Avinstallera Elements?
Har nyss installerat Photoshop Elements 4. När jag ska ladda över bilder från kameran så startar både Canonprogrammet (EOS Utility) och Elements vilket får till följd att en del bilder inte laddas över alls. Om jag försöker stänga Elements så stänger även EOS Utility. Hur får jag Elements att "hålla tyst"?
HH
Jag vet egentligen inte det här, men min tanke är kanske att du någonstans valt elements somöppningsprogram? Jag gjorde ett sådant felval i EOS Utility's som jag nu inte hittar var jag ändrar felet.
F ö tycker jag Canons program är sega och hänger sig ofta. Har du samma problem?
#1 Ja, sega är dem men annars funkar de bra. Jag tror inte att jag valt Elements som öppningsprogram Men det kan ju ha slunkit förbi, förstås. Undrar om det går att ta bort någonstans?
HH

Elements är inställt så att det öppnar alla enheter med bilder på som man ansluter, och det går från version 4.0 att stänga av den funktionen. Någonstans i menyerna ska man kunna göra det.
Det borde det ju det naturligtvis göra, men jag har inte brytt mig om att leta var. Använder nästan aldrig Utility's.
Det som segar mest är DPP när man öppnar och stänger fönster.

I version 3 gick det inte att stänga av, men det är ett särskilt program som heter Organizer som gör det, och jag tog helt enkelt bort Organizer, så jag slipper att Elements försöker importera alla mina bilder. Det var någon nyckel i registret jag fick ta bort också, eftersom den ligger och bevakar portarna så att det blir extra segt i datorn hela tiden för att Organizer vill kolla allt man stoppar in.
Men som sagt, i version 4 och senare ska det gå att stänga av.
#3 Jag har letat men inte hittat nå't vettigt. Jag ska titta igen för det borde ju gå att göra så.
HH
Såvitt jag kan se så finns ingen "avstängning". Jag hittade "Inställningar" men ingenting där tycks ha med nedladdningen att göra. Är jag ovanligt korkad?
HH

Det är delprogrammet Organizer som sköter nerladdningen, och jag gjorde helt enkelt så att jag tog bort det. Men det har påståtts att senare versioner än min ska ha en inställning för att avaktivera det, men jag antar att det inte står någonting om nedladdning i menyvalet; förmodligen något helt annat.
#9 Då ska jag leta efter Organizer. Hoppas det kan hjälpa.
Tackar!
HH
Har nu flyttat på tre filer, PhotoshopElementsOrganizer, PhotoDownloader och DetectionUtils.dll.Det tycks fungera.
HH