Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 3417 ggr
Inkanyezi
0

Ljusskopan som pappslöjd

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag blev lite inspirerad av inlägget om Lightscoop, och tänkte mig att det borde inte vara så svårt att göra en smidigare variant. Jag totade ihop en av en bit tunn plywood som jag klippte till form och knäckte på ett par ställen, så att den vinklar av ljuset från blixten uppåt, och så att den kan fästas i blixtskon när man har fällt upp blixten. Jag klistrade på en bit folie, kanske inte ursnyggt, men väl så funktionellt.

Jag tänker mig att det är en idé som skulle kunna utvecklas. Originalet har en stor nackdel, bortsett från det alldeles för höga priset. Den går inte att fälla ihop. Min modell däremot visar att det är ganska enkelt att göra en hopvikbar ljusskopa som funkar precis lika bra. Man kan göra den med ett gångjärn i vinkeln, så att man kan fälla skon som den sitter i mot reflektorn, och göra det gångjärnet så att den fälls ut till lagom vinkel.

Det borde kunna funka på andra kameror än den här, om de har likartat utförande på blixthuvudet. Hursomhelst är det en enkel match att klippa och klistra en själv för en betydligt lägre kostnad. Man kan göra den av en gammal kartong och en bit folie med hjälp av klister.

Jag tror att man kan göra skopan betydligt mindre om man placerar spegeln närmre blixten. Antagligen skulle man kunna klämma dit den direkt på blixten i stället för att sätta den i blixtskon. Den behöver inte ha stor yta, den ska bara skymma blixtljuset framåt samtidigt som den vinklar av det upp mot taket och möjligen lite snett bakåt.

Inkanyezi
0

Och resultatet?

Ja, det blir precis likadant som med den dyrare varianten. Man gör på samma sätt och får samma resultat. När jag tog den här höll jag kameran rätt lågt, och jag hade en vit tröja på mig som reflekterar en del av ljuset. Annars är det typiskt när det är så kort avstånd att man får skuggor i ögonen och under hakan av överljuset, men reflexen från tröjan har lättat upp det en hel del, men samtidigt givit en reflex i glasögonen.

Det verkar som om instruktionerna på Lightscoops sida stämmer rätt bra. Bästa resultatet får jag när jag ställer ISO på 800. Det funkar visserligen med 400 också på lite närmre håll, men ISO 800 och bländare 5,6 funkar i hela rummet.

I det här rummet finns ett stort fönster, som syns i bakgrunden, bortom bokhyllan. Hyllan står där som en avskärmning mot hörnet med datorn, och det är inte ljust i den hörnan, utan det är bara blixten som lyser upp, medan bakgrunden får sitt ljus mest från det stora fönstret och balkongdörren.

Ljusskopan är ett bekvämt och mycket funktionellt tillbehör, som jag tror att jag kommer att få användning för fler gånger.

MonisN
0

Vilken uppfinningsrikedom! Jag blir lika imponerad varje gång du visar dina suveräna och billiga lösningarGlad

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.

HellviHumle
0

Smart tänkt!

HH

Inkanyezi
0

Jag har ju en hel rulle med papp som är klädd med spegelyta, så jag klippte en liten bit och klistrade fast på en klädnypa med dubbelhäftande tejp, och så har jag nu ljusskopa version 2.0

Den här är mycket enklare att hantera, och mer oöm. Den kan lätt stuvas ner i en kameraväska om man vill ha den med sig. Och den funkar som en dröm; riktigt lyckad.

Jag har alltså bara klämt fast klädnypan på namnskylten fram i gropen där man fäller ner blixten. Man kanske kan göra likadant på andra kameror?

MonisN
0

Det underlättar ju om man har alla prylarna hemma. Tyvärr tror jag inte många har spegelklädd papp hemma. Var kan man köpa det?

Inkanyezi
0

Vet inte var den finns att köpa. Dekorima hade något liknande tror jag, men det går ganska bra med papp och aluminiumfolie man klistrar på. Insidan av en del chokladpapper, eller chipspåsar, är också väldigt bra speglande. (Skopa version 1.0 var gjord med ett chokladpapper som jag hittade på marken.)

Deklol
0

Enkelt och bra. kanske något som kan återuppliva DIY-Tråden lite?

HellviHumle
0

Frysfolie är ganska tjock. Den med plastad baksida.

HH

DesK
0

Skulle detta funka att göra även med min Canon G11?

/Désirée

Inkanyezi
0

Jag tror att man skulle kunna hitta på något som funkar på G11, men det är kanske inte så lätt att fästa något på den, eftersom blixten sitter i hörnet en bit ifrån tillbehörsskon. Men om man till exempel tar den här pappen som jag har som är speglande och viker till en liten bit som man kan hålla med handen strax under blixten, kanske man kan få samma verkan? Jag ska prova om det funkar på G7.

Och nu har jag provat, och det funkar inte på en G7. Jag antar att det är samma sak med andra G-modeller. Den ställer styrkan efter avståndet, så det funkar inte att länka av ljuset mot taket. Det blir alldeles för lite, helt svart bild. Annars gick det bra att klämma fast reflektorn med ringen runt objektivet, men tyvärr. Man kan inte lyckas alla gånger. Foten i munnen

Jag har också upptäckt en sak med min Panasonic, och det är att det inte går att använda blixten för att tända slavar. Innan den går skarpt skickar den en liten blixt för att mäta ljuset. Om det är ett sånt system så kan man inte använda den inbyggda för att tända slavblixtar, eftersom de i så fall tänds av den lilla förblixten.

Noob
0

Den där playwood varianten men med tyg klistrat "på utsidan" som gångärn borde väl hålla ett tag? Lite klurigare att få den att hålla sig uppe framför blixten men det borde väl gå att lösa det också?

Inkanyezi
0

Om man är händig kan man göra ett "gångjärn" av samma plywood, om man gör den i två delar, som fogas in i varandra. Med lagom mycket böjning av båda kan den i så fall ligga platt i det ena läget och vara utfälld till rätt vinkel i det andra. Men jag tycker att modellen med klädnypan är så mycket enklare både att göra och att använda, så jag föredrar den. Möjligen passar den inte på alla kameror, men jag tror att de flesta är ganska lika, så att det finns en bra kant att klämma fast på när man har fällt upp blixten.

Naturligtvis skulle man, om man tror på det som affärside, kunna göra en i plast med gångjärn, men jag tror inte att det är tillräckligt många som vill köpa en sån där.

Idén har jag använt tidigare med en extern blixt på min G7, men jag har väl alltid tänkt att den inbyggda inte skulle vara stark nog. Den här idén bygger på att systemkameror ger bra resultat vid ISO 800; lägre ISO kan man glömma med de här små blixtarna om man studsar ljuset mot taket.

Jag skulle tro att den improviserade varianten skulle kunna röna större framgång. Man tar helt enkelt en vanlig fickspegel och håller den framför blixten, så att ljuset slås upp i taket. Det behövs inte mer arrangemang. Man ställer bara ISO på 800, bländaren på 5,6 och greppar fickspegeln och håller den på lämpligt sätt, och vips kan man ta ganska snygga blixtbilder.

MonisN
0

#12 Jag saknar ett motljusskydd till ett av mina objektiv, har du någon bra patent på ett sådant också?Glad

HellviHumle
0

#13 Det stod någonstans om mörkt papper (svart), gör en kon och tejpa fast. Man får väl anpassa vinkeln till brännvidden.

HH

Inkanyezi
0

Jag brukar skymma solen med handen när jag tar närbilder i motljus. Men visst skulle det sitta bra med ett motljusskydd om det funnes ett som verkligen funkar. Till att solen kommer rakt från sidan eller bara lite snett framifrån går det ju med ett motljusskydd, men är den längre fram lyser den ju ändå rätt in i linsen. Skydden som finns funkar mer som för att hindra mekanisk kontakt än motljusskydd. Man kan ju jämföra med vad filmare och tevefolk använder. En sån utdragbar bälg kallas kompendium, och är faktiskt mycket bra, men en aning klumpig om man försöker hantera den på fri hand.

I länken ovan finns många olika motljusskydd, och det kan tänkas att det finns något som passar.