Canon Pixma iP4700
Har äntligen fått tummarna ur o skaffat mig en ny skrivare - Canon Pixma iP4700. Det är ingen multifuntionsskrivare o ingen laser o ingen proffsskrivare på något sätt, utan en helt vanlig bläckstråleskrivare o som ska funka bra som fotoskrivare också. Den har ju fått bra i tester o hade ett trevligt pris
Som alltid så väntar man ju otåligt på något som man funderat på att köpa ett tag (ett tag innebär att jag har varit utan skrivare i ca 1½ år
) o därför undrar jag ju om någon här har erfarenhet av denna skrivaren o hur ni tycker den funkar?
Har ingen erfarenhet av den men hade tidigare Canon MP150 (eller om det var MP1500), en bra vanlig bläckstråleskrivare som det gick bra att skriva ut foto i helt ok kvalitet med. Pappret visade sig vara ganska viktigt, för att det skulle bli så bra resultat som möjligt.
Nu har jag en ny, en Lexmark, som skriver ut ännu bättre foton (men som också är nyare).
mvh Martin
Jo eftersom de s.a.s. bara ingår prova-på-patroner, så fick jag ju beställa en omgång patroner också. 4 olika till utskrift av foton o 1 till dokumentutskrift - hoppas inte alla tar slut samtidigt bara
. För några år sedan skaffade vi en Epson som för den tiden skrev ut väldigt snygga bilder men den sörplade ju färg
o patronerna var ju så in i hoppsan dyra att vi faktiskt skrotade den efter 1 år. Det gick bara inte att skriva ut med den då den var kvicksilverdyr, så jag hoppas ju att det ska bli bättre ekonomi på denna Canonskrivaren.
Har också beställt lite olika fotopapper, men jag antar ändå att jag inte kommer skriva ut speciellt många foton men det är ju kul att kunna i alla fall, så summan av kardemumma är ju att en skrivare i regel är avsevärt mycket dyrare (i det här fallet ungefär dubbelt så dyr) när man måste investera i papper (speciellt fotopapper) o färgpatroner också o det är ju därför jag dragit mig för att skaffa en ny, men att inte ens kunna skriva ut vanliga dokument är ju inte hållbart o det gamla tröskvärket till skrivare la ju som sagt var av för ett bra tag sedan, så nu håller jag tummarna för att denna ska funka bra o med bättre ekonomi än den förra gjorde i alla fall.
Jag har också funderat på den skrivaren. Det verkar bättre med en färg i varje patron.
Berätta gärna vad du tycker om den.
HH
Ja det ska jag göra men det kommer nog dröja någon vecka för det visade sig att ett paket av fotopapperna var slut o likaså två av färgpatronerna o webbhallen delar inte paketen utan skickar när de har allt hemma. Fast det blir ju svårt o säga hur ekonomin är förrän man använt den ett tag, men frågan om man blir nöjd med utskrifterna är ju av största vikt o det kan man ju säga ganska snabbt, medans ekonomin på den är något som behövs lite längre tid på sig för att utvärderas.
#4 Ekonomin är ju ganska intressant också. Blir kopiorna alltför dyra så är det ju bättre att skicka iväg.
Jag är inte säker men jag har för mig att patronerna innehåller mer färg än det brukar vara i patroner med tre färger.
HH
Jo det är högintressant med ekonomin - vi skrotade ju föregående skrivare efter 1 år p.g.a. urusel ekonomi, men den kan man ju inte säga något om meddetsamma. Riktigt tydligt hur pass bra eller dåligt det fungerar märkar jag väl först när julkorten skall göras - ja om jag nu inte är så duktig att jag bokför allt o så duktig är jag nog inte
Hur har det gått?
HH
Kan tyvärr inte säga något om Ekonomin ännu, för dels så dröjde det innan den blev inkopplad för det uppstod en diskussion om var denna skulle stå (till vilken dator den skulle vara kopplad till) o om vi skulle ha kvar den gamla o köpa patron till den för att ha den till vanlig dokumentutskrift. Nu har den dock varit inkopplad några veckor o jag har skrivit ut några foton o jag valde skriva ut samma foton som jag skickat iväg till Fuji för framkallning för att ha något att jämföra med.
Jämfört med Fujis kopior så får skrivaren klart godkännt. Den är klart användarvänlig o jämfört med våra äldre skrivare så klarar den sig s.a.s. väldigt mycket själv o när den skriver ut webbsidor, så skalar den per auto av en hel del onödig info. Sidorna blir inte heller lika "blöta" som när den gamla skrivaren skrev ut sidorna, så det tyder ju på att bläcket används mer sparsamt.
Det viktigaste återstår ju ännu o det är att se vilken ekonomi den har o hur dyr den blir i drift, men det jag ser på den här korta tiden verkar i alla fall väldigt lovande
Jag har en Canon Pixma IP4600 och är mycket nöjd med den. När det gäller bilder/papper så finns det ofta sk. profiler för just detta papper att ladda ner. Jag har börjat använda fiberpapper, skön känsla i dessa papper. Canon har ju också fina egna papper.
Men jag tror det är dålig ekonomi att själv skriva ut. Jag som bor i Sthlmområdet kan lika gärna åka in till Crimson och få det utskrivit till ett vettigt pris, på fiberpapper om så önskas. Visar en scannad bild från en utskrift med Canonskrivaren.
Mvh
Assar
Jo jag såg fiberpapperna också men de var ju betydligt dyrare, så jag nöjde mig med vanliga o i några olika storlekar för att ha o testa med. Tror inte heller man kan få någon jättebra ekonomi med att skriva ut själv jämfört vad det t.ex. kostar från Fujifilm, men det är ju lite kul att kunna skriva ut själv o i alla fall dela ut lite bilder till släkt o vänner o få fram bilderna själv o då är det ju en fördel om detta inte blir rent kvicksilverdyrt.

Jag har en Canon Pixma IP 100, en bärbar skrivare. Den presterar ohyggligt bra och är lämplig när kund behöver något snabbt i fält. Den är däremot dyr i drift, då patronerna är lågbyggda och speciella för modellen.
Till vänner och bekanta printas det ut 10x15 med en Canon Selphy sublimeringsskrivare. Fördelen med sublimeringstekniken är att papper och film tål en längre lagring.
Sajtvärd för Foto
Sajtvärd för Fågelskådning
Nu har jag införskaffat en Pixma ip4700 också. Den är onekligen användarvänlig och utskrifterna blir väldigt bra. Enligt någon fototidning nyligen så kostar en A4-utskrift runt 13 kr i bläck och papper.
HH
Ja jag är jättenöjd med min Pixma ip4700. Den sörplar inte färg trots fotoutskrifter o jag är fullt nöjd med hur de blir kvalitetsmässigt o vanliga dokumentutskrifter blir snygga o inte bubbliga så som vår förra gjorde utskrifterna p.g.a. att den helt enkelt la på för mycket färg o att pappert helt enkelt blev blött o buckligt då o det är en snygg färgåtergivning också o så är den ju som du säger HH - väldigt användarvänlig också så jag är som sagt var supernöjd med den.