Foto iFokus

Foto

Etikettövrigt
Läst 574 ggr
Mison
0

Tips på kamera

Hej. Jag har aldrig vart in här, men tänkte att det kanske finns lite hjälp att få till mina frågor.

Jag har en syster, som ska ta studenten, och vi har tänkt ge henne en systemkamera, för det har hon alltid drömt om. Hon älskar att fota, men har just nu bara en vanlig digitalkamera.

Vad är viktigt att tänka på vid köp av en kamera? Funktioner m.m.

Har ni några konkreta tips på kameror som är bra?

Vi känner att vi vill ha lite kött på benen innan vi går till någon försäljare..

Alla djur behöver någon som bryr sig!

Inkanyezi
0

Hon kommer att älska vilken hon än får, de är alla mycket bra. Om det är någon specifik kamera jag skulle tänka mig som studentpresent är det närmast Pentax K-x, som finns i flera olika färger. Till skillnad från de två största märkena har den stabilisering inbyggd, vilket innebär att man får stabilisering med alla objektiv. De två vanligare märkena är Canon och Nikon, men också Sony har bra kameror som likt Pentax har stabiliseringen inbyggd. Den finessen kostar annars en slant extra när man skaffar objektiv, och när man har tele får man många fler skarpa bilder om man har stabilisering.

Men som sagt, alla är bra, så det är inte någon stor risk att göra fel.

Mison
0

Ok. Tack för länken.

Så stabiliseringen är alltså en viktig grej att tänka på?

Det här med zoom och så? Hur viktigt är det?

Inkanyezi
0

Det sitter ett kort zoomobjektiv på normalt på alla kameror, från vidvinkel till lagom för porträtt. Det är de allra mest använda och användbara brännvidderna. Man kan köpa kameran med ett annat om man vill, men då den korta zoomen säljs i stor kvantitet med kameran är den mycket prisvärd. Det gäller vilket märke man än väljer. Man får alltså mer valuta för pengarna genom att ta "kitobjektivet". Ibland finns det prisvärda erbjudanden med något annat objektiv, eller med två objektiv, men jag skulle i första hand råda att ta just den korta zoomen, som gör att kameran är mycket smidig att hantera och duger till nästan alla bilder.

Men det handlar ju om ett system, och det är som en bygglåda. Man kan skaffa mer till för sånt som man sysslar med, och många väljer att skaffa längre objektiv eller makroobjektiv som går att ta närbilder med på små saker. Jag skulle inte vräka på med mer grejer om jag skaffade en kamera till någon som present, om jag inte specifikt visste att ett visst område kan vara intressant. För den som vill plåta djur i det fria kan en lång telezoom kanske vara rätt; för den som vill plåta mycket småsaker kan ett makro vara nästa önskan. Men det är till en del ganska personligt vad man vill ha utöver det som kommer med kameran. Kitobjektivet har alla nytta av.

Om det vore en person som hade uttryckt specifika önskemål skulle jag dock försöka uppfulla dem om de inte var heltokiga. Det finns några objektiv med fast brännvidd som är mycket användbara, och som ligger inom samma område som täcks av den korta zoomen. För en entusiast skulle kanske ett par av dem ligga högt på önskelistan. Jag tänker på Zeiss Planar 50 mm 1,4 som jag själv har till min Lumix G1. Det är ett mycket bra objektiv med hög ljusstyrka, men det kostar en bra slant. Det finns också ett 30 mm 2,0 som är prisvärt, men jag tror inte att en person som inte har plåtat länge med sin kamera skulle förstå och uppskatta att få "ett till" som ändå ligger inom samma område som täcks av kitobjektivet. Det är bättre att låta det mogna innan man skaffar fler.

Vad man absolut bör undvika när det gäller en systemkamera är att försöka göra den till en "schweizisk fickkniv" genom att skaffa en superlång zoom. Det är inte riktigt rätt; man kan aldrig få ut kamerans fulla potential med en sån. Det är aldrig bortkastat att skaffa kitobjektivet, det som följer med.

Det som oftast ligger högt på önskelistan senare är endera ett makroobjektiv eller en längre telezoom.. Men det är olika för olika personer. Det kan vara just en sån ljusstark normal som jag nämnde innan, 30 mm 1,4 eller ett objektiv som passar bättre till porträtt för att man kan sudda ut bakgrunden, som 50 mm 1,4. Just för den stora ovissheten om vad hon senare skulle sätta störst värde på, kan det vara mindre lämpligt att ta med från början. Det är ju rätt svårt att göra val för andra.

Mison
0

oj, nu har jag jättemycket info att gå på

tack så hemskt mycket.. tror nog att vi ska kunna hitta nånting nu, som systra mi blir glad över..