Kritik - Brygga

Bilden lutar kraftigt åt vänster. Hur tänkte du när du la upp den för kritik?
förlåt?
Förstår inte vad det är med mig, alla dumförklarar mig hela tiden 
Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto
dessutom finns det väl annat än bara hur den lutar att kritisera?
Man måste inte haka upp sig på en sak, om jag skulle gå ner och fotografera samma brygga en gång till och bara tänker på hur jag håller kameran och sedan lägger upp här och får sedan ett annat tips, osv..
Jag tycker man ska kommentera allt som man har något att kommentera, och kanske inte skriva "Hur tänkte du när du la upp den för kritik?" så som du skrev.
Nu tog jag detta otroligt fel första gången jag läste det, har kollat i andra trådar också.
Tänk på hur man skriver saker och ting!
Medarbetare på Djurfoto
Eftersom du la upp bilden i medel kritik så får du nog förvänta dig kritik på den nivån. Om det hade varit nybörjarkritik så kankse inte kommentaren hade varit samma.
Du har tänkt rätt med bryggan som går ut och det hade varit ännu bättre om den hade kommit mer från vänstra hörnet och att den delen av bryggan i förgrunden inte hade varit så framträdande.
Det är synd med ljusreflexerna som ger dom gröna och oranga reflexerna. Nu har du tagit bort Exif datan så jag vet inte hur du har mätt ljuset men där solen kommer ifrån och reflexen i vattnet är helt utfrätt. I det här fallet så går det inte att få förgrunden riktigt exponerat utan att få dom delarna utfrätta. Om solen hade varit lite längre ner bakom träden så hade ljuset blivit bättre och du hade sluppit reflexerna.

Nej Moalinn, ingen har dumförklarat dig. Du fick en fråga om hur du tänkte.
Det är bra om man berättar lite om hur man har tänkt med bilden som man vill ha kritik på. Frågan om hur man tänkte är inte helt obefogad, och definitivt är den inte en dumförklaring.
Man kan ju rikta upp bilden efteråt, om man inte fick den rak i kameran. När man tar bilder av havet eller sjöar är det oftast störande om det lutar. Det går så klart att avsiktligt luta bilden, men då kan det verkligen vara på sin plats att man förklarar vad man har för tanke med att göra det.
Utöver att den lutar så har objektivet inte riktigt klarat motljuset bra, solen i bild har gett spökbilder och överstrålning som jag tycker är rätt störande, eftersom de fångar blicken och inte drar den mot det som du anger i rubriken. Jag kan tänka mej att bocken som står längst ut kunde ha varit ett element som lockar till intresse, men spökbilderna drar blicken från bryggnocken.
#6 En stor del av att få kritik är att ta åt sig av den. Nu har du lagt upp ytterligare en bild med sned horisont. Varför inte räta upp den innan du lägger upp den?
När man tar landskapsbilder så fungerar det för det mesta bäst med något i förgrunden som ger djup i bilden. I det här fallet så är tyvär stenarna helt ofokuserade och avklippta så dom tillför inte bilden något. Antingen gå bakåt lite så du får med stenarna helt och med skärpa på dom också eller ta bort dom helt ur bilden.
för att jag inte vet hur jag rätar upp?
och att jag själv inte kan se att den är sne?
Tänkte redigera bort stenarna i förgrunden, men jag visste inte riktigt..
Medarbetare på Djurfoto
Förlåt, missade ditt inlägg förut.
Men själv tycker jag inte att kritiken "bilden lutar kraftigt åt vänster" är tillräckligt med kritik för medel?
Tack för kritiken iaf :)
Medarbetare på Djurfoto
#9 Får jag föreslå att du skaffar ett bildbehandlingsprogram. Det finns antingen att köpa som till exempel Photoshop eller också kan du ladda ner ett gratisprogram som till exempel Picasa. Där kan du gå in och ändra bilderna som du har tagit.
Förr i tiden när man fotograferade med film så sköttes allt sådant i laboratoriet när bilden framkallades men idag så får du göra det själv. Att räta ut en horisont är enkelt i ett sådant program och även att klona bort saker.
Jag har både photoshop elements och CS4 så jag är inte utan program.
Jag vet hur man redigerar bilder.
Men det jag inte vet är hur man rätar upp bilder.
Klona kan jag, har gjort det på många bilder.
Medarbetare på Djurfoto

Om du köpt PS cs4 så står det i manualen hur du använder de olika verktygen. Jobbig läsning men jag kan verkligen rekommendera dig att läsa igenom den. Sedan finns ju alltid Adobes support som brukar vara synnerligen tillmötesgående när man ringer dom.
Tyvärr, jag fick det utav någon.
Har då inte manualen.
Men jag vet hur elements fungerar iaf, håller på att lära mig CS4
Medarbetare på Djurfoto

Fick det av någon?? 
He he he. Ok.
Här har du en liten guide till hur du rätar upp sneda bilder i Photoshop:
Jag fick det utav min systers man typ ^^
Medarbetare på Djurfoto
Tack :)
Medarbetare på Djurfoto
#16 Jag förstår. Du har fått en kopia av PS men inte manualen.
tror det iaf.
Ingen manual iaf ;)
Medarbetare på Djurfoto
manualen finns som pdf :) återgå till ämnet?
Min fotoblogg och portfolio
Medarbetare på foto
Gärna, 
Medarbetare på Djurfoto
Fräcka solstrålar;)
tack 
Medarbetare på Djurfoto