Ny kamera...
Jag fotar i dagens läge med en Canon EOS 400D, och tycker att jag börjar växa ur min kamera. Jag skulle vilja utveckla mig som innebandyfotograf, till vilket jag behöver en kamera med mycket bättre ISO-hantering än vad 400D har.
Det kamera jag tittat mest på är Canon EOS 5D Mark II, men jag undrar lite om det blir ett alldeles för stort hopp? Jag är "villig" att få kämpa lite med en ny kamera, då jag gjort det tidigare när jag köpt ny kamera och nytt objektiv, och tyckt att det utvecklat mig som fotograf.
Jag har även sneglat lite på Canon EOS 7D och undrar om det trtos allt skulle vara ett bättre val för mig? Hur är 7Ds brusreducering, går den att jämföra med 5Ds?
Det är förmodligen enda gången på ett antal år som jag har den möjligheten att köpa kamera som jag har nu, och den kamera jag köper nu kommer alltså att vara en stor del i min bildförsäljning, och jag vill kunna växa i den några år.
Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Om det verkligen är så att du behöver någonting bättre så ser jag det som ett naturligt steg att gå över till fullformat. Det har ingenting med din utveckling eller kunskap att göra, och inte heller sånt som brusreducering eller megapixlar, utan det är enkla fysikaliska skillnader mellan den större sensorn och den mindre.
En 5D behöver helt enkelt inte lika mycket brusreduktion, för den brusar inte lika mycket som en kamera som har mindre sensor. Det är mer yta på vare pixel, och därmed tar den in mer ljus, fler fotoner, som ger en bättre nivå över bruströskeln. Optiken har också lättare att ge ordentlig skärpa, även om du faktiskt får lov att skaffa en hel uppsättning nya objektiv om du inte redan har dina längre objektiv gjorda för fullformat.
Det är skillnad på fullformat och de mindre formaten, stor skillnad. Och om du har råd med en fullformatskamera och är villig att släpa omkring på en sån klump, och du dessutom uppskattar den stora kvalitetsvinsten hos det större formatet, så finns det väl ingen orsak att backa ur?
Men du bör ha klart för dig att bilderna tar dubbelt så stor plats, så det kan kräva lite mer investeringar än själva kameran, och de gamla objektiven kanske inte går att använda. Som helhet kan det handla om en lika stor investering som att köpa en ny bil av bättre sort.
Själv har jag valt bort att gå omkring med en jättekamera, och jag vill inte heller göra en så stor investering, men om du har inkomst av ditt fotograferande och om du kommer att jobba yrkesmässigt med det, kan det finnas goda skäl till att skaffa proffsgrejer.
Så lycka till. Det är inte svårare att plåta med en större kamera, den är bara lite större och tyngre, men den har en mycket bättre sökare, och den ger märkbart bättre resultat, i synnerhet om du behöver högt ISO.
Inkan har redan sagt det som är viktigt, men jag vill ändå trycka på hur viktigt det är med proffsobjektiv till en proffskamera för att kunna tillgodogöra sig kamerans kapacitet. Själv har jag en 7D och är väldigt nöjd med den, även om det är inte en fullformatskamera. Däremot har jag två proffsobjektiv, (alla L-objetiv passar till 7D) och det är som natt och dag om man jämför med de billigare objektiven. Du kan t ex inte använda EF-S objektiv till en fullformatskamera. Tyngden vänjer mig sig vid. Jag tycker faktiskt det är lättare att ta bra bilder med en tyngre kamera och ett tungt objektiv när man blivit van. Så har du råd med hela paketet så är det inget att tveka på. Go for it!

Och det kanske jag ska tillägga, att det där med tyngden, det är besvärande när man släpar på grejerna, men inte när man använder dem. En bekant till mig valde ett ännu större format, men hon jobbar mest i studio, och när hon jobbar utanfär studion har hon medhjälpare till att kånka på grejerna, blixtar och stativ och skärmar och sånt. Och väl att märka; hon använder den i yrket, hennes inkomst kommer från hennes fotograferande.
Jag skulle i hennes läge ha gjort samma val.
Så det handlar mest om att du har råd att investera, och att investeringen kan ge avkastning. Det råder knappast något tvivel om att en kamera som 5D är väl värd sina pengar för den som behöver en sån.
#3 Helt rätt val av optik! Jag har precis blivit ägare till 24-70, och det är en dröm
#4 När mannen är med får han vara packåsnan