Foto iFokus

Foto

Etikettvilda-och-tama-djur-ej-kritik
Läst 2431 ggr
bosse
0

Orm - men vilken art?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

På min fredagsvandring längs Blue Nile, så såg jag några små grabbar som plötsligt hoppade undan och när jag kom närmare så visade dom mej denna orm. En av mina kollegor från RSA är "ormälskare", så han söker på internet, men har inte lyckats identifiera den än. Nån som vet här på iFokus?

bosse

NinaToy
0

Coool men ingen aning. :P Har haft två ormar här hemma fast det var strumpebandssnokare…

Niklas
0

Vilken vacker. Hur lång var den?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Martin
0

#0 Väldigt vacker som sagt. Ser grönsvart ut. Vet inte vilken art, men kanske lite mer info om var den fanns och storlek och lite sådant kan hjälpa till.

mvh Martin

Celia
0

Tycker att den har linjer längst kroppen…. Fyrlinjesnok?
Fast då skulle jag vilja ha ett annat huvud. Det kanske är en giftig sak, eftersom smågrabbarna reagerade.

bosse
0

Jag lägger ut dom 2 övriga bilderna jag tog. Den är ca 1 m lång och oerhörd snabb. Den var nere i slutet på trottoar slänten och försvann in bland några träd och buskar. Min kollega kan inte hitta den på internet.

bosse
0

Och den andra bilden. Det vore kul om nån kunde art bestämma den.

bosse

Banio
0

Hittade en dålig bild på internet på ngt som heter Shovelsnouted snake. Känns inte riktigt rätt, men…. Finns förövrigt i bl.a. Gambia, vilket väl inte är din del av Afrika?

Martin
0

Är du medlem på fotosidan kanske du kan publicera dem i tråden "Vilken orm" - det brukar alltid ge snabba svar (i vart fall när det gäller fåglar och den identikationstråden.

Ett annat alternativ kan vara att leta upp något reptilforum och se om du kan posta bilderna där.

Tyvärr kan jag inte hjälpa till då jag bara kan huggorm och snok :o)

mvh Martin

Celia
0

Slog upp ormar i Afrika och började söka på bilder av de arter som jag fann. Den första bilden jag hittade har likheter…

Svart Mamba

NinaToy
0

Menade såklart strumpebandssnok, HA HA :D

Oj , bor du i afrika? :P

Celia
0

#10 - NinaToy: hi, hi jag fick rulla upp och läsa vad du skrev sist och fick mig ett gott skratt. Det finns nog sådana också - strumpebandssnokare… fast det är nog inga ormar ;)

bosse
0

Celia, svart mamba är den snabbaste av alla ormar och en av dom giftigaste. Jag har sett flera program på TV om den. Man måste få serum inom 15 minuter för att ha en chans att överleva.

marnyman, jag är inte medlem där.

NinaToy, jag campar i Sudan i ytterligare 6 veckor, men troligen fram till slutet på juni, om dom betalar tillräckligt bra.

Gambia ligger i Väst Afrika och jag är i Öst Afrika.

Celia
0

Bosse, det är den enda orm jag lyckats hitta som är lik :(
Tänkte att yngre exemplar kan se lite annorlunda ut i skinnet, innan de har blivit vuxna. Blev ni kloka på vad det var för en orm?

bosse
0

Celia, inte ännu, men hoppet lever fortfarande att nån ska komma fram med rätt svar. Fast min kollega här har kollat på alla siter han känner till och kan inte hitta den. Vi kan iaf utesluta Viper, som alla har trekantiga huvuden. Det finns tydligen ett flertal arter här i Sudan och flera med toxic gift. Min kollega säger att huvudet påminner om släktet "ratsnakes" och då är den ogiftig.