Foto iFokus

Foto

Etikettmänniskor-ej-kritik
Läst 2256 ggr
Robert
0

Porträtt...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testade lite snabbt nu på kvällen med min nya studio. Det är en del inställningar jag behöver göra för att få helt rätt ljussättning.

Bakgrunden är blå, men har ändrat färgen så att det passar bättre in i miljön. I bild har jag använt mig utav fyra ljuskällor, alla dessa är inte finjusterade.

Det är lite läsning av manualer som återstår innan jag kan få till det helt rätt och justering av ljuskällorna, men så här långt - vad tycker du?

johan
0

Ljusmässigt tycker jag det är den bästa hittills. Jag tycker att vissa av porträtten på småtjejerna har varit finare, men ljustekniskt så tycker jag denna är bäst.

Jag skulle kanske kunna tänka mig lite mer ljus underifrån så det blir lite mindre skuggor på högersida och under hakan.

Mvh // Johan

AndersE
0

Bakgrundens övre skugga är för hård och sammanfaller med hårlinjen - inte så lyckad effekt…

Fint ljus i ansiktet annars, men kan också tycka att hakskuggan kan lättas upp lite.

Robert
0

#1, tack, och kul att du har noterat att jag har gjort framsteg, det värmer.

#2, övre skuggan håller jag med dig om. Borde vrida blixten lite och höja den ngt. Viktiga är att inte det ljusa partiet dras åt höger för det kommer att stjäla uppmärksamhet från objektet.

Skuggan under hakan funderar jag lite över, enda sättet här är att placera reflektorn närmare.

Jag exprimenterade lite igår med min kromatiska bakgrund. Upptäckte att det är nästan bäst att inte belysa den, och göra ljuseffekterna i Photoshop. Det blir att studera ljuseffekter i Photoshop.

Tack för era kommentarer, de är viktiga för mig.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Jag tycker att ljuset är för hårt och platt. Ansiktet växer inte fram utan blir för platt. En paraplyblixt mera från sidan och lite högre. Undvik att ha blixten för lågt vid porträtt, då näsan och framför allt hakan blir väldigt framträdande och det är det inte många modeller som tycker om.

Robert: Börja med att använda 1 paraplyblixt. Ställ den ganska nära motivet, snett ovanifrån. När du har blixten nära så dra ner på ljusstyrkan. Ta ett antal bilder där du flyttar blixten i sidled. Försök att hitta en uppställning där du får får ansiktet att växa fram. Ofta strävar man efter att se en tydlig ljus triangel på kinden på skuggsidan. När du känner att du behärskar 1 blixt så gå då över till 2. Låt modellen vända, vrida, luta på huvudet för att få olika vinklar och uppställningar. Man kan lätt tro att det blir bättre bilder om man har många blixtar men några av de bästa porträttbilder jag sett var av en fotograf som oftast använde 1 blixt. Sen la han på lite på bakgrunden för att den inte skulle bli för mörk./BMJ

Robert
0

BMJ #4, tack för dina kommentarer! När du nämner om triangeln kan jag tänka mig att du menar det här.

Jag befinner mig just nu i porträttfotografering i den fotokurs jag läser. Dina kommentarer känner jag igen från kursen och de tål att upprepas. Det är en klok kommentar du skriver att jag skynda mig lite långsammare genom att behärska ett ljus i taget.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Det är den triangeln jag menar. Jag vill ha den lite längre ner på detta porträttet. Jag har modifierat bilden något bl.a lutat på huvudet som jag skrev om tidigare. Om man tycker det blir bättre eller sämre är ju individuellt.

Hälsningar

BMJ

Robert
0

Det är den triangeln jag menar. Jag vill ha den lite längre ner på detta porträttet.

Tack för kommentaren. Jag har fått lära mig att triageln ska sluta i höjd med nästippen. Det var rätt pilligt att få till det med ljuset. Jag gjorde det själv på mig själv via en spegel.

Hälsningar

Robert

Robert
0

#4, vill komma tillbaka till den triangeln du nämner. Det blir ju inte möjligt att få en triangel när jag har huvudljuset kommandes från vänster om kameran in mot modellen som i #0, eller hur? För att få en sådan formation så måste jag ha ljuset inkommande från höger, sk Rembrandt-ljussättning.

Jag tittar på mitt foto igen och kan notera att min sons högra öga borde synas mer i bild för nu är den för mycket dolt av hans näsa.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

Hej. Mina kommentarer gällde inte bilden henning.jpg. Med den vinkeln på ansiktet fungerar det sämre. Triangeln skall vara på skuggsidan så man måste styra ljuset efter hur modellen sitter. Denna triangel är ju inget man måste få fram på porträttbilderna. Det är ju du som fotograf som bestämmer hur du vill framhäva modellen. Ofta använder man ett mjukare ljus på barn och kvinnor och en lite hårdare ljussättning på mansporträtt, men det väljer som sagt fotografen. I början av karriären så får man prova så många varianter som möjligt, försöka hitta en ljussättning man trivs med och behärskar./BMJ

johan
0

Vad innebär den här triangeln ni pratar om?

Mvh // Johan

BMJ
0

Titta på #6. Det är ljuset som faller på högra kinden. /BMJ

Robert
0

#9, BMJ, tack för kommentaren. Det är en del att tänka på. Jag håller på med ljussättning och vill ha något som fungerar bra, lite på automatik. Därför fäster jag mätsnören på mina stativ.

Hälsningar

Robert

johan
0

Är det bra eller dåligt att få med en sådan triangel?

Mvh // Johan

Robert
0

#13, om man får till den trianglen så börjar man kunna bemästra ljuset. Titta på en genom tiderna främsta konstnärer som kunde bemästra ljuset, Rembrandt - han har ofta triangeln som formar ansiktets struktur.

Robert

Robert
0

I den här bilden är triangeln för lågt ned. Bilden är för övrigt tagen med mina nyuppackade softboxar, placerad till vänster i bild. På kameran en fill med ratio 4:1.

Robert

Hirit
0

Jag postar in ett kort på mitt yngsta barnbarn,kortet har beskurits för att få bort allt onödigt och fult runt om,men även om det lilla barnet inte tittar rakt fram,så blev det inte dumt ändå. Tycker det ser roligt med den lilla foten och benet som sticker fram m.m. Man måste ta vara på ögonblicket.

Robert
0

Trevlig bild på ditt barnbarn. Det är ett par saker som jag skulle vilja tipsa dig om till nästa gång. Ett par förbättringar som kommer att göra sig jättebra i bild.

- Munnen ska helst vara fri från händer, leksaker mm.

- När du beskär en bild, se till att kroppsdelar är hela. Det går bra att huggga av en arm eller ett ben, men inte delar av exempelvis en hand. Många beskär toppar av huvuden eller en sida, jag vet inte än om jag gillar det, kanske det kommer med tiden som en ost som mognar.

Hälsningar

Robert

BMJ
0

#16. Denna typ av bilder, situationsbilder/vardagsbilder, är kanske några av de viktigaste vi tar. De är ju dokumentärer från vår vardag. Denna bild visar en oredigerad bild av verkligheten. Barnet med halva filten i munnen, armar o ben som spretar å olika håll. Jag tycker bilden är bra även om jag saknar ögonkontakten. Synd att du klippt en hand och en fot.

När man fotar digitalt så kostar det ju inget att ta en serie av bilder. Ta 10, 15 eller 20 bilder. Variera lite, försök få ögonkontakt osv. Spara de bästa bilderna och radera resten

/Benny

Hirit
0

Tack för tipset,ja du ska se att den här osten mognar (skulle haft en smiley och lagt in,så du förstår att jag skojar). Det är värdefullt att få tips av oika slag. Intresset kanske kommer med tiden,jag tycker om att knäppa kort,men att man tänker sig för lite mer,när det är planerade tillfällen. Nu var ju det här en ögonblicksbild som inte var planerat och därför blev det som det,sedan var det kört. Hade jag inte beskurit som jag gjorde hade det kommit med det som inte skulle med.

Jag skickar med en getabock,som tur, var den fast kedjat.tillika hans kompis som ej kom med på bild. Det blir ju som det blir… jag kände mig faktiskt lite rädd ändå, men måste ändå få med honom på kort.Här är bilden i orginal.(utan beskärningar)