Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 774 ggr
Robert
0

Porträttfotografering - Uppställning

I en tidigare artikel tipsade vi om utrustning för porträttfotografering. Ivriga läsare hörde snabbt av sig och fråga hur man skulle ställa i ordning en enklare studio hemma. I en ny artikel beskriver vi hur du sätter ihop din studio hemma.

--->Läs mer här!

Hälsningar

Robert

Kommentera gärna artikeln här nedan!

Niklas
0

Jaa! Det var precis det jag ville se. Tack!

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

johan
0

Hur ska man placera en reflektor om man tar porträtt utomhus?

Mvh // Johan

Robert
0

#2, johan, "Ljusets riktning" och hur ljuset faller på en modell avgör var du sätter reflektorn. Titta på bilderna i artikeln som jag har länkat till, se hur ljuset faller, var skuggorna bildas och du kan snabbt se var du skulle ha placerat en reflektor för att lätta upp skuggorna.

Hälsningar

Robert

Robert
0

Mer läsning hos NYI (New York Institute of Photography).

Hälsningar

Robert

Mr_Miyagi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Finns många bra enkla knep för att få till en liten "hemmastudio". Något jag ofta gör är att jag letar på en plats, helst med snedtak och sedan vinklar jag upp blixten i snedtaket och fotar modellen. Ger ett mjukt uppifrån/från sidan ljus. Se till att modellen är ganska nära taket så att man får ett lite riktat ljus. Här är en bild tagen på det sättet, en assistent fick hålla upp ett mörkt lakan som bakgrund.

Mr_Miyagi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är ytterligare ett exempel på en improviserad "studiobild". En blixt på kameran studsas i ett vitt lakan (som en assistent höll upp) på vänster sida av modellen (jag var alltså låst av att inte kunna placera blixten någon annanstans än på kameran). Jag utnyttjade sedan befintligt ljus från fönster på höger sida om modellen. Under fotosessionen upptäckte jag att det kom in lite direkt soljus från fönster som satt högt upp på väggen bakom modellen, jag utnyttjade detta för att lysa upp håret och kroppen bakifrån (kanske blev en aning starkt). Sedan fick en annan assistent blåsa lite med en hårtork för att sätta kronan på verket Flört

Notera att salladen mellan tänderna har att göra med att bilden var tagen för Karnevalstidningen -06 (lundakarnevalen), var lite av en parodi på skvaller- och musiktidningar…dessa har alltid en snygg tjej på framsidan, vi kunde inte vara sämre, men helt perfekt kunde hon ju inte vara…

Robert
0

#5, 6 - bra tips. I joda.jpg är hennes arm för nära kameran och förvrängs en del. Annars tycker jag att det är bra bilder, bra jobbat.

Hälsningar

Robert