Ta betalt för bilderna
Jo, det är såhär att min faster ville att jag skulle fota hennes dotter inför balen (den var igår). Så jag gjorde det, och hon frågar vad jag vill ha för betalt för det.
Har sagt att jag kommer med ett pris när jag har fixat med bilderna, och tittat på dem och så. Men det står helt stilla i skallen på mig
Jag vet inte hur mycket jag ska ta betalt. Tog 39 bilder, fick självklart rensa lite och sen har jag redigerat det med.
Jag fotade med canon eos 350D med kitobjektivet (18-55) och hade ett stativ också när jag fotade. Kan ju säga att jag är ingen expert på att fota, men det är ju min hobby.
Vad tycker ni om hur mycket man ska ta betalt? Vill ju inte heller ta ockerpriser för den delen. Tror jag höll på 30-60 minuter med att fota min kusin också.
Lat är ett så hårt ord. Kan vi inte kalla det motivationshandikappad?
Skrattar sämst som skrattar sist, för han har inte förstått skämtet
Jag skulle inte ta betalt från min faster :/

En kopp kaffe.

Hejsan!
Detta är lite svårt! När man "jobbar" med det som yrke ,så finns det listor att tillgå på svenska fotografers förbund. Men priserna är riktmärke för riktiga proffs vilka har införskaffat kunskap och "verktyg" Kameror ,objektiv,blixtar, bildredigeringsprogram osv ofta för flera hundra tusen kronor. Har man en studio för yrkesmässigt bruk så har man ofta investerat i material för 50-300000 tusen , du har ett par kamerahus ett antal objektiv ett antal studioblixtar, lokal ,bakgrunder,datorer allt ofta i dubbla uppsättningar , sedan skall du betala skatt på dina inkomster och du skall ALLTID leverera till kundens belåtenhet , går tex inte att säga "min kamera gick sönder eller min blixt är tom på batterier" mitt i ett dop eller bröllop, man måste kunna förutsäga alla eventuella händelser i samband med fotograferingen.
Vi amatörer fotograferar mest för att det är kul och för att det är ett av våra stora intressen , oftast i samband med vår hobby typ hästar, sport, natur. Ibland dyker det upp situationer där det finns en möjlighet att tjäna ett par kronor, Min personliga sak är att jag tjänar inte pengar på familj och vänner. Men om någon vill ha några bilder därutöver så får dom betala mitt pris beroeende på vad det är, när det är, hur många bilder , hur stora bilder( stora bilder går inte att röra så (beskära)mycket dom måste bli bra direkt i kameran. men jag skall visa dig ett exempel jag träffade en kille på en hockeyarena och han hade en rejäl utrustning ,(hfoto.se) titta på hans bilder och se vad han tar , jag har provat att fota hockey och det är inte något som blir bra om du inte har utrustning för ca 50000:- och uppåt därför att det kräver "snabba" objektiv typ 70-200 2,8 och ett kamerahus som kan hantera hög ISO typ nikon D700 om du skall kunna ligga runt 1/500s . Mitt korta version av all denna text är: Låt faster bjuda dig på en god tårta och vem vet, hon kanske lägger någon liten peng i fickan på dig,

Jag tror inte ni har läst mitt inlägg. Jag skrev att min faster FRÅGAR om hur mycket jag vill ha betalt. Alltså, det är HON som erbjuder sig att betala. Jag frågar om PRIS, inte efter om kopp kaffe (dricker inte kaffe så det var väldigt dåligt förslag) och knappast heller att hon ska bjuda på tårta…
Jag citerar mig själv i mitt inlägg:
"Jo, det är såhär att min faster ville att jag skulle fota hennes dotter inför balen (den var igår). Så jag gjorde det, och hon frågar vad jag vill ha för betalt för det."
Kan ni inte svara på min fråga så var vänlig skriv inte i tråden.
Jag skulle absolut säga att hon inte behövde betala. Det är ju släkten ändå. Hon kanske ger dig någon slant iallafall men jag tycker inte att du borde säga ett pris.
Om vi nu bortser från att din faster naturligtvis erbjuder att betala för bilderna, för så gör väl varje människa med lite hyffs, och att du inte vill ge bort dom gratis, vilket är helt och hållet ditt beslut, så beror det på hur bra bilderna blev.
Om det blev proffsiga bilder som man gärna skulle förstora och hänga på väggen så kan du väl ta vad proffsfotografer tar och det kan du få redan på från svenska fotografers förbund. Om det blev okej bilder utan några större fel men inget som man kanske hänger på väggen så kanske 100kr.

Ok! i klartext! ingenting tar man betalt, vi talar väl om familjen och jag tror inte att hon har tagit betalt för dom (förmodar jag) gångerna hon har gjort något för dig. Även om hon frågar så behöver det inte betyda att hon faktiskt tror du tänker ta något för det, men hur man gör, det är från person till person, men eftersom du verkade bli lite irriterad över "svaren" varför inte visa lite av dina bilder här på sidan så kan vi kanske hjälpa dig med prissättning efter vilken fotografisk kvalite dina bilder innehåller. Man kan inte bara räkna in tiden, tex du tar dina bilder och fixar tilll dom i ett program och gör klart för utskrift på tex 5tim jag tar samma bilder och fixar till dom på 1timme men med ett bättre bildresultat ,hur beräknar vi tiden på det? Detta forumet är till för att tipsa och hjälpa varandra som jag ser det , så vi behöver väl inte bli irriterade, om jag hade svarat 50öre tycker du att det hade varit ett trevligare svar? iså fall 50öre.
Mvh
Uffe
Jag har bara sålt två bilder i hela mitt liv, så jag är kanske inte rätt person att komma med förslag. Det var två bilder tagna med kompaktkamera och för dem fick jag 3.000 kr / st. Absolut inga proffsfoton, men jag blev väldigt nöjd med dem. Förvisso landskapsbilder och inte porträttfoto.
Bilderna hade jag redan tagit när jag såg erbjudandet om att skicka in bilder och få betalt för alla bilder som valdes, så tidsåtgången var ett par promenader som jag redan hade gjort. Kameran betalade jag ett par månader innan drygt 5.500 kr för, så de två bilderna betalade hela kameran.
Har ibland blivit tillfrågad av kompisar om de kan få köpa någon bild. Det har de inte fått - de har alltid fått bilden digitalt och sedan kunnat göra vad de vill med den. Släkten har aldrig frågat om att få köpa, det skulle nog inte falla dem i. Hos oss delar vi med oss av foton på varandra utan att ta betalt för det.
En kompis var nyligen och fotograferade sitt barn hos en fotograf, i studio. Utöver att ha fått betala ett par tusen för själva fotograferingen där enstaka foton ingick så kunde de köpa 10x15 förstoringar för om jag nu minns rätt 800 kr st.
Nu har du inte fotograferat i studio, så priset får väl bli lägre än det i alla fall. Tycker jag - men det finns säkert de som tar lika mycket eller mer utan studio.
En fråga som också är relevant för att kunna svara är ju hur skall din faster få bilderna? På en CD/DVD-skiva? Via mail? Utskrivet på fotoskrivare? Framkallat på en canvastavla (som du fixar)? I så fall - hur stor? Skall alla 39 bilderna bli canvastavlor?
Ja, som du förstår så är det väldigt mycket som spelar in och även om du har sagt en del av sakerna som spelar roll, så kan i alla fall inte jag ge dig ett bra prisförslag utan att riskera att sätta det antingen för högt eller för lågt.
mvh Martin
Ett påpekande till alla i tråden också: Respektera varandras åsikter och viljor, utan att bli irriterade så blir den här tråden roligare att läsa - och kanske kan ge något också.
mvh Martin

Jag får väl be om ursäkt för att jag startade denna tråd. Tydligen så får man verkligen inte ta betalt av sina släktingar, även om de erbjuder att betala. Jag blir trött att folk ska hålla på att döma. Jag känner mig dömd av några i denna tråd.
Och jag hade inte tänkt heller ta ockerpriser, och det skrev jag i mitt första inlägg.
#8 Jag har funderat lite på hur jag ska ge min faster bilderna. Har iallafall brännt dem på en skiva. Det är ju inte alla 39 bilder som blev bra, utan 24 stycken. Sen plus 24 till som jag har gjort om till svart och vitt, så hon får orginal så att säga.
Har funderat på att gå till fotoaffär och "framkalla" några bilder, så hon får både bilder i handen samt skivan. Å andra sidan så tänker jag om att hon kanske själv vill "framkalla" dem bilderna hon vill ha själv. Har beslutsångest om det iallafall.
Vill inte riktigt lägga upp dem i denna tråd, är det okej om jag pm:ar bilderna till dig?

Jag brukar ta ca 500 per bild av bekanta och lite mindre av nära vänner. Känns lagom. Nu var det ju ganska många bilder och jag förstår att det kan kännas konstigt att ta betalt av släkt. Säg en klumpsumma för alla. Kanske 1000-2000 kr eller ngt.

#11 Tycker det låter ganska mycket
Hade tänkt mig iallafall under 1000 kr 

:) tänkte mest på att det var många bilder. ta en femhundring då

#13 Ja, det kanske låter bra. Ska tänka på saken 

#10 Jag tycker inte du behöver be om ursäkt för någonting alls!
, du hade en fråga som du fick ett antal olika svar på, hur man sedan gör är helt upp till var och en. Ett stort problem med skrift (i varje fall för mig) är att man kan tolka det på olika vis, eftersom man inte kan sambinda det med kroppsspråk, så visst kan det bli lite fel. Jag menade på inget, absolut inget sätt något illa. men om vi tittar lite närmare på din fråga, så talar du om att du har gjort ett jobb , vilka verktyg du har använt och hur lång tid det har tagit. Men att bedöma ett jobb på det underlaget är svårt om man inte kan se slutresultatet, tex du skall måla mitt hus jag ger dig 2 penslar och 30 liter färg , det tar dig 6 timmar. vad skall du ta betalt? jag tycker att utan att ha sett slutresultatet är det lite svårt eller? jag vet ju inte om det är utfört på ett vettigt sätt utan att ha tittat på slutresultatet, att du har målat ett visst antal bräder eller sammanlagt så många meter spelar ju heller ingen större roll, sedan kan man ju givetvis sätta pris ändå baserat på tidigare utförda jobb, men då har man ju dom som referens. Hoppas att du inte har tagit allför illa upp då det definitivt inte har varit min mening med mina svar på ditt inlägg. Hoppas att du kommer fram till en lösning som både du och din faster blir nöjd med.
Ps: Som marnyman skrev så är det helt klart en massa andra faktorer som också är viktiga att ta i betraktning för din prissättning.
Med jättevänliga hälsningar!
Uffe
När släktingar hör av sig och vill ha bider så reagerar vi alla olika och tolkar deras intresse olika. Svärmor var här för två veckor sedan och meddelade att ville ha lite bilder på oss då hon hade dåligt med bilder från 2009 och 2010.
Jag åkte och köpte hårdisk på 1.5 TB och kopierade över alla mina mappar från dessa två år.
Jag tyckte att det var enklare att hon fick välja i lugn och ro, när hon kommit hem.
Tänkte tipsa om en gratisk RAW-konverterare ockå så får vi se om hon gör ett bättre jobb med mina RAW-filer än vad jag gjort.
mvh/gurin

Ta självkostnadspris oavsett hur du levererar dom.
Du är ingen yrkesfotograf och det är släkt/vänner som vill ha bilderna.
Jag delar helt Geronim0s svar.

Jag fick 500 för bilderna. Så det blev ca 10 kr/bild. Och det var 48 stycken, men då får hon och hennes dotter använda bilderna hur de vill med.