Experthjälp Photoshop
Finns det någon som är grymt bra på PS?
Behöver hjälp med en del om olika format som är anpassade till A4 storlek med 24-30 MB bilder som har högsta möjliga Upplösning på 300 dpi.
Vill vederbörande höra av sig till mig,så ska jag lägga fram problemet.
Vänliga hälsningar
Berra
Varför vill du inte berätta om problemet här? då kan ju alla hjälpas åt :)

Jag har försökt med det tidigare, och då blir det så uppstyckat.
Problemet är således:
Jag har en drös med bilder som skall lämnas in till en bildbyrå.Originalbilderna har en storlek på 6-7MB i råformat.
Kravet är att högupplösta bilder skall vara JPG-format, ca 3600x2400pixlar,24-30MB, 300dpi i okomprimerat skick som klarar av tryck till utfallande A4-format,2-4MB komprimerad,komprimeringsnivå skall vara minst 10 i Photoshop.
Jag hänger kanske upp mig för mycket på det med 24-30MB!Originalbilderna är ju bara på 6-7MB!Jag kan ju inte få dem större i JPG format!?Kan inte se att det gör någon skillnad,när jag ändå komprimerar ner dem till ca 2-4 MB.
Det här är en bra fråga - jag har råkat ut för samma sak och då fick jag följande förklaring: En högupplöst fil ska vara fotad i RAW och sparad i TIFF. Med pixelantal 3500 x 2500 (i mitt fall) innebär det en fil på ca 20 MB (enligt tryckeriet). Sedan skulle den levereras i JPEG, bästa kvalitet i PS och en Upplösning på 270 dpi, sparad med Adobe RGB som färgrymd.
Det här skulle bli en A3+ affisch för jobbet, men eftersom jag inte fotat i RAW och hade en jpeg på 5 MB att utgå från, så la jag ner projektet. Tacksam om flera hänger på tråden och förklarar mera.
puttar upp

270 dpi? Jag har lärt mig att det ska vara 266 dpi/ppi för tryck i 133 lpi (alltså dubbelt så mycket som lpi) sen ska de vara i CMYK inför tryck. Fast de flesta tryckerierna får ställa in det sistnämnda i de flesta fall. Många tryckerier hade tidigare manualer för hur man skulle gå tillväga. Kanske finns det fortfarande sådana online?
Viktigt om man är osäker, är att alltid begära ett provtryck, lite slarvigt kallat "chromalinkopia".

Är det inte bara att öppna bilden i ps sätta den på 300 dpi och ändra storleken, spara som tiff utan komprimering, så testade då jag nyss och då "växte" min bild från 4,63mb till 24,7 och om jag gjorde om den till CMYK så vart den 33,5 mb
Jo så är det nog i Berras fall tror jag, men om man som jag hade en JPEG att utgå från finns det ju ingen vits att först göra en jättefil och sedan tillbaka. Eller?

Ringde en kompis som jobbar på tryckeri och han sa som så att man gör om bilden till 300dpi och storleken till ca 3600*2400 och sparar som *.eps eller *.tif (inte jpg) och man skulle inte göra om bilden till cmyk det skulle tryckeriet göra för att anpassa det till pappet och nå mera det ska vara rgb.

#8 - jaha, så det ska tryckas digitalt? Ja då är det ingen vits med en massa avancerade inställningar :)