Hett, hett, hett.
Oj, de här bilderna har jag missat när är äldre inlägg försvann. Intressant natur. Känner riktigt hur det stinker. Nya Zeeland lockar
#6 Kan du klara av lukten av ruttna ägg så är du välkommen. Det roliga är att om man tillbringar mycket tid i området så känner man inte lukten till slut.
#7 Vill man få upplevese får man även ta det som inte är så trevligt, så det är inga problem
Det är sant man vänjer sig, alla som bor i områden kring sulfitfabriker känner ingen skitlukt

så himla intressant, detta skulle jag vilja se själv :)
Tack för intressanta foton
Tack Anders.
Fin websida ni har. Gillar serien med nyckelpigan. Snyggt.
Jag såg att du var född i Hjärtum. Min mamma bor där.

#8 Ojdå, jag fick lära mig en ramsa: "Sulfat, är det som luktar som det som rimmar på sulfit."
#11 Ojdå, jag har fått lära mig ramsan: "sulfat luktar mat, sulfit luktar skit". Kanske inte stämmer då?

Kanske man skulle försöka ta reda på.
#13 Ja, men jag vet bara inte var. Kanske har man trott på en lögn hela sitt liv

Nja, det finns nog olika uppfattningar om precis hur det luktar, men en kemilärare som jag hade hävdade bestämt att sulfit hade en stickande frän lukt, medan sulfat luktade skit och lukten också kändes över ett mycket större område. Ett citat från Holmens Bruks miljöredovisning:
- Lukt. Sulfatfabriker luktar illa på grund av extremt luktstarka
svavelföreningar som ger en påtaglig lukt även i mycket låga
koncentrationer.
Och från websidan http://st.nu/mer/medelpadsfragan/1.402758-sulfit-eller-sulfat- saxar jag:
- Sulfitmetoden är utkonkurrerad, men den hade i alla fall en enorm fördel: lukten. Som inte minst alla Timråbor vet sprider nämligen sulfatmetoden en odör av ruttna ägg och andra illaluktande gaser omkring sig. Så saknar man ingenjörskunskaper får man lita på sitt luktsinne för att ta reda på om fabriken är en sulfit- eller sulfatanläggning.
Oavsett luktens karaktär så har jag nog aldrig känt någon matlukt i närheten av sulfatfabriker, så detta är nog en sanning med modifikation trots allt. Oavsett vad det är för fabrik, sufat eller sulfit, så luktar det skit!!

#10 tack och va kul att din mamma bor i hjärtum :)))
Vilket härligt ställe att bo på, ur en synpunkt, ingen märker om jag har fjärtat illaluktande
Mvh
Assar
Men Assar då!!! Fniss fniss

/Désirée
#18 Helt riktigt. Det perfekta stället att frossa på bönor eller ärtsoppa.