Foto iFokus

Foto

Etikettkritik-medel
Läst 2291 ggr
schnecke
0

Hästfoton!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade idag på Wången med Veronica (NikkieNikon).

Jag komponerade denna bild såhär för att om jag skulle ha tagit med hela hästen så skulle bilden inte bli lika intressant tycker jag.
Mitt intryck på denna bild är att det är en mysig bild på en häst som är nyfiken/nöjd.
Min teknik var inte så speciell.
Jag använde mig av D40 och kitobjektivet (18-55mm) för att det är zoom på detta objektiv och att den har AF.

Jag har även bilden i svartvitt så säg till om ni vill se den istället.

schnecke
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Andra bilden.

Jag har beskurit denna bild för att få bort staketet.

schnecke
0

putt

Inkanyezi
0

Jag skulle kunna tänka mig en annan beskärning av den första bilden. Himlen har inte stort bildmässigt värde, och jag skulle ha klippt bort den, medan det repeterade mönstret av staket kommer fram bättre när man har tagit bort det ljusa i överkanten. Jag skulle skära lite på alla kanter, så att det inte fanns någon förgrund utöver staketet, och så att mindre häst kom med till vänster, så att man får mer intryck av att hästen betraktar myllret av staket som synbart formar en labyrint. Jag tycker bilden har mycket att vinna bildmässigt på att beskäras annorlunda och till ett vidare format, från omkring mitt emellan flaggstängerna till vänster till något förbi lyktan till höger och strax över öronen upptill och något över gräset intill bogen i nederkant.

Den andra bilden tappar en del på en stor och ointressant himmel. Förr fuskade man ofta och lade in moln för att inte få himlen så kritigt vit, och det förekommer fortfarande, men kanske inte ger lika fint resultat när skärpedjupet är så litet att man får trädkanten i bakgrunden oskarp. Hästar är lite knepigt; man brukar ju när det är mindre djur eller barn rekommendera att gå ner till djurets/barnets nivå, men för många av oss är det mer naturligt att se en häst lite nerifrån. Bildmässigt, för att få en bra bakgrund kan det ibland vara bättre att ta från en högre position. Din första bild är ett fint exempel på det.