14-åringar

Hon i bild #1 :) Vad fick du alla dessa modeller ifrån? Hittade du dem i centrumet eller tog du dit dem? 

Gillar också bild 1 bäst, modellen var också mkt duktig
Gillar den första bilden bäst, men tycker bakgrunden är lite för rörig.
I #1 tycker jag du klippt bort knäet onödigt, och #3 är för mycket bortklippt samt rent för high-hey för min smak.
Gillar dock hur #1 ser ut att vända sig om och titta mot stjärnorna, kanske en blivande stjärnmodell?
mvh Martin
Bilden i #2!! :) Jag tycker att den första såg ganska "inklippt" ut, men jag kan inte så mycket om foto.. :P
Bild nummer #2 är helt klart bäst, enligt mig. Fina färger, utrycksfulla ögon och fin "käklinje".
#2 tycker jag ser bäst ut. Snyggt. #0 tycker jag inte om. Ser ut som hon har aneroxia. Dom andra två är okey.
Eddie
#2 tycker jag är klart bäst, fin kontakt, vackra ögon. #1 är helt ok.
Hälsningar
Johan

#2 gillar jag bäst!
Är inte det här lite oetiskt att plocka 14-åringar i ett köpcentrum och plåta och sedan lägga ut på internet. Ursäkta, men jag skulle inte gilla att en fotograf gjorde så mot min dotter, oavsett om man är seriös och låter dem skriva på ett papper - vilket jag förutsätter att du gjort? Ellar att du talat med deras föräldrar?

#14, föräldrarna var där och de ville hemskt gärna ha sina barn fotograferade utav mig. Alla tjejerna jag fotograferade går på modellskola och drömmer om att bli fotomodeller. Det var tom en pappa som fotograferade mig tillsammans med sin dotter. Du får tycka att jag är oseriös men det bekommer mig inte alls och jag tar inte vid mig heller.
Här är en till bild på #2:an.
Hälsningar
Robert

#15 Du behöver inte heller ta vid dig - eller ta åt dig - eller ställa dig i en djup försvarsställning. Jag tyckte frågan från Baino var fullt berättigad (även om jag inte funderat på den själv). Baino sade inte heller att du var oseriös, han ställde ett par ganska enkla (men som kan vara svåra att besvara) frågor.
Du svarade och jag tycker att de förutsättningar som rådde vid fotograferingen var de bästa möjliga - men det framgick inte innan att det var tjejer på en modellskola, eller att deras målsmän var informerade/gett sitt tillstånd. Jag trodde faktiskt att det var en fotografering för vanligt folk som du frågat / erbjudit på ett köpcentrum, och även om jag inte hade tänkt på det innan Baino ställde sin fråga, så hade det kanske varit oetiskt att lägga ut dem här utan modellrelease och/eller deras målsmäns godkännande?
Det är en bra fråga. Jag tycker att frågor runt moral och etik ofta bemöts med att man ställer sig i försvarsställning (och jag kan vara likadan när jag ifrågasätts, även om jag lärt mig med åren att mer och mer bemöta det med information i de fall jag kan). Jobbigast är det om man vill försvara/informera sig, men inte kan/får (inte hänt mig så ofta men vid ett par tillfällen så).
Nu vet jag att jag kastar lite glas i stenhus för jag kan själv vara rätt så ifrågasättande (vilket inte minst du vet, men det har vi ju pratat om *hehe*), och jag tolkar gärna andras inläggg utan att veta intentionerna. Kanske är det så att du inte ställer dig i försvarsställning så som jag uppfattar dig, och då ber jag om ursäkt.
mvh Martin
#16 Var för övrigt ett jäkligt häftigt foto. Fick först fundera på vad hon hade för position, ser nästan ut som att hon är på väg upp genom ett hål i golvet, men antar att hon ligger på mage?
mvh Martin
Jag gillar bilden #2 mest.
Dom ser äldre ut än att vara fjorton år.
Jag ber om ursäkt om du tyckte jag framställde dig som oseriös. Mitt intryck var att du plockat unga tjejer i ett köpcentrum och bett att få plåta dem. Och under de förutsättningarna kan det vara ganska svårt för en ung tjej och kanske för föräldrarna att förstå vad det handlar om, även om man försöker vara seriös och uppriktig. Jag/vi har själva varit utsatta för det, och i det fallet var väl kanske inte fotografen helt seriös heller… Sedan är det en annan sak att jag ogillar exploateringen av unga tjejer överhuvud taget.

Det är inte många 14-åringar som ser ut som 14.
Jag tycker mycket om bild #16 (både modell och bild) och sen tycker jag att tvåan också ser ut som en lovande modell, fast jag skulle vilja se samma bild i stående format, för att få med lite mer av henne.
Jag tycker att #2 är bäst. En läcker färgton i bilden och intressant bakgrund. Lite för platt ljus men jag misstänker att du inte hade så stora möjligheter att styra ljuset. Härlig ögonkontakt.
#16 gillar jag ockå även om jag gärna sett att tjejen tittade in i kameran istället för på nån lamparmatur eller spricka i taket men det är kanske så modefotografier skall vara, jag har aldrig sysslat med modefoto. Kompositionen är annars bra. Oerhört vackert ansikte, hon kan säkert lyckas som modell.
/Benny
Gillar bild #3 mycket. Första ser helt oproportionerlig ut - jättestort huvud? Andra bilden känns ganska ointressant, hade föredragit att hon tittade in i kameran, eller på något konkret. Det ser väldigt poserat ut. Fjärde bilden - tjejen ser livrädd ut, och jag gillar inte att huvudet är avkapat. Det får ansiktet att se väldigt långt ut.
Bild #3 tycker jag har fint ljus, men i övrigt tycker jag inte alls om den. Kapat huvud, slokande axlar och gör en konstig grimage.
Jaqueline

Hon i #3 var svår, lite halvt vettskrämd rakt igenom alla de bilder jag tog.
Hälsningar
Robert
Ja, jag tycker man ser det ganska tydligt.
Jaqueline

#12 är nog dottern till mamman i #28

#29, nej, det är fel.
Flickan i #2, tippar jag på.

#31, fel det oxå.
mvh Martin

Trodde 12an men såg att det är fel. Så jag gissar också på #0
Jag gissar på #15!

jag vill bara hålla med Banio. de e något som faktist borde diskuteras mer… exploateringen av unga tjejer…
men bilderna i sig är ju jättebra. ja blir alltid så imponerad av bilder som du tar. o va duktiga tjejerna är. :)
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Diskussionen om exploatering av unga tjejer känns väldigt felplacerad i den här tråden. Alla tjejer är fullt påklädda och bilderna utstrålar inte sexism eller någonting annat som kan vara stötande enligt mig. Får man inte fota människor som är under 18 (myndiga) enligt ert sätt att se på det?
Då ligger jag risigt till som har följt min dotters liv med kameran.
Det känns väldigt mycket hetsjakt över kritiken.
Tom
Tom, jag tycker du inte ska ta åt dig. Jag fotar själv min 13-åriga dotter även om jag är MYCKET restriktiv med vilka bilder jag lägger ut på nätet. Robert utryckte sig oklart, och jag, eller rättare sagt min dotter, blev för ngt år sedan antastad av en minst sagt oseriös fotograf "på stan" och därför är jag negativ till att fota unga tjejer/ungdomar som modeller när de kanske inte förstår vad de skriver på eller går med på, oavsett hur seriös man är som fotograf. Sedan var min kommentar om exploateringen avsedd att förklara varför jag reagerade så starkt - det finns alldeles för många avklädda 14-15 åringar som läggs ut eller lägger ut sig själva på nätet utan att begripa vad det handlar om. Men jag håller med om att det här är en fotosida, och att vi ska hålla den till det. Ändå tycker jag att man inte ska vara främmande för en etisk diskussion om vissa bilder som läggs upp, oavsett om det är jag, du eller Robert som lägger upp dem. Fotosidan är t.ex. mycket tuff när det gäller bilder på nakna barn, och de som lägger upp sådana bilder uppmanas omgående att plocka bort dem, oavsett om det är egna eller andras barn.

_Fotosidan är t.ex. mycket tuff när det gäller bilder på nakna barn, och de som lägger upp sådana bilder uppmanas omgående att plocka bort dem, oavsett om det är egna eller andras barn.
_
Jag förstår inte riktigt vad du försöker komma till, det har inte lagts ut några nakna bilder på barn här på Foto iFokus, och de nakenbilder på vuxna personer som har visats här av mig och andra har varit väldigt oskyldiga.
Hälsningar
Robert
2 an är finast enligt mig
Jag förstår inte heller riktigt vart du vill komma. Att koppla ihop dessa biler med nakenhet är verkligen att försöka hitta orsaker till att få bli upprörd.
Att du och din dotter har blivit antastade av någon oseriös person som råkade utge sig för att vara fotograf gör inte automatiskt alla som har en kamera till oseriösa personer.
Var gärna lite mer selektiv när du väljer att slänga ut ett sådant ämne eftersom debatten (som är viktig i sig) blir väldigt urvattnad när den dikuteras om fel saker.
Mvh
Tom
Tom och Robert: Ni vill verkligen missuppfatta och känna er kränkta. Men låt mig förtydliga en gång till:
Jag har sagt att man bör diskutera etiken om vilka foton som läggs ut - inte att några foton här bryter mot etiska regler. Mitt exempel var kanske dåligt valt med tanke på detta. Poängen var dock att etiken på fotosidan förhindrar t.o.m. föräldrar att lägga in bilder på sina barn i situationer som kan se kränkande eller känsliga ut.
Jag har påpekat att man BÖR vara seriös och fråga föräldrar och få tillstånd när man fotograferar minderåriga, och som jag skrev förutsatte jag att Robert gjort så. Om man SKA göra det vet jag inte. Den information som Robert lämnade efter mitt första inlägg borde ha lämnats i trådens början, därför att många tittar på bilderna på ett fotoforum för att få inspiration och då kan det vara viktigt att klargöra hur man BÖR bete sig mot barn och minderåriga. Killen som ville fota min dotter var helt riktigt inte seriös, men inte heller i onda avsikter - han hade tittat på fotosidor och ville lära sig ta modellbilder och begrep inte skillnaden mellan sitt sätt och rätt sätt att agera när han ville följa upp porträttfottot med lite mera lättklädda bilder - dock inte naket! Det är inte alla som är inne på den här sidan som är registrerade användare- det ska vi knappast tro.

Läste ovan att det är viktigt att få föräldrarnas tillstånd att lägga ut bilderna. Det är självklart viktigt… Men om föräldrarna är lite för ivriga att deras barn ska fotograferas…ja då ska man nog ta det lugnt också.
Oskar

#42, Jag förstår vad du vill ha sagt, men jag tycker det är mer lämpligt att du startar en ny tråd i ämnet än att du fyller den tråd som jag är upphovsman till med kommentarer om oseriösa fotografer, hänvisningar till hur man gör på andra fotosidor och hur du starkt ogillar barn blir fotograferade.
Tro mig, jag är med dig i alla punkter du skriver om, men jag tycker det är verkligen buffligt av dig att lägga in dina kommentarer här i strängen. Om man inte öppnar bilderna så kan en besökare tro att det är bilder på unga nakna tjejer.
För några veckor sedan fick en medlem till att få en bar kvinnas rumpa bli till en porrbild, hennes inlägg avslutades med en varning om alla fulgubbar på nätet. Hur ska det tolkas, att jag är en pedofil och en fulgubbe nu? För mig är det ett helt otroligt buffligt sätt att kommentera på och ligger farligt nära ett personangrepp.
Ingen kan väl tänka sig att kommentera hästbilder och då avsluta sin kommentar med att "jo, jag tycker att det är för bedrövligt med alla dessa oseriösa hästägare som vansköter sina hästar på det sättet dom gör."
Nä, tänk efter innan slutkommentarer postas och håll dig helst till huvudämnet.
Hälsningar
Robert
Om någon la ut ett foto på en uppenbart vanskött häst kanske jag skulle kommentera det också och fundera över om det är försvarbart, liksom jag nyligen deltog i en forumdiskussion på annat ställe om det är OK för en amatörfotograf att fota vid en trafikolycka och lägga upp bilderna på nätet- men jag förstår din poäng och ditt budskap. Det var inte min mening att kapa tråden på det sätt som blev, men jag måste också få försvara mig när ni misstolkar mina inlägg.

Jag vill bara säga att det är snygga bilder rent tekniskt. Vad man tycker eller inte om att fotografera människor ( i detta fallet tjejer i ung ålder ) det håller jag utanför mina åsikter om bilderna i övrigt. Frågan är väl inte heller om tjejerna har någon modellkarriär framför sig? Det är lite för tidigt att fundera över och helt orelevant i frågan om bildern är sjyssta eller inte! Vilket de är! Ett bra jobb, som vanligt av dig Robert!
Jag föreslår att all diskussion angående etiken nu lämnar denna tråden och fortsätter här istället. Jag vet hur svårt det kan vara att byta forum när det ligger "avslutade" kommentarer som då får bli obesvarade. Men som sagt, det är inte snyggt att kapa en tråd (och det är inte alltid en enskilds fel, för ibland blir man ifrågasatt i en tråd och sedan blir man rekommenderad att svara någon annanstans). Men för oss som nu vill titta på, och diskutera fotona som det handlar om här, tycker jag att vi nu låter denna tråden återgå till vad det handlade om.
mvh Martin
3:an tycker jag är bäst.
4:an däremot tycker jag är en av de sämsta bilderna jag sett dig ta över huvut taget robert…vad hände?
#28 vem är hon mor till?

#48, jamen den är ju korrekt exponerad :). Hon var svår, det är svårt att flytta på berg, men det finns andra bilder med henne där isen lossnade.
#49, mamma till #16.
Det spelar ingen roll om bilden är "korrekt exponerad"….det är din sämsta bild ändå…av de som jag sett i alla fall.