Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1146 ggr
flippflapp
0

Olympus E500

Hej, ny här. Är en amatörfotograf som gillar att fota natur och blommor, har drömt om en systemkamera länge och äntligen är den på väg… men jag skulle vilja ha lite feedback, någon som har / har haft en E500, vad tyckte ni om den, för och nackdelar, tips o trix… hade varit kul att veta. Köpte dubbelzoom kitet och minneskort till. Valet föll på den då jag tyckte den verkade lättnavigerad samt storleken…

gurin
0

Grattis, till valet. Det är en bra och kapabel kamera. Jag har själv fotat med den, eftersom vi har ett ex på jobbet. Själv har jag en E330.

Det du kommer att få stå ut med är ungefär samma sak som vi citroënägare alltid fått göra. Alltså att hela tiden få förklara varför man valt ett märke som valt att gå sin egen väg. Den som köper en Volvo-SAAB behöver liksom den som köper en CANIKON aldrig förklara sig. Det blir man ofta tvungen till som Olympusägare.

Råd ett och två och tre. Läs manualen!

Råd fyra. Läs här. Råden är handfasta och bra.

Råd fem. Jag rekommenderar dig att snabbt lära dig att manuellt ställa in vitbalansen, antingen genom att välja sol, moln etc eller manuellt ställa den mot en vit bakgrund. Det sistnämnda är mycket enkelt. Se bara till att ha med något vitt, ett vitt plastlock eller likanande. Detta för att den automatiska vitbalansen kan bli lite inkonsekvent och bli lite off. Om du fotar .orf så spelar det ingen roll eftersom det går att ställa i efterskott.

Min erfarenhet är också att den väljer att exponera efter skugga och inte efter himmel, om du försår vad jag menar. Du kommer att märka vad jag menar och det hela beror på vilken ljusmätningsmetod du väljer. Jag använder AEL-knappen flitigt. 

Tänk på att detta är en Olympus. Det betyder generellt sett mycket fina färger och stor dynamik i korten om du fotar i bra ljus, med låga ISO-tal.  Det är dock mycket svårare att få till bra bilder när det är mörkt och med höga ISO-tal. Menar här i relativa termer. Det är ju alltid lättare att fota när det är ljust med alla kameror.

De medföljade objektiven är bra, särskilt 40-150. Nu vet jag inte om du fått det gamla, som jag har och är nöjd med eller om det är det nya som kommit i och med e400.

För blommor rekommenderar jag ett stativ och en av fjärrkontrollerna. Jag har RM2 som jag fick med när jag köpte förra kameran c770. Jag skulle nog också rekommendera ett batteri till. Batteritiden är dock lång men ett extra skadar aldrig.

Du kommer att ha mycket roligt med denna kamera och vill du köpa fler objektiv har du bland de bästa på marknaden att välja ibland. De bästa är dock dyra.

Själv har jag hittills kompletterat med 35 mm makro, vilket är ett billigt och mycket skarpt objektiv. Det är dock inte helt lätt att fota insekter med då man i pricip måste peta på insekten med linsglaset för att det skall bli 1:1. Det funkar annars som en utmärkt 35 mm (70 mm) prime. Min nästa lins kommer att bli 11-22 men det får vänta till sommaren.

Jag har haft mycket kul med min Olympus E330, och med jobbets E500.

mvh/gurin

gurin
0

Jag glömde en viktig detalj.

Kom ihåg att se till att auto pop up är deaktiverad. Är den på så kommer kameran plötsligt att bestämma att blixten skall användas och då kommer den att poppa upp av sig själv. Första gången det hände mig blev jag så rädd att jag höll på att tappa kameran.

mvh/gurin

Robert
0

gurin, trevlig kommentar. Det råd du har skrivit är användbara även in på andra kameror.

Robert

janulr
0

Har själv en e 500 och är otroligt nöjd synd bara att olympus ofta får så dålig kritik i fototidningar trots att olympus är föregångare i många fall.en stor fördel är ju faktiskt 4-3 cropfaktor på 2.0.många klagar på brus vid höga iso  men iso 800 funkar bra .jämför med ex canon 350 så är den bättre på just höga iso men i övrigt så är olympusen vassare på allt .

Hoppas du blir nöjd med din oly…

[mingdie]
0

Grattis till din nya kamera. Jag har hört mycket bra om din kamera och det var bra råd du fick av gurin. Skall bli kul att se lite foton i framtiden.

Eddie