Foto iFokus

Foto

Etikettkameror-objektiv-och-annan-utrustning
Läst 1433 ggr
virkastickasy
0

Seriebildstagning

Jag läste nyss om Casio Exilim EX-FH100 som påstås vara "världens snabbaste kompaktkamera".

Det står att den kan ta 40 bilder/sekund, nu undrar jag, blir det sämre kvalitet på dessa eller vad? Inga andra kameror i liknande prisklass som jag tittat på kan ju ta mer än ca 1 bild/sek.

Vet ni något om denna kamera, är den bra?

MartinO
0

Utan att läst specarna på ovan nämnda kamera, tycker jag att kalla 40 fps (frames per second), seriebildstagning är att ta i. 40fps är inget annat än filmning. Normalt sett går man ner kraftigt i Upplösning vid dessa hastigheter för att kameran, och framför allt minneskortet skall hinna med att hantera informationsflödet.

Sajtvärd för Foto

Sajtvärd för Fågelskådning

pellepiano
0

Jag såg att den filma med upp till 1000 bilder i sekunden och kollade även några videos. Det ser verkligen häftigt ut med slowmotion.

Ju snabbare kameran ska ta bilderna desto mindre blir de ( upplösningen eller kvaliten lär inte ändras inte men måtten på bilderna blir mindre, tex 120 bilder/sek ger bilder som är 640x480 pixlar). Ju fler bilder per sekund, desto mer ljus behövs också.

Limpan4all
0

Min gamla Casio EX-F1 klarar 60 fps under 1sekund i full Upplösning dvs 6Mpixel bilder. Eller 1200 bilder per sekund med betydligt mindre Upplösning. Samt full HD-1080P. Lite specialicerat men rätt kul faktiskt.