Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1916 ggr
LillaRosen
2010-05-09 23:31
0

Nybörjare

Hej, är som sagt en nybörjare inom mer avanserad fotografering. Har tidigare fotograferat med min mobil eller en digitalkamera! Men nu vill jag ha en mer avanserad kamera som ger fina bilder, samt vid rörliga bilder. Jag fotar mest djur men även vid vissa högtider o då inom familjen.

Jag är intresserad utav en prisvärd nybörjarkamera som jag kan lära mig att fota mer avanserat med! Jag fotar mest vid travtävlingar och vid hundutställningar. Kan ni ge mig några tips på vilka kameror jag ska kolla på?

En kamera som man för över bilderna till datorn vill jag ha, behöver man då nått speciellt program? Eller det kanske följer med en skiva med kameran som funkar bra till en början?

Ni får gärna ge tips också hur man får bra bilder o så vid rörliga föremål :) Samt hur man lägger på sin logga på fotot!

Jag har tänkt mig en budget upp till ca 3000 kr.

Tack för svar!

EmelieJolly
2010-05-14 02:17
0

Är det en systemkamera du är intresserad av? Jag tror inte att någon systemkamera kostar mindre än 3000 kr.

Inkanyezi
2010-05-14 11:13
0

Som EmelieJolly förmodar kan det handla om en systemkamera, eftersom det är bara systemkamerorna som funkar bra till sånt som rör sig lite fortare. Och priserna ligger lite högre där.

[Den här länken](Den här länken) pekar på kameror under 5000 kronor som stämmer med vad du har angivit. Man kan söka på den sajten efter olika kriterier, och jag har lagt in priset som begränsning. Jag siktade också på "nybörjare" vid sökningen, men det har egentligen ingen betydelse. Alla systemkameror är avancerade, också de billigaste. Det som kan skilja mot mer professionella kameror är att de senare har fler knappar, för att man ska kunna komma åt inställningar fortare.

Det finns så klart också andra affärer som säljer kameror, så du kan titta runt lite för att se om det finns bättre priser. Ibland säljs en modell ut till lägre pris, och då kan man göra klipp.

De andra frågorna, att föra över till dator, funkar med alla kameror, men de har också möjligheten att plocka ur minneskortet för att läsa av det i datorn med en läsare för minneskort. I många datorer är en sån inbyggd, men man kan köpa en för omkring en hundralapp om den inte finns i datorn.

Billiga kortläsare kan du hitta på Boutiue Eden, klicka på Datortillbehör>USB

EmelieJolly
2010-05-14 15:35
0

När du säger att bara systemkameror funkar för saker som går fort så har du helt fel. Vissa digitalkameror kan ta bättre bilder än vissa systemkameror. Jag tycker du borde ta reda på saker innan du säger som du gör.

DesK
2010-05-14 15:45
0

#3 Jag antar att #0 är ute efter en digital systemkamera och det går inte att komma ifrån att en digital systemkamera är snabbare än en digital kompaktkamera, dock kanske skillnaden märks mest för en skicklig och van fotograf.

/Désirée

Inkanyezi
2010-05-14 15:54
0

#3 Skärp dig EmelieJolly. Du har ju sett hur det kan gå när man svarar på andra inlägg i tråden och inte på den ursprungliga frågan. Om du tycker att jag har fel, så måste du nog visa det med något exempel.

Och för trådskaparen; Olika kameror behöver olika lång tid för att bestämma sig för när bilden blir skarp, och systemkameror har ofta en väldigt kort tid mellan att man har tryckt ner knappen och bilden tas. Kompaktkameror och långzoomkameror är i regel långsammare i just det momentet, det tar längre tid från att man trycker till att bilden blir tagen. Då kan motivet man siktade emot vara i ett helt annat läge om det rör sig fort.

Så om man behöver en kamera som reagerar snabbt på avtrycket, finns än så länge bara systemkameror som går direkt.

Annars finns också en del kompaktkameror och någon långzoomkamera, som kan räcka till för andra anspråk, men deras akilleshäl är rörliga motiv. Trögheten i avtrycket gör att man lätt missar bilden man skulle ta.

nymanoz
2010-05-14 22:29
0

Om det är en kamera för nybörjare så finns det ju en del att välja mellan. Men under 3000 kommer du inte som redan svarats. Då får du nog satsa på Blocket. Där kan du kanske hitta t.ex. en begagnad Nikon d40 för under 3000 kr (en bra nybörjarkamera som kanske inte säljs i affärer längre). Annars föreslår jag att du går runt i några elekronikaffärer och kollar upp vilka som är billigast och känn vilken du tycker känns bäst i handen. Den som gör det passar säkert bra som instegskamera. Vill du vara lite seriösare skriver du upp några namn och går hem och letar på rescensioner på t.ex. prisjakt.nu.

EmelieJolly
2010-05-14 23:13
0

#5 Nej jag har inte sett hur det kan gå. Det enda jag sa var att du borde ta reda på lite mer fakta innan du börjar säga att kompaktkameror är sämre än systemkameror när man vill ta sportbilder. Och jag tycker inte att du borde säga något om det eftersom att jag har sätt ganska många trådar där du klankar ner på folk.

BamBam
2010-05-15 00:00
0

På MediaMarkt säljer dom Canon EOS 450D för 4444:- om jag inte minns helt fel. Lite över din budget, men helt klart ett bra pris.

Inkanyezi
2010-05-15 00:21
0

#7 Emelie, jag föreslår att du tar dina eventuella skiljaktigheter med mig privat i stället för att smutsa ner den här tråden med tjafs.

EmelieJolly
2010-05-15 00:49
0

Ursäkta mig men jag sa en sak och jag tycker inte att det anses som "tjafs".

MonisN
2010-05-15 14:26
0

#10 Nu slutar vi med det här ältandet, gör som Inkanyezi säger, ta det via pm.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.