Ett porträtt
Min son ställde högst oväntat upp för lite porträttfotografering.
Hissa eller dissa tack.

Jag ska försöka ge lite kritik av själva bilden; jag utgår ifrån att du inte vill ha sonen kritiserad.
Jag tycker att bilden har lite för mycket mörkt nertill, och att den skulle kunna vinna på att beskäras lite där, för att få mer balans i kompositionen. Sen funderar jag lite över blicken; det ser ju ut att vara gråväder, men ändå kisar han, så att jag inte riktigt kan se ögonen. Jag tolkar in en lite spänd situation, som kanske kan lätta lite genom mer fotovana. Du skrev "högst oväntat", och där ligger kanske en del av förklaringen till att han ser lite tveksam ut inför plåtningen.
Gråväder, på samma sätt som blixten i taket, ger ett överljus med skugga under hakan och i ögonen. Det hör till, men porträtt blir ofta bättre med ett lite mer riktat mjukt ljus som kommer lite från sidan, som till exempel ljuset från ett fönster. Utomhus kan skuggan under trädkronor ofta minska överljuset lagom mycket för att man ska få lite mer horisontellt riktad belysning av ansiktet.

Det var disigt och bilden är tagen i skugga.
han är ovan att fotas då han de senaste 15 åren totalvägrat stå framför kameran.
He he.. Vill du kritisera sonen så går det bra oxå, själv har jag en del synpunkter på odlingen i ansiktet… 
Ang. beskärningen nertill tror jag du har en poäng där men han vill ha bilden såhär, han vill ha en bild på sig själv att ge till tjejjerna säger han, han börjar bli vuxen verkar det som!
Ett bra naturligt porträttfoto som på ett fint sätt visar en ung man. Det jag tycker om är att det är ett rakt upp och ner naturligt foto. Gillas helt klart.
Om nu jag kunde få min son att ställa upp!!

Varför är det så svårt att få sönerna framför kameran?
Mina döttrar ställer gärna upp, jag kommer bla. om ett litet tag posta massor av studentbilder på min yngsta och gulle gull bilder på min äldsta och hennes fästman. Skall bara fixa klart redigeringen.
Jag gillar bilden, den har ett lugn över sig.

Är det något den killen är bra på så är det att vara lugn. Jag blir nästan avis på hans förmåga att alltid behålla lugnet!
Far och son är inte helt olika 
/Désirée

#7 Joho det är dom. Far är stiligare!!
Désirée han före. Du kan inte svära dig fri från honom.

#9. Hrrrrmmphhhh….. 

Härlig bild!
Upp på väggen med den!
/Désirée

Jag gillar den bättre, men det är väl inte jag som ska ha den antar jag 

#13. Tja.. Vill du ha den så självklart fixar jag en copy till dig…

#12 Tack för den kommentaren!

Men han ser för jävlig ut i sitt orakade tillstånd…
Pappa däremot får ha orakad haka i motljus… Sonen måste vara välansad och slät i nyllet för flickornas skull!
Som sagt, du kan inte svära dig fri, vilket jag inte heller tror att du vill
På första bilden ser det ut som han säger "blir det bra så här?" På andra bilden ser han mer avspänd ut och verkar road av vad farsgubben håller på med! Jag tänker inte kritisera tekniken eftersom jag är urdålig på att fota porträtt, men kanske andra bilden skulle varit lite mörkare, nu blänker ljuset lite i ansiktet.
Tror nog tjejerna vill ha bilderna hur dom än är. Fotografiska petitesser stuntar dom nog i
Sen kan jag meddela att även tjejer vägrar ställa upp framför kameran. Min dotter vägrar konstant. Jättetråkigt.

Vi får byta Mona. jag plåtar din dotter och du min son. Brukar funka om någon annan än mamma/pappa håller kameran.
#17 och #18 när ni ändå är igång kan ni kanske kvista inom oss och plåta våra tonårsdamer och lyckas ni sen få till ett riktigt bra foto på Teddie så är jag er evigt tacksam 
/Désirée

#19. Vi löser det. Boka ett datum bara och säg att "Nu kommer fotografen klä dig fint.. " Funkar alla ggr
Suveränt!
Undrar hur man får en Akita att klä sig fint….
/Désirée