Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 633 ggr
Therese-jhfd
0

Kanske lite tips?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan folket.

Har suttit här på forumet och tittat igenom de flesta trådarna, blir väldigt inspirerad av de fina foton som många av er tar, speciellt de som ligger under kategorin "fotografera makro".

Till min fråga nu då. Jag har en Olympus Camedia C360 ZOOM som jag tycker duger bra till de utmaningar som jag ställs inför, dock har jag upptäckt på sista tiden att fotona blir väldigt "ljusa" och oskarpa när jag använder den inomhus. Jag har kladdat och ändrat och pillat på de inställningar jag har hittat på den i ett försök att få ordning på det men inte mycket verkar fungera. Kanske någon som vill slänga en blick på fotot jag lägger upp här bredvid och tala om för mig vad jag gör för fel.

//Therese

Therese-jhfd
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Utomhus tycker jag att bilderna blir mycket bättre.

Niklas
0

Inomhusbilden är egentligen inte oskarp, den är skarp på fel ställe. Fundera över om kameran pekar på rätt ställe när den fokuserar.

På utomhusbilden är illern i mitten. På inomhusbilden är den vid sidan av mitten. Det kan vara det som gör att inomhusbilden är oskarp.

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Ett bra sätt att få skärpan på rätt ställe, är att först ha det du vill ha skärpa på precis mitt i bilden, hålla ned avtryckaren till hälften så att kameran ställer in fokus och därefter flyttar du kameran för att få bilden som du vill.

Exempel: Om jag vill ta ett porträtt så ställer jag ofta in skärpan på ögat genom att ha ögat precis mitt i sökaren, trycker ned avtryckaren till hälften så att skärpa och ljusinställnigar ställs in, därefter så flyttar jag ned kameran lite så att inte ögonen är precis i mitt i bilden utan snarare i den övre tredjedelen av bilden och att huvudet är precis i underkant av fotografiets topp.

Mvh // Johan

Faxlin
0

Oh, suger åt mig dessa tips. Går det att låsa skärpan så där med alla kameror?

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Robert
0

#4, ja, och det lönar sig att öppna manualen.

Robert

Faxlin
0

Haha, vad snäll du var då. Jag kan säga att jag inte är så haj på kinesiska därav anledningen till att manualen inte blivit så flitigt använd.

Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

Robert
0

Åsa, gå in till "Länkar" sedan ned till "Fotoböcker" där hittar du "Fotolinks (Manualer)", och där kanske du hittar en manual just till din kamera.

Hälsningar

Robert

Faxlin
0

Okej, tack för tipset. Är ju lite svårt när man inte behärskar språket liksom ;-)

Audiatur et altera pars