Fota i akvarie?
Hej!
Först vill jag tacka alla som gav mig tips i en tidigare tråd här. Det har resulterat i att jag gick o köpte mig en digital systemkamera på 10.2 mp. Nu undrar jag lite om jag kan få tips på inställningar för att fota fiskarna i mitt akvarie? Jo, jag köpte ett stativ med så att jag kan få riktigt stadiga bilder.
Vänliga Hälsningar
Kalendula
PS: Hoppas jag lagt mitt inlägg rätt. DS
Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.
"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Som ljuskälla bör du välja en lysrörsbelysning som är anpassad för fiskar, vilket betyder att den måste ha högfrekvensdrivdon. Det finns flera varianter på marknaden, en del av dem väldigt dyra. Men för fotograferingen och för fiskarna är det viktigt att ljuset inte är modulerat. Det betyder att du absolut inte ska ha ett drosseldrivet lysrör till akvariet. Färgen på lysröret spelar mindre roll, även om det finns särskilt filtrerade rör som ska ge bättre färger i vattnet.
Annat ljus i rummet ska stängas av när man fotograferar i akvariet, för att undvika ströljus som kan sänka kontrasten eller ge oönskade reflexer.
I övrigt använder man kameran normalt; på automatik med P eller A, eller manuellt, och ser till att ISO tillåter vettig slutartid. Om fiskarna är relativt lugna och inte simmar fort kan en relativt lång slutartid fungera, men för snabbare fiskar behövs kort tid för att få skarpt.
Eftersom akvariet ändå sänder ut en del ljus, bör man, förutom att ha släckt i rummet i övrigt, också ha mörka kläder. Annars är det stor risk för reflexer i glaset. Ett sätt att undvika reflexer när det är ljust runt omkring är att ha ett motljusskydd av gummi som man sätter emot glaset. Men om man vill ta på lite längre avstånd än alldeles intill glaset är det bättre att ha släckt och vara mörkt klädd, så att inget speglas. Man kan undvika spegling genom att ta snett emot akvariet, men det ger en viss förvrängning av fiskarna därinne.