Bröd med kontrast
Trenden bland brödböckerna nu är mycket kontrast och skärpa och mindre mättade färger. Jag gjorde ett försök med dagens bak att få till nåt liknande.
Lyckades väl inte precis som i böckerna. Men hur tycker ni denna typ av bilder funkar på bröd? Eller är originalutseende mest tilltalande?
Det ena brödet fick två pucklar och såg rätt kul ut!

Jag tror på idén med kontrast, och det går att jobba mer på den. Det är svårt, eftersom man kanske bör sträva efter att ha detaljerad teckning också i de ljusaste delarna av motivet. Det är okej att gå ner till helt svart i det mörka, särskilt när man strävar efter hög kontrast, men vitt, som där det ligger mjöl på, har en tendens att se utbränt ut, även om det inte har kommit upp till helt vitt. Jag skulle vilja se "mikrokontrast" också i det vita.
Genom att lägga på ett släpljus bakifrån kan man få mer struktur i en sån yta, så att man med bibehållen hög kontrast uppfattar formen också i det allra ljusaste. Man kan också med ett ljus bakifrån få en antydan av struktur i skuggan, men ändå behålla den djupa svärtan som ger den höga kontrasten.
Struktur i ytan ger mer liv åt bilden. Om du jobbar med lampor är det lättast. Man kan använda speglar också för att ge reflekterat ljus precis från den vinkel där det ger mer struktur.
Ja, det är svårt att ta sådana här bilder, speciellt när man inte har den utrustning som krävs. Den här bilden arrangerade jag inte med varken lampor eller rekvisita, eller brydde mig om bakgrunden eftersom jag bara ville se hur jag kunde få till själva brödet med efterbehandling. Jag har inga bra lampor, och bänkbelysning funkar inte.
Höga kontrastbilder och ingen, eller mycket lite färg ser faktiskt ganska läckert ut, konstigt nog. Det blir lite mer än bara en brödbild.
Får se om jag hinner ta fler bilder innan det är uppätet