Nikon D3000 = Bra eller Dålig?
Vi har en ny affär i stan som heter Media Markt, ni har säkert hört talas om den. Finns i Örebro på marieberg. Nu är det så att jag har sett en systemkamera som jag har velat haft men nu är min fråga, är den bra eller dålig?
För och nackdelar?
Den kostar 2990:- och jag vill verkligen ha en systemkamera det är min högsta önskan..
Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

Frågeställningen är för enkel för att ge ett nyanserat svar. Kameran är bra; det finns ingen kamera av den här typen som är dålig. Men det finns skillnader mellan olika systemkameror som gör att man kan välja lite olika efter vilka krav man har.
Men du kan vara lugn, för som sagt, ingen av systemkamerorna är dålig, och priset på den här är mycket bra. Jämfört med de flesta andra kameror är den prisvärd.
#1 Okej, har hört från rätt många att denna kamera är en bra första systemkamera :D
Det är helt klart en bra nybörjarkamera och priset är i princip oslagbart. Jag provade den för första gången igår (en lärare i skolan har en sådan och så fick jag chans att testa lite). Av den lilla snabba testen jag gjorde fick kameran helt klart godkänt! Den kändes som en bra, och enkel fin systemkamera. Till det priset skulle jag nog ha satsat på den.
Men det är aldrig fel att kolla på lite andra kameror också, gärna av andra märken. Då kan du känna lite på hur de ligger i handen, m.m. Det är ofta väldigt viktigt att de ligger rätt, så att du trivs med kameran i händerna.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se

Jag fyller i lite här för att förtydliga min ståndpunkt och klargöra vad jag tycker om det där med "första" systemkamera.
En systemkamera är ett mycket avancerat verktyg för att fotografera, vare sig det är en billig eller dyr, och oavsett vilket märke man har. Alla räcker så att säga "hela vägen fram", och de kan alla användas för yrkesmässigt bruk. Kvalitén håller, från den minsta sensorstorleken 4/3 till den största, som Sinar, Phase One och Hasselblad har. De större storlekarna ger märkbart bättre skärpa och Upplösning än de mindre, men det är ganska sällan viktigt för bilden.
Det som skiljer s.k. "instegskameror" från de mer proffsiga är främst att de som är riktade mot nybörjare är lite enklare att komma igång med, eftersom man har gömt en del av de avancerade funktionerna lite längre ner i menyer. På en kamera för proffs finns mängder av knappar och rattar, så att det ska vara lätt att ställa in sånt som man vill använda, men för att man inte ska bli förvirrad av alla knapparna krävs att man verkligen lär sig och blir bekant med deras funktioner och använder dem ofta.
I formatet som "instegskamerorna" har finns också några proffskameror, medan det i större format bara finns proffskameror. Det hänger ihop med att APS-format, som är vanligast, också duger för många proffs, och att det finns få amatörer eller nybörjare som vill satsa en halv årslön på en kamera med större format.
Men när man skaffar sig en systemkamera, som nybörjare, ska man inte fundera över "nybörjarkameror" eller "instegskameror". Man bör se det som en investering för lång tid framåt. Den ska hänga med också när man inte längre är nybörjare. Därför tycker jag att epitetet är fel. Man ska i första hand välja en kamera som man tycker passar. Risken att välja fel är liten, för alla de här kamerorna ger utmärkta resultat, och alla har i stort sett samma funktioner; det som kan skilja är att en del av dem kan göra videofilm, och att en del har möjlighet att använda skärmen som sökare. Några av dem där skärmen fungerar som sökare kan man också fälla ut skärmen på för att kunna använda dem i krångliga lägen.
Och priset kan vara en avgörande faktor. Ganska likartade kameror finns i prislägen från omkring 3000 upp till 10000 kronor. Om man är ekonomiskt sinnad kan det verka ovettigt att välja en kamera som kostar tre gånger så mycket som en billigare, men som har i stort sett samma egenskaper. Men några av oss väljer i alla fall en dyrare modell, för i det långa loppet är det inte särskilt mycket dyrare ändå. Det kan vara ganska små saker som gör att man väljer en viss kamera, men personligen kan man se dem som viktiga. Det gäller sånt som statusfönster på ovansidan av kameran eller skärmen som går att fälla ut. Det kan också handla om hur blixtar kan styras eller hur man kan fjärrstyra kameran. Väldigt många väljer också efter vilket märke som är populärast, och där finns det ju två märken att välja emellan. De flesta diskussionerna om märken handlar om de två.
En del kan välja efter en närmast religiös övertygelse och därmed välja bort saker som för en annan kan vara ytterst viktiga. Det finns en udda kamera som skiljer sig markant från de övriga, och som har exceptionellt bra kvalité vad gäller färger och skärpa, men bara när man har ganska lågt ISO. Folk som väljer den gör det förhoppningsvis med öppna ögon och är medvetna om att den inte är det bästa om man ofta rör sig i mörkare miljöer och också vill kunna ta bilder på fri hand där. Vilken kamera man än väljer, så är den summan av ett stort antal kompromisser, och om man väljer något mycket speciellt, bör man vara medveten om vilka kompromisser man gör; vad man vinner och vad man förlorar.
Nikon D3000 är ett säkert kort där. Den har allt som behövs också för den som har fotografering som yrke, och den klarar också högt ISO utan att tappa för mycket kvalité. Den har lite egenheter som har lagts in för att den ska vara lättare att jobba med för en nybörjare, men som kan irritera den som är mycket van och som hellre skulle vilja ha en kamera med mer rattar och kranar och grejer för att göra det lättare att nå färgbalans och olika sätt att själv bestämma hur bilden ska bli, utan att få tips ifrån kameran om hur man kan göra.
Och jo, D3000 har "Guide Mode", som ska vägleda en nybörjare. Den går att stänga av när man inte behöver den, eller snarare är det så att man måste välja den funktionen för att den ska kicka in. För den som är nybörjare kan det vara en hjälp att snabbare lära sig fotografera med systemkameran.
Och lägsta prisnivån för en systemkamera har än en gång satts av Nikon, det är samma som D40 såldes för, strax under 3000 kronor.
Så om din högsta önskan är en systemkamera och priset är avgörande, så är det bara att slå till. Om du hellre vill titta på andra bör du vara beredd att punga ut uppemot ett par tusenlappar till.
#3 Jag har haft Nikon förut men snäppet under systemkamera och jag gillar den verkligen.. Och nu har den kommit till Media Markt och den är så billig :D
#4 - Wow det var för mkt för mej att läsa just nu.. Får läsa lite senare när jag har lust och ork sorry. Men jag läste lite grann iaf och det lilla jag läste verkar den bra. Och ja detta är min högsta önskan vad det gäller systemkamera och jag har velat haft den ett bra tag, och nu kan jag ha chansen dock så fick jag höra att den är SLUT, det är fan typsikt =( Dock har jag inte dem pengarna just nu iaf så det spricker för mej iaf ..
Dock skulle jag vilja fråga mamma och pappa om jag kan få låna pengar av dem så länge tills jag får mina STOORA pengar hehe..