Foto iFokus

Foto

Etikett: makro-och-stillbilder-ej-kritik
Läst 946 ggr
Kattapult
0

Belysning i mitt "fototält"?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För ett par dagar sedan byggde jag ett "fototält". En urklippt skokartong klädd med lite tyg. Jag har en ganska stark skrivbordslampa som jag använder som belysning. Nu har jag precis lärt mig hur man fixar snygga kort med vitbalansen. Dessvärre tycker jag att alla kort blir lite mesiga i sina ljus.

Jag skickar med 2 kort. Ett kort som är taget utomhus och ett som är taget i fototältet. Vad tror ni? Ska jag ha starkare belysning? Vore kul att få lite tips angående att fota små motivbilder.

:) /Katta

Kattapult
0

Och så den som är tagen utomhus.

Robert
0

Katta, skärpa och exponeringstider får du jobba mer med. Mäter du något som har mycket vitt i bild så kan du räkna med att din kamera luras med ca 1-2 steg. Säg att du har fått en avläsning på 1/60 sek, med dina bilder, öka då till 1/30 eller 1/15 sek, det som är vitt i bild blir då vitt.

Skärpan har säkert och göra med, antar jag, att du inte har använt dig utav något stöd till din kamera. Det är lätt att få rörelseoskärpa i bilderna om du använder dig av långa slutartider.

Hälsningar

Robert

Kattapult
0

Okej, tack för tipset.

Jag har inget stativ men det kanske går bra med böcker?

Jag kan inte min kamera så mycket ännu så jag får läsa manualen :).

emmaa
0

#3 Böcker är bättre än ingenting! Prova också att sätta på kamerans självutlösare så att du inte behöver röra vid kameran för att trycka av! Glad

Martin
0

#3 Ett annat bra tips när man inte har stativ är en påse med ris, eller havrgryn eller något annat liknande. Då kan man "ställa in kameran" i höjdled mer och enklare än med böcker.

Att använda självutlösaren som emmaa tipsade om är en kanonidé!

mvh Martin

Kattapult
0

Tack för alla tips.

Nu har jag testat mig fram, jag har använt böcker som stativ och mixtrat med exponeringen. Nu när jag laddat in den på datorn märker jag att bakgrunden fortfarande är lite gråaktig, men det är ändå mycket bättre. Eller hur?

Borde jag ljusa bakgrunden ännu mera?