Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1158 ggr
ErikaAndersson
2010-05-21 19:56
0

Funderingar kring objektiv..

Ska på kryssning snart och ska se massor bla colosseum, och känner att det kan bli svårigheter att fota det med mitt 70-200, så har haft funderingar över detta objektivet:

Tamron Objektiv AF 18-200/3,5-6,3 Di-II XR till Canon

Nån som vet om det är bra? Det andra obejktivet jag har är ett L Objektiv så det kommer ju klart inte vara liknande.. Men om man jämnför tamron objektivet med canons kitobjektiv, tror ni då att tamron är bättre?

(Har en canon eos 500D)

Inkanyezi
2010-05-21 21:21
0

Ja, du lär väl inte få med mycket av Colosseum med ett så långt objektiv. Har du bara en 20-200, eller har du också något annat objektiv?

Det jag funderar över är varför du föreslår en optik som täcker samma område, utöver att den också går ner till vidvinkel. När du nu har en 70-200, är det då inte mer lämpligt att ta en glugg som kompletterar den? Zoomar med mindre omfång är i regel lite bättre; mindre distorsion, bättre skärpa.

Om du inte har exempelvis 18-55, och om du nödvändigtvis vill ha bara ett objektiv, varför inte ta ett som är lite korarte än 200? Det finns en 18-105 som täcker det mesta man har användning för, och som inte är lika extremt långt.

ErikaAndersson
2010-05-21 22:01
0

#1 jag vill mest ha ett objektiv som är från ca 18, så jag får med mycket så jag slipper stå hur långt bort som hellst, för annars använder jag hellst & mest mitt 70-200.

Har du något annat objektivförslag som är Ok och inte kostar för mkt?

Geronim0
2010-05-21 22:29
0

#2. Du skriver i okunskap.
"…objektivförslag som är Ok och inte kostar för mkt" Det är på gluggarna du skall lägga krutet. Köp så bra (dyra) gluggar du någonsin kan. Kamerahuset kan du spara in på men inte på gluggen.

En bra glugg överlever många kamerahus men det finns inget kamerahus som överlever en bra glugg!

Lakrits
2010-05-22 00:27
0

Varför inte komplettera med ett fast 24mm (eller där omkring, har inte koll på Canons utbud) de är skarpa och kompakta att ha med.

/Mattias