigare" kommer att kännas som nedköp och uppgraderingstarmen kommer snabbt att skrika.

mvh/gurin

arzu
0

#25 tack så mycket för svar, jag har bestämt mig för en d80, nu ska jag spara. jag gick häromdan för att köpa en annan men kunde inte :), så jag ska vänta… det är den jag vill ha

Hippien
0

I'm back!
Har inte fotat mycket alls på ett halvår eller så delvis pga att jag tröttnade på min Canon 300D.
Har senaste halvåret gått och funderat på vad jag ska byta upp mig till och igår slog jag till och köpte ett Canon 400D hus.
Jag har kikat på 30D och även drägglat över en 5D men där blir det helt plötsligt lite mycket pengar tycker jag.

Jag har bara testat att fota ett 50-tal bilder på måfå sedan igår men jag är än så länge grymt nöjd. Det känns som ett riktigt lyft ifrån 300D. Eftersom jag planerar att resa en del så uppskattar jag även det lite mindre formatet och vikten på kameran.

Det var bara min åsikt! Är grymt nöjd och har fått tillbaka fotosuget! Yiihaa! :)

jjohhan
0

Det låter som om du redan har bestämt dig och jag tycker att det låter helt rätt, har  du råd och du har testat kameran och du gillar den så köp den, risken är att du ångrar dig senare och då sitter du med en kamera som redan sjunkit i värde en hel del eftersom marknaden går fort framåt. Du kommer att bli nöjd med D80, du har en kamera som du kan växa med.

Lycka till och visa upp dina bilder sen Flört

Hälsningar

Johan

Banio
0

Hann inte med något inlägg innan du bestämt dig :-( men mitt råd är att man alltid ska köpa vad man känner för och som man trivs med. Sedan valde jag att lägga mindre pengar på kameran (har en 400D som jag är enormt nöjd med) och mera på bra optik och bra tillbehör - valde ett Canon 28-135 IS som sitter på nästan jämt + ett Tamron 90mm Macro. Plus att jag köpte med 18-55 kitobjektivet som inte är så dåligt om man bländar ner det lite. La också pengar på ett Velbon enbensstativ och en blixt, samt givetvis minneskort.

Baabwaf
0

Med jämförelsen du gör, så är det som ujag ser det när jag jämför CANON som är bäst i pris och i förhållande till prestanda.

Fundera på vilket System du vill använda och vilket som "käns bäst i själen". Ibland käns Nikon bäst och ibland canon,,olika.

Canon är här billigast och tekniskt lika bra som Nikon som jag upplever det. Personligen föredrar jag Nikon, men det var inte din fråga.

Kolla i nästa steg vad det kostar dig att utveckla och hoppa upp i modell eller vad prislappen blir för att uppgradera. Där ha nikon lite alternativ på sikt.

Som första kamera som kamera, så spelar det inte så stor roll.. framtiden och vilket system är kanske i så fall värt att kika på.

arzu
0

tack alla för era synpunkter och råd.. jag kan nu med ett stort leende meddela att jag har köpt en NIKON D80.

jag e sååå glad :)))

mvh

arzu

Mandrakonian
0

Nikon D80 är hur bra som helst . Mvh/Mandrakonian

Cydonia
0

Så trevligt. Lycka till med fotandet! =)

arzu
0

tack så mycket. jag hämtade den nyss :) batteriet laddas just nu, härligt va? :)

Cydonia
0

Känner igen mig grymt mycket. När jag köpte min system för bara någon månad sen var det likadant. Det var härligt att äntligen äga en kamera, fast ändå svårt att hålla fingrarna borta från den medan den laddade… :P

Patrik
0

Hoppas att vi får se många fina bilder från dig och din nya kamera.

/ Patrik