Foto iFokus

Foto

Etikett: kurser-och-utbildningar
Läst 1501 ggr
jasminrex
0

Vit vägg har blivit grå på bilden

Jag fotade min syster förut och jag hade en vit vägg som bakgrund men på bilderna blir den vita väggen gråaktig. Varför blir den det och vad kan jag göra åt saken?

Tacksam för svar! :) (sorry om jag la inlägget i fel grupp :P)

nymanoz
0

Det blir grått därför att kamerorna försöker göra vitt och svart grått.

Du kanske märkte att din syster blev mörk också. Det blir på detta vis för att kameran ställer in sig efter den vita väggen och mörkar ned den. Du får samma resultat om du fotar någon som står i snö.

Om du fotar en person mot en svart vägg kan den också bli grådaskig. Men personen du ska fota blir då väldigt ljus istället eftersom kameran ställt in sig efter den svarta väggen och försöker ljusa upp den.

Detta löser du genom att ändra exponeringskompensationen. Om du fotar mot vit bakgrund och det blir grått ställ exp. komp. på +. + 0,3 eller 0.7 brukar räcka men du får testa dig fram. Då tvingar du kameran att göra bilden ljusare än den tänkt.

Om du fotar mot svart bakgrund och det blir grått ställer du såklart exp. komp. på -.

Hoppas detta svar hjälper dig.

jasminrex
0

Tack för hjälpen! :D

[mingdie]
0

Du kan gå in i menyn på kameran och ändra om du vill ha halvsteg 0.5, 1,  1.5 och så vidare eller tredjedelssteg. Kolla manualen.

Inkanyezi
0

Ett annat sätt än att kompensera är att ställa exponeringen efter en mindre yta i bilden, om kameran har "spotmätning". Då riktar man den till exempel mot ansiktet och låter det bestämma hur exponeringen ska bli. Men det är lite lurigt, för om ansiktsfärgen är mörk blir bilden för ljus, så man kan behöva kompensationen ändå.

Så det bästa tipset är att lära sig hur kompensationen fungerar, och om man är osäker kan man ju ta flera bilder med olika kompensation och se vilken som blev bäst. I regel kan man sedan på bilden se i EXIF-data hur mycket kompensation man hade ställt in just där.

jasminrex
0

#4 Okej, tack för hjälpen :)