Märken/lort på bilderna, varför?
Jag har en Sony DSC-P100 (ca 5 år gammal) som det blir en fläck uppe i hörnet på korten på. Jag frågade i en fotoaffär, där sa de att lorten sitter inne i kameran och det inte går att laga, måste bara fråga er här om det stämmer? Eller om jag kan putsa bort det på något vis? Jag trodde att lorten satt utanpå objektivet men vi har inte lyckats få bort det så det kanske stämmer att det sitter inuti?
Tänkte bara fråga innan jag går och lägger pengar på en ny kamera.

Det är skit på sensorn. På en systemkamera är det lätt fixat men en kompakt som har fast monterat objektiv är det en dyr historia som oftast binte lönar sig. Tyvärr.
Lånar tråd, min kamera har ett litet litet dammkorn i objektivet. Innifrån. Förstår du? :) Hur tar jag bort det? ><

Ett litet dammkorn på linsen lär inte synas på bilderna, och det är bättre att inte försöka ta bort det, eftersom risken är stor att de i stället blir fler.
Om man har ett objektiv till en systemkamera som har beläggning eller mycket damm på insidan, kan det löna sig att ta isär det för rengöring, men en kompakt är inte lätt att demontera, man kan knappast göra det själv, och det är alldeles för dyrt att lämna in till en verkstad.
Om dammkornet sitter så att det ibland syns, kan man kanske undvika att det visar sig genom att skugga objektivet när man tar i motljus, och undvika att ta med väldigt liten bländare om kameran ställer in bländare. Man sänker ISO om det behövs för att få så stor bländare att dammkornet inte längre syns.
Okej, jag märkte av det när jag fotograferar ljusa föremål och det stör mig oehört >< Har inga tillbehör att rengöra så jag låter den nog vara så.