Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 678 ggr
virkastickasy
0

Icke-original batteri

Jag undrar hur det är med extrabatterier till kameror. Ska man köpa ett originalbatteri eller går det bra med annat märke?

Är det någon större skillnad i kvalitet etc? Påverkar det garantin på kameran? Tips på bra märken?

Geronim0
0

Går med största sannolikhet aldeles utmärkt med batteri från en fristående tillverkare. Vilken kamera är det?

virkastickasy
0

Canon Powershot SX200 IS

Geronim0
0

Bör inte vara nåot problem. Bara testa!

HellviHumle
0

En del säger att det är skillnad. Jag har ett original och ett pirat och jag märker ingen skillnad ännu efter drygt ett år. Det är i alla fall stor skillnad i pris.

HH

Geronim0
0

Till min D200 har jag flera piratbatterier och ett original. Märker ingen skillnad förutom att piraterna har högre kapacitet.

HellviHumle
0

#5 Det är smällar man får ta!Skrattande

HH

Geronim0
0

Ja eller hur, speciellt med tanke på priset! Flört

Inkanyezi
0

Det kan nog vara lite si och så med batterier. Jag har originalbatteriet kvar till min, och så har jag köpt två andra av annat märke. De sade upp sig före det som följde med kameran, men det är ju inte något särskilt stort statistiskt underlag. Det kunde säkert ha varit tvärtom.

HellviHumle
0

Det är naturligtvis en anledning till att pirater är billigare. Gissningsvis så är det ojämnare kvalitet eller också så har de inte klarat kontrollen för originalbatterierna och säljs därför billigare till andra återförsäljare. Det gäller iaf andra varor.
Har man lite otur så håller de sämre och med en smula tur så håller de lika bra. Prisskillnaden gör att det nog blir billigare per bild, med pirat.

HH

virkastickasy
0

tack för alla svar!

vad säger ni gällande garantin på kameran då, spelar det någon roll om man haft ett piratbatteri ifall det blir något fel? iofs behöver man ju inte tala om det.

Inkanyezi
0

Om batteriet exploderar eller vållar skada på annat sätt, så vill det nog till att det är ett originalbatteri om man ska ställa kameratillverkaren till svars för det. Annars är det väl i första hand batteritillverkaren. Skador genom batteri som inte har godkänts av fabrikanten kan aldrig gå på garantin.

Panasonics senaste kameror funkar inte alls om de inte har batteri som är original eller har godkänts av Panasonic, så där kanske frågan är mer akademisk. Det finns batterier som fysiskt passar, men om man stoppar i ett sånt så funkar inte kameran.

pellepiano
0

Jag har köpt superbilliga batterier till min 350d och 40d från Kaffebrus. Till 40d fick jag två batterier för 250 kronor !  De funkar fortfarande efter flera års användning.