Kritik - kvällssolen

Det är en fin solnedgång. Men jag tycker att du har för mycket buskar i förgrunden, jag får känslan av att de är i vägen. Det är ju solnedgången jag vill se! Jag förstår din tanke bakom kompositionen och med mindre förgrund hade bilden blivit mycket bättre.
Hade du klivit in framför buskarna hade bilden också blivit väldigt snygg.
# 1 Tack :)
Problemet är att jag fotade detta på andra våningen ut genom mitt fönster :) Så kunde tyvärr inte göra så mycket bättre.
Jag gillar den här bilden. Om du hade kunnat ljusa upp buskarna lite till så hade dom blivit motivet och solnedgången bakgrunden. Det hade fungerat bra.

Och jag tänker mig att man kan beskära annorlunda. I regel är formatet 2:3 ganska svårt att komponera till en bra bild, men just här skulle jag kunna tänka mig att i stället för höjdformatet använda tvärformat och låta skogskanten i bakbrunden gå som en diagonal uppifrån höger och ner till vänster, och därigenom skära bort den murriga nedre tredjedelen av bilden. Mer eller mindre likadant upptill, så att det blir ett liggande brett format, kanske till och med något smalare än kamerans aspektförhållande.
Och eftersom det som är skarpt i bilden är kvistarna i förgrunden skulle de då framträda bättre, mot en bakgrund av nedgående sol. Kanske skärpan skulle läggas lite annorlunda, kanske man skulle öka skärpedjupet genom att blända ner lite. Men för mig känns just den mittre tredjedelen av bilden mer som bild; jag ser det som för mycket ointressant grå förgrund och också en aning mer himmel med risiga kvistar än vad som behövs.
Jag gillar den här bilden. Det är riktigt snyggt med bladen i förgrunden. Dom gör sig bra framför solnedgången